قرارداد۴۲۸میلیون دلاری آمریکا برای تولید موشک های هایپرسونیک

بهمن: آمریکا از قرارداد بیش از ۴۲۸ میلیون دلاری ارتش برای ایجاد نمونه هایی انبوه از موشک های پیشرفته فراصوت آگاهی داد.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه ای از انعقاد یک قرارداد بیش از ۴۲۸ میلیون دلاری ارتش با یک شرکت آمریکایی برای ایجاد نمونه های اولیه و انبوه موشک های پیشرفته فراصوت آگاهی داد.
وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت که این قرار داد چهار ساله است و شرکت مربوطه مقرر است تا ابتدای سال ۲۰۲۷ با ارتش در حوزه تولید موشک های فراصوت یا هایپر سونیک همکاری کند.
سال گذشته «کاتلین هایکس»، معاون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام نموده بود که به عنوان قسمتی از رویکرد آمریکا به فناوری های فراصوت در میدان نبرد، پژوهش گران آمریکا درحال توسعه قابلیت ها و سلاح های ضدِفراصوت (هایپرسونیک) هستند.
وی دراین باره اضافه کرد: واقعیت این است که آمریکا مجموعه ای از راه حل ها و مفاهیم را دنبال می کند که چطور میتوان بصورت موثرتری جنگید و اکنون دراین‎ باره به درک خوبی رسیده ایم.
کاتلین هایکس همین طور اظهار داشت: به دلیلهای روشن، نمی خواهم چیز زیادی دراین باره بگویم، اما همان گونه که گفتم ما در حوزه مقابله با موشک های فراصوت سرمایه گزاری نموده ایم تا اطمینان حاصل نماییم که می توانیم در مقابل دیگران هنگام استفاده از قابلیت های فراصوت دفاع نماییم.
به گفته این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، این رویکرد واشنگتن به قابلیت های فراصوت، متفاوت می باشد از رویکرد های آمریکا برای مقابله با توانمندی های فراصوت چین و روسیه.
دفتر مسئولیت پذیری دولت (GAO) آمریکا، در ماه ژوئن با انتشار گزارشی گفته بود که پنتاگون برای توسعه مؤثر سلاح های ضدفراصوت، نیاز به افزایش نظارت و هماهنگی دارد.
همچننین در آذرماه گذشته، نیروی هوایی آمریکا یک آزمایش موفقیت آمیز دیگری را از یک موشک فراصوت انجام داده است. در آن زمان نیروی هوایی آمریکا اعلام نمود که این آزمایش در ۹ دسامبر در سواحل کالیفرنیای جنوبی انجام شد و نخستین پرتاب کامل یک موشک عملیاتی بوده است.
افسر اجرائی برنامه ریاست تسلیحات نیروی هوایی، سرتیپ. ژنرال جیسون بارتولومی تیم اجرای ساخت این موشک فراصوت را ستود.
آزمایش ۹ دسامبر توسط بمب افکن راهبردی استرات فروترز B-52H در پایگاه نیروی هوایی ادواردز انجام شد.
پیش از آن، آزمایش سیستم تسلیحاتی توسط شرکت سازنده تسلیحات آمریکایی لاکهید مارتین با سه شکست متوالی مواجه گردید که منجر به تأخیر در تولید یک نوع آماده رزمی شد که قرار بود در ماه سپتامبر شروع شود.
این موشک با نام اخصاریARRW یکی از ده ها سیستم تسلیحاتی مافوق صوت است که توسط پیمانکارانی مانند لاکهید برای ارتش ایالات متحده تولید شده است.
علی رغم هزینه های نظامی بیش از اندازه ایالات متحده، که همچنان از مجموع تمام دشمنان احتمالی اصلی آن فراتر می رود، واشنگتن به نحوی از روسیه و چین در حوزه مافوق صوت عقب افتاد و ارتش روسیه نخستین سامانه تسلیحاتی مافوق صوت خودرا با نام موشک کینژال آماده کرده است.
روسیه در اواخر سال ۲۰۱۷، و چین در سال ۲۰۱۹ موشک های مافوق صوت خودرا به کار آزمایش و نهایی کردند.
هفته گذشته معاون وزیر دفاع آمریکا گفته بود که واشنگتن برای توسعه سلاح های مافوق صوت تلاش خواهد کرد، اما وارد رقابت تسلیحاتی نخواهد شد. ربر اساس این گزارش، «کاتلین هیکس» در کنفرانس امنیتی «آسپن» اظهار داشت: ما در مورد رقابت تسلیحاتی صحبت نمی نماییم بلکه صحبت درباره ی صنعت تسلیحاتی مانند کاری است که دیگر کشورها انجام می دهند. او اشاره نمود که آمریکا در یخش ساخت سلاح های مافوق صوت سرمایه گذاری زیادی می کند تا اطمینان حاصل کند که سیستم هایی دارد که نیازهای رزمی اش را برآورده می کند.
در اوایل ماه گذشته نیز، دریاسالار «جانی ولف» از نیروی دریایی آمریکا اصرار کرد که این کشور باید به سرعت در توسعه فناوری تسلیحات مافوق صوت به روسیه بپیوندد.
او به سی ان ان اظهار داشت: قبل از این، ما هیچ انگیزه ای برای توسعه این فناوری و استفاده از آن در سیستم های تسلیحاتی نداشتیم. نیازی هم نبود. حالا نیاز فوری به رسیدن به روسیه را دراین زمینه احساس می نماییم.

منبع: