یك كارشناس مسائل بین الملل مطرح كرد برنامه آمریکا برای وادار کردن روسیه به استفاده از مهمات خوشه ای

بهمن: به گزارش بهمن، یک کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اقدام اکراین در استفاده از بمب های خوشه ای می تواند شرایطی را ایجاد نماید که روسیه را به واکنش وادار کند و این یعنی همان هدف آمریکا تا بعد اعلام کنند روسیه مرتکب چنین جنایتی شده است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، اکراین استفاده از مهمات و بمب های خوشه ای آمریکا برای مقابله با روسیه را شروع کرده است. ارسال این مهمات توسط آمریکا به اکراین از ابتدا بحث و چالش های جدی را در سراسر دنیا بیان نمود. بمب ها و مهمات خوشه ای به نیروهای اوکراینی اجازه می دهد با صرف گلوله های کمتر، نیروها و تجهیزات بیشتری از روسیه را هدف قرار دهند. ایالات متحده در ۱۷ تیر اعلام نمود که این مهمات را به اکراین ارسال می کند و حدود یک هفته بعد مهمات را به اکراین تحویل داد.
عماد آبشناس در گفتگو با ایسنا در تحلیل خود از استفاده اکراین از بمب های خوشه ای برای مقابله با روسیه اظهار داشت: آمریکایی ها رسما اعلام نمودند که این سلاح ها را به این علت در اختیار اکراین قرار می هند تا در جنگ با روسیه استفاده شود، البته اوکراینی ها در جنگ کم آورده و تمام ضد حمله ها با شکست روبرو شده است.
وی همینطور عنوان کرد: البته آمریکا اعلام نمود از اکراین تعهد گرفته تا ضد غیر نظامی ها استفاده نکند، اما دیدیم در نخستین حمله خود اکراین از این تسلیحات برای غیرنظامی ها بهره برد و مبادرت به ترور خبرنگاران روس کرد، آنها از قبل می دانستند خبرنگاران کجا مستقر هستند و کمپ آنها را با بمب خوشه ای که آمریکا در اختیارشان گذاشته، هدف قرار داد.
مدیر خبرگزاری اسپوتنیک در تهران در ادامه بیان نمود: مسئولیت جرم ترور خبرنگاران عملا به عهده رئیس جمهور آمریکا است که دستور داد تا این تسلیحات در اختیار اکراین قرار گیرد. آمریکایی ها در این جنگ بعنوان پوشش و چتر حمایتی برای اکراین هستند.
خبرگزاری دولتی نووستی روسیه روز شنبه از مرگ یک خبرنگار خود در حمله اکراین اطلاع داد که به قول وزارت دفاع روسیه این حمله با استفاده بمب های خوشه ای آمریکایی صورت گرفته است. این بمباران چهار مجروح هم بر جای گذاشت.
این حمله چند هفته بعد از آن انجام شد که واشنگتن از تصمیم خود برای ارسال مهمات خوشه ای به اکراین اطلاع داد تا کی یف از آنها در ضدحمله ضد روسیه از آن استفاده نماید. آمریکا دلیل این کار را کمبود مهمات غیرخوشه ای در انبارهای خود عنوان نمود.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن اشاره به ابعاد و مضرات استفاده از بمب های خوشه ای اظهار داشت: استفاده از این تسلیحات در طولانی مدت اثر خویش را بر جای می گذارد، نظامیان می دانند چگونه در مقابل این سلاح ها از خود محافظت کنند اما غیر نظامی ها در صورت هدف قرار گرفتن صدمه بیشتری می بینند.
مهمات خوشه ای از صدها بمب کوچک نارنجک مانند تشکیل شده اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می شوند. بعد از پرتاب و با رسیدن به فاصله معینی از هدف، پوسته خارجی این بمب ها جدا شده و صدها بمب کوچک بر فراز مساحتی معادل چندین زمین فوتبال گسترده می شوند.
این مهمات سلاح های خطرناکی هستند، چونکه احتمال خطا در آنها بالاست. اگر این بمب ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند و امکان دارد با تغییر مسیر به مناطق غیرنظامی برخورد کنند. علاوه بر این، حتی اگر هدف گیری کاملا دقیق انجام شده و تمامی این صدها بمب به هدف برخورد کنند، باز هم امکان دارد بمب ها به صورت عمل نکرده در میدان های نبرد باقی مانده و تا چندین دهه پس از پایان جنگ همچنان جان غیرنظامیان را تهدید کنند.

آبشناس در رابطه با اینکه آیا روسیه تابحال از این سلاح های غیر متعارف بهره برده است یا خیر؟ اظهار داشت: روسیه تابحال از این سلاح ها استفاده نکرده و بنابراین اقدام اکراین می تواند شرایطی را ایجاد نماید که روسیه را به واکنش وا داشته و آن هم از این تسلیحات استفاده نماید و این یعنی همان هدف آمریکا برای وادار کردن روسیه به این کار تا بعد اعلام کنند روسیه مرتکب چنین جنایتی شده است.
وی تصریح کرد: حدودا ۱۲۰ کشور در دنیا برپایه توافق نامه ای استفاده از این سلاح ها را منع کرده اند و این ها تسلیحات ممنوعه هستند، اگر به کار گرفته شوند علاوه بر نظامی ها، غیرنظامی های زیادی صدمه دیده و کشته می شوند. به نظر می آید آمریکا به دنبال این نیست تا جنگ از راه دیپلماسی و مذاکره حل و فصل شود، می خواهند تا آخرین اوکراینی این جنگ ادامه داشته باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با اینکه نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل می توانند اقدامی به منظور بازدارندگی انجام دهند؟ اظهار داشت: با عنایت به چتر حمایتی که بر سر اکراین از جانب آمریکا ایحاد شده بعید است، بیشتر شبیه جوک است که مجامع بین المللی ورود کنند یا صدایی از آنها درآید. سابقه نشان داده آنها عامل آمریکا هستند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سازمان ملل به ابراز نگرانی از استفاده از سلاح های خوشه ای در اکراین بسنده کرده و گفته این نهاد بین المللی از گزارش در ارتباط با استفاده اکراین از این نوع مهمات خبر دارد و اعتقاد دارد که از این مهمات نباید استفاده گردد.
استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت: ما گزارش ها را دیده و نگرانیم و همانطور که پیش تر هم گفته ایم این نوع از مهمات به تاریخ پیوسته و نباید از آنها استفاده گردد.

منبع: