در نیویورك؛ ماکرون: هنوز امکان بازگشت به توافق هسته ای با ایران وجود دارد

بهمن: رییس جمهور فرانسه بازگشت به توافق هسته ای با ایران را امکان پذیر عنوان نمود.

به گزارش بهمن به نقل از سی ان ان، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه روز پنج شنبه در گفتگو با سی ان ان به توافق هسته ای با ایران اشاره نمود و در این ارتباط اظهار داشت: توافق برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای با ایران هنوز امکان پذیر است، اما ایالات متحده و سایر طرف های درگیر باید به تهران این مورد را اعلام کنند که پیشنهاد فعلی آخرین پیشنهاد است.
ماکرون در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال بازگشت متقابل به توافق هسته ای هم اظهار داشت: فکر می کنم یک توافق امکان پذیر است، اما می دانیم که باید این توافق را نهایی نماییم و الان باید روشن باشیم که این پیشنهاد نهایی است.
رئیس جمهور فرانسه این سخنان را در حاشیه حضورش در نیویورک جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام نموده است.
سخنان ماکرون در رابطه با امکان پذیری توافق با ایران در حالی مطرح شده که قبل از آن، رئیس جمهور ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشته بود: لازمه حصول توافق پایدار، تضمین های اطمینان بخش و بسته شدن پرونده های پادمانی ایران است. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که جهت شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، بامداد سه شنبه با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ملاقات و گفتگو کرده بود.
رئیسی در این دیدار با تاکید بر این که ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار می باشد، لازمه حصول این توافق را تضمین های اطمینان بخش و بسته شدن پرونده های پادمانی ایران خواند و اظهار داشت: سطح همکاری ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است، ضمن این که اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.
رئیس جمهور ایران در این دیدار ضمن اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همینطور عمل نکردن اروپایی ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، اضافه کرد: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین های اطمینان بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.
رئیسی، مفتوح ماندن پرونده های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و اظهار داشت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده های ایران، دستیابی به توافق امکان پذیر نیست.
رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام ضد ایران بوسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته ای، این رویکردها را غیرسازنده و باعث پیچیده تر شدن مسائل دانست و اضافه کرد: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی های خود ۱۵ بار به صورت رسمی به این که فعالیتهای ایران بر مبنای تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.
رئیس جمهور ایران رویکرد دوگانه آژانس به فعالیتهای مخرّب هسته ای رژیم صهیونیستی را نشانه ای از سیاست زدگی برشمرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیتهای منطقه ای ایران را صلح آفرین و عامل پیشگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و اظهار داشت: این که امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می کنید به دلیل تلاشهای جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

منبع: