به بهانه موضع گیری پوتین؛ لهستان سفیر روسیه را احضار کرد

بهمن: وزارت خارجه لهستان به بهانه موضع گیری رییس جمهور روسیه، سفیر این کشور در ورشو را احضار کرد.

به گزارش بهمن به نقل از کی یف ایندیپندنت، لهستان امروز شنبه سفیر مسکو در ورشو را به بهانه تهدید ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه احضار کرد.
بهانه این اقدام این است که رییس جمهور روسیه در سخنان روز گذشته خود گفته است لهستان به سرزمین هایی در کشورهای اوکراین و بلاروس چشم دوخته است.
ورشو مدعی است که پوتین روز گذشته در سخنانی گفته است که لهستان در آستانه اشغال بخش های غربی اوکراین است و رویای سرزمین های بلاروس را هم درسر می پروراند.
پوتین تهدید کرد که با زور پاسخ لهستان را می دهد.
وزارت خارجه لهستان نیز امروز سفیر روسیه در ورشو را برای توضیحاتی احضار کرده است.
لهستان یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ مقابل روسیه به شمار می آید.
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم پیش تر اقدامات لهستان درباب انتقال نیروی نظامی به مرز دو کشور را مورد انتقاد قرار داده بود.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در این خصوص اعلام نمود که انتقال نیروهای نظامی لهستان به مرز نشان از رویکرد تهاجمی دولت ورشو دارد که از طرف روسیه باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اصرار کرد که بیانیه وزارت دفاع این کشور درباب کشتیرانی و مناطق ناامن در دریای سیاه به فسخ توافق غلات مربوط است.
رئیس جمهور روسیه هم ساعاتی پیش با اشاره به بلندپروازی های لهستان، اظهار داشت که هرگونه تجاوز به خاک بلاروس، حمله روسیه تلقی شده و مسکو با تمام ابزاری که در دست دارد واکنش نشان خواهد داد.
پس از ورود نیروهای ارتش خصوصی «واگنر» به بلاروس، کمیته امنیتی ورشو چهارشنبه هفته گذشته تصمیم گرفت تا واحدهای نظامی خودرا به شرق لهستان اعزام و مستقر کند. لهستان هرگونه بلندپروازی ارضی را در بلاروس رد کرده است.
پوتین در اظهاراتش اظهار داشت که بخش غربی لهستان، هدیه جوزف استالین، رهبر شوروی سابق به ورشو بوده و ظاهرا لهستانی ها این مساله را فراموش کرده اند و مسکو این مساله را به آنها یادآوری می کند.
ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان در واکنشی آشکار به این جمله، در توییتر نوشت که «استالین یک جنایتکاری جنگی و به سبب کشتار صدها هزار لهستانی، مجرم بود. واقعیت تاریخی قابل تردید نیست. سفیر فدراسیون روسیه به وزارت خارجه فراخوانده خواهد شد.»

منبع: