دبیركل شورای همكاری خلیج فارس: درگیری ها در سودان متوقف شود

به گزارش بهمن، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار تحقق آتش بس در سودان و توقف کامل درگیری ها در این کشور شد.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، «جاسم محمد البدیوی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در جریان دیدار با فرستاده «عبدالفتاح البرهان» فرمانده کل نیروهای مسلح سودان تصریح کرد: همگان در سودان باید منافع ملی این کشور را در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم حفاظت از امنیت سودان و ثبات این کشور تاکید دارد.
البدیوی بیان نمود: ما به سودان برای رویارویی با چالش های پیش رو و تحقق خواسته های مردم این کشور کمک می نماییم. در عین حال بر لزوم حفاظت از ساختارها و نهادهای این کشور تاکید داریم.
وی افزود: شورای همکاری خلیج فارس خواستار تحقق آتش بس در سودان و توقف تمام درگیری ها در این کشور است.
بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی در جریان ناآرامی ها و نزاع داخلی در سودان بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، صدها نفر کشته و هزاران نفر همچون امدادگران مجروح شده اند.
همچنین ده ها هزار نفر آواره شده و به شهرهای دیگر پناه برده اند و یا به سمت کشورهای دیگر مثل چاد و مصر گریخته اند.
گزارش های رسانه ای از توافق میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع برای تمدید سه روزه آتش بس در این کشور حکایت دارد. این در حالیست که هیچکدام از طرفین در سودان به آتش بس های گذشته پایبند نبوده اند.
«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سابق سودان پیش تر در سخنانی عنوان کرده بود: اگر قرار باشد سودان به کانون جنگ داخلی واقعی تبدیل گردد، سوریه، یمن و لیبی در مقابل آن بسیار کوچک هستند.
وی اضافه کرد: اگر درگیری ها در سودان به جنگ داخلی تبدیل گردد، جهان با یک کابوس روبه رو خواهد شد.
حمدوک درگیری های فعلی را یک جنگ بی مفهوم بین دو ارتش توصیف کرد و خواهان پایان دادن به آن شد چونکه هیچ کس و یا هیچ گروهی از آن پیروز بیرون نخواهد آمد.
سازمان ملل هم روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام نمود که «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان تصمیم گرفته فوراً یک مسئول بعنوان هماهنگ کننده امور انسانی به سودان اعزام کند.
در این بیانیه آمده است: اوضاع بحرانی در سودان درحال وخامت بوده و حجم تلفات و خسارات در این کشور بی سابقه است. سازمان ملل نسبت به تأثیرگذاری طولانی مدت این بحران بر اوضاع سودان و منطقه ابراز نگرانی کرد.