دروازه تاریخ، فرجام رئیس کل شهربانی عصر پهلوی

به گزارش بهمن، سرتیپ محمود افشارطوس طی دو ماه مسئولیت در کسوت رئیس کل شهربانی کشور در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق با شناسایی شبکه جاسوسان آمریکایی و انگلیسی در بدنه ستاد ارتش پهلوی به دستور نخست وزیر تعدادی از امرا و افسران ارشد ارتش را بازنشسته کرد و با این کار، خویش را دشمن دربار پهلوی و حامیان انگلیسی و آمریکایش کرد و بهای کارش را با ربوده شدن و گرفته شدن جانش داد.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، امروز ۳۱ فروردین هفتادمین سالروز ربوده شدن سرتیپ محمود افشارطوس، رئیس کل شهربانی کشور در سال ۱۳۳۲ است.

محمود افشارطوس از اقوام دور ناصرالدین شاه با ازدواج با فاطمه بیات، داماد یکی از چهار پسر عباس قلی بیات و شوکت الدوله نوری شد. شوکت الدوله نوری و محمد مصدق خواهر و برادر ناتنی، از مادر یکی و از پدر جدا بودند.

سرتیپ افشارطوس در دوره دوم نخست وزیری دکتر محمد مصدق با حکم وی در بهمن ۱۳۳۱ به ریاست شهربانی کل کشور انتخاب شد. وی در این کسوت به همراه برخی از افسران طرفدار جبهه ملی ایران شاخه افسران ملی را در بدنه ارتش شاهنشاهی تشکیل داد. مظفر بقایی از اعضای جبهه ملیِ اول و از عوامل اثرگذار در قتل سرتیپ افشارطوس و از فعالان سیاسی مرموز و منافق بود که نقش اصلی را در پیاده کردن کودتای انگلیسی – آمریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط کابینه دکتر مصدق بازی کرد. وی در جلسات شاخه افسران ملی ارتش شرکت می کرد.

نزدیکی افشارطوس به دکتر مصدق چند بار دربار پهلوی را به این فکر انداخت تا با دادن وعده نخست وزیری از نفوذ سرتیپ در دولت مصدق استفاده نماید و او را بر ضد نخست وزیر وقت بشورانند و طرح کودتا را به دست او عملی کند اما او با رد پیشنهادات مبحث را با دکتر مصدق در بین گذاشت.

رژیم وقتی از تطمیع افشارطوس ناامید شد توطئه قتل دکتر مصدق را در نهم اسفند ۱۳۳۱ به اجرا گذاشت اما با هوشیاری نخست وزیر و سرعت عمل رئیس کل شهربانی کشور این توطئه هم خنثی شد.
دکتر محمد مصدق

منبع: