مخالفان و موافقان طرح شفافیت قوا در مجمع تشخیص چه گفتند؟

به گزارش بهمن، طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» که برای تشخیص مصلحت از جانب مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود، در هفتصد و شصتمین جلسه مجمع مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزارش این کمیسیون از بررسی طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» را عرضه داد و اظهار نمود: مصلحت مورد نظر مجلس شورای اسلامی در مورد بخشی از مفاد ماده ۳ و ۴ از جانب کمیسیون احراز نشد.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با عرضه گزارشی از روند تدوین و رسیدگی به طرح«شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» در مجلس به دفاع از نظر مجلس در رابطه با این طرح پرداخت.
شورای نگهبان مخالف/ دولت خواهان تاخیر در بررسی
طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم علل مخالفت این نهاد با طرح را شرح داد و محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور هم نظر دولت را در مورد تبعیض های موجود در این طرح و نتایج تصویب و اجرای آنرا مطرح و تقاضا کرد به علت وجود اشکالات مختلف در این طرح، با هدف رفع اشکالات، مجمع رسیدگی به این مصوبه را به تاخیر بیندازد.

قالیباف: مجلس به پیشگیری از انتشار محتوای مذاکرات محرمانه تاکید دارد
در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات اظهار داشت: در آن قانون به انتشار عموم اطلاعاتی که در طرح شفافیت آمده، اجبار شده است و در طرح مجلس، به عدم انتشار و افشای اطلاعات آن دسته از مذاکراتی که وجه محرمانه دارند، تاکید گردیده است.
آملی لاریجانی: مجلس در این طرح برای خود تبعیض قائل شده است
آیت الله آملی لاریجانی هم اظهار داشت: مجمع، این طرح را از بعد مصلحت بررسی می کند. به نظر می آید که در این طرح، همه جوانب کار دیده نشده است. پخش مشروح مذاکرات علنی جلسات مجلس، حسب قانون اساسی الزامی است و فقط آرای نمایندگان مشخص نبود که مجلس آنرا در مورد امور صنفی و منطقه ای استثناء کرده است. این که مجلس مواردی از شفافیت برای خویش را استثنا کند ولی سایر دستگاه ها همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام را ملزم به انتشار مذاکرات خود کند، تبعیض و حیرت انگیز است.
محسنی اژه ای: خیلی از موارد این قانون به نفع مردم نیست
در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه ضمن اشاره به موارد مختلف اجبار آور این قانون برای قوه قضاییه اظهار داشت: آیا واقعا این قانون و الزامات زمان بر آن، به نفع مردم است؟ خیلی از این موارد به نفع مردم نیست.
در این نشست، آقایان علی لاریجانی، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، غلامرضا آقازاده، سیدمصطفی میرسلیم، احمد توکلی، سیدمرتضی نبوی و محمدجواد ایروانی در رابطه با این طرح و موضوعات پیرامونی آن به اظهار نظر پرداختند و با عنایت به ابعاد مبحث و تعدد موافقان و مخالفان آن و ضرورت ادامه مذاکرات، بحث و بررسی و تصمیم گیری به جلسه دیگر موکول شد.
ادامه تدوین سیاست های کلی توسعه دریامحور
مجمع تشخیص مصلحت نظام همینطور در جلسه امروز به تدوین سیاست های کلی توسعه دریامحور ادامه داد و به بررسی پیش نویس مصوب کمیسیون های اقتصادی و زیربنایی مجمع برای بند چهارم این سیاست ها پرداخت و «تسهیل و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و جلب حداکثری منابع مالی و غیرمالی طرح های زیرساختی و توسعه ای مناطق ساحلی و دریایی با ایجاد زیرساخت های لازم نرم افزاری از قبیل تسهیلات حقوقی و قانونی و مشوق های اقتصادی و دیگر اقدامات لازم» را به تصویب رساند.
افزودن یک عبارت برای تسهیل کار دولت به سیاست های توسعه دریامحور
در این نشست که فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و شورای توسعه مکران حضور داشتند، اعضای مجمع به اضافه شدن عبارت تکمیلی «دولت می تواند زیرساخت های لازم سخت افزاری را در حد توان و مقدورات خود ایجاد کند» رای دادند.
تضمین مجمع تشخیص به سرمایه گذاران مناطق ساحلی و دریایی
در قسمت دیگری از این نشست، عرضه تضمین به سرمایه گذاران در مناطق ساحلی و دریایی مورد بحث قرار گرفت و اعضای مجمع تشخیص مصلحت بعد از تبادل نظر «تضمین اصل و عواید سرمایه برای سرمایه گذاری در مقابل ضرر ناشی از تصمیمات و اقدامات دستگاه ها» را تصویب کردند.
در انتها این جلسه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و تولیدات محتوایی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع و ۱۱ مرکز علمی و تحقیقاتی که در حاشیه «اجلاس نخبگان، نظریه پردازی و سیاستگذاری در جمهوری اسلامی ایران» برپاشده بود، بازدید کردند.

منبع: