یك پایگاه خبری آمریكایی نوشت متقاعد کردن ایران و چین برای تغییر سیاست هایشان در تعامل با روسیه غیرممکن است

به گزارش بهمن، پایگاه خبری هیل در گزارشی درباره ی میزان تاثیر تحریم های غرب مقابل روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین نوشت: مسکو به سرعت متوجه شد که برای دور زدن این تحریم ها می تواند از متحدان خود و خلاءهای موجود کمک بگیرد اما متقاعد کردن ایران و چین برای تغییر سیاست هایشان در تعامل با روسیه برای کاهش تاثیر این تحریم ها غیر امکان دارد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا در گزارش خود با تکیه بر این که « با وجود گذشت یک سال و نیم از جنگ اکراین تحریم های غرب ضد روسیه نتوانسته است اقتصاد این کشور را ویران کند»، تصریح کرد که باآنکه این تحریم ها درآمدهای نفت و گاز در بودجه فدرال را کاهش داده و به صنایع ضروری روسیه مانند خودروسازی و متالورژی صدمه زده است، اما غرب می تواند برای اطمینان از مؤثر بودن اقدامات کنونی خود و افزایش فشار اقتصادی بر روسیه برای کاهش توان جنگی اش، کار بیشتری انجام دهد و در نتیجه به اکراین فرصتی دهد تا با حمایت یک اتحاد غربی پیروز شود.
هیل در ادامه به عرضه چند راهکار برای افزایش فشار بر مسکو پرداخت و نوشت: اول، ایالات متحده و متحدانش می توانند فشار خویش را بر بخش انرژی روسیه بالا برند. تحریم کنونی اتحادیه اروپا و سقف قیمتی G۷ بر نفت روسیه سبب کاهش درآمد آن شده است که بخش عمده ای از بودجه و هزینه های جنگ روسیه را تشکیل می دهد. با این وجود، این اقدامات به اندازه کافی شدید نبوده است.
برای کاهش بیشتر درآمد روسیه، G۷ باید سقف قیمت نفت خام روسیه را به زیر سطح فعلی ۶۰ دلار کم کند. برآوردهای غرب نشان داده است که هزینه های تولید نفت روسیه بین ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر بشکه است، در حالیکه روسیه تاکید دارد این رقم ۴۴ دلار است. ازاین رو، حاشیه سود قابل توجهی باقی می ماند.
دوم، غرب باید انگیزه هایی را برای متقاعد کردن کشورهای دیگر برای پیوستن به رژیم تحریم ها و افزایش کارایی کنترل های صادراتی ایجاد نماید. برخی کشورها برای دور زدن تحریم ها به روسیه کمک می کنند. ادامه تجارت روسیه با چین، ایران، قزاقستان و ترکیه به این کشور اجازه می دهد تا تجهیزات مورد نیاز برای ادامه جنگ را تولید نماید. اکراین به دنبال یافتن اجزای چینی در سلاح های روسی است و ایران در اواسط سال ۲۰۲۲ به بزرگترین تأمین کننده نظامی روسیه تبدیل شد. قزاقستان و ترکیه به روس ها اجازه دادند تا شرکت هایی برای واردات پهپاد، تجهیزات میکرو الکترونیک و سایر اقلام محدودی که برای تولید سلاح استفاده می شود، تأسیس کنند.
در حالیکه متقاعد کردن چین و ایران برای تغییر سیاست هایشان بعید است، ایالات متحده و متحدانش نفوذ بیشتری بر ترکیه و قزاقستان دارند. در مورد قزاقستان، کشورهای غربی باید در توسعه مسیرهای صادرات نفت جایگزین که زیرساخت های روسیه را دور می زند، کمک کنند و در نتیجه سلطه قزاقستان در حوزه انرژی را تقویت نمایند. افزایش مشارکت ها در زمینه انرژی به نفع هر دو طرف است: اتحادیه اروپا منابع انرژی خویش را متنوع می کند و قزاقستان هم وابستگی خویش را به زیرساخت های نفتی روسیه می کاهد.
سوم، ایالات متحده و شرکای آن می توانند اقدامات بیشتری را برای هدف قرار دادن آن دسته از شهروندان ثروتمند روسیه که روابط نزدیکی با دولت دارند به کار گیرند. ابزارهای تحریمی موثر باید افراد بیشتری را هدف قرار دهند تا همه اعضای خانواده و مدیران ثروتمندی را که با شستشو و هدایت سرمایه هایشان به کسانی که در اجتناب از تحریم ها کمک می کنند، در بر گیرد. این احتمالا مستلزم تعقیب افرادی است که در کشورهای غربی زندگی می کنند و در قوانین مالی ماهر هستند، ازاین رو تحریم آنها می تواند پیچیده و پرهزینه باشد.
این پایگاه خبری اضافه کرد: غرب باید بر منتقل کردن انتظارات واقع بینانه از تحریم ها تمرکز کند. اهدافی که سیاستمداران غربی در آغاز جنگ بیان کردند، امیدهایی را برای تأثیرات سریع و چشم گیر بر اقتصاد روسیه ایجاد کرد. اما این اهداف با اهداف واقعی تعیین شده توسط سیاستگذاران اجرای تحریم ها مطابقت نداشت. با طرح اهداف واقع بینانه، سیاستمداران انتظارات عمومی را کم می کنند.
تحریم ها به روسیه صدمه زد، اما آنرا ویران نکرد. بعد از شوک اولیه، روسیه آموخته است که تحریم ها را از راه شرکای خود و خلاءهای موجود دور بزند. با این وجود، تحریم ها در کاهش ارزش روبل، محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه و پیشگیری از سرازیر شدن برخی سلاح ها به روسیه که می تواند ضد اکراین استفاده شود، موفق بوده است. بازیگران بین المللی باید تحریم ها را بهبود بخشند و آنها را بخشی از یک رویکرد جامع و همه جانبه ببینند که شامل کمک های نظامی، کمک های بشردوستانه و حمایت سیاسی می شود.

منبع: