تقی پور: توجه به اقتصاد مقاومتی از رویکردهای متمایز کننده دولت سیزدهم است

بهمن: به گزارش بهمن، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توجه به «اقتصاد مقاومتی» و دارا بودن «جرات و شجاعت وارد شدن به یکسری کارهای کلان» از نقاط قوت و «عدم وجود یکپارچگی در تیم دولت» و همینطور «اجرای نامطلوب طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» را از نقاط ضعف عملکرد دولت سیزدهم طی یک سال قبل عنوان نمود.

رضا تقی پور در گفتگو با ایسنا در ارزیابی عملکرد یک ساله دولت سیزدهم، توجه به مبحث «اقتصاد مقاومتی» را از رویکرهای متمایز کننده دولت سیزدهم با سایر دولت های جمهوری اسلامی ایران عنوان نمود و اظهار داشت: البته این به معنای آن نیست که بگویم دولت موفق شده تمام رهنوردهای مقام معظم رهبری را در این عرصه را عملیاتی کند بلکه باید این گونه اظهار داشت که متاسفانه طی سالهای گذشته، این مورد کلان در محور برنامه ریزی های اقتصاد و عملکرد دولت گذشته قرار نگرفت.

وی با اشاره به اینکه «بر اساس رهنودهای رهبری منظور از اقتصاد مقاومتی مصون سازی اقتصاد در مقابل حملات و تهدیدات بیرونی است»، اظهار نمود: به نظر می آید امروز پس از سال ها بی توجهی به مبحث اقتصاد مقاومتی، طراحی حرکات اقتصادی مستقل از تصمیمات غرب بخصوص آمریکا در ارتباط با تحریم ها و گره نزدن همه چیز به یک توافق شروع شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن تغییر و اصلاح رویکرد در بعضی زمینه ها را از نقاط قوت دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: فرق امروز با سال ۹۵ در اینست که در آن سال شاهد تلاطم و تکانه های شدید در اقتصاد با انتشار یک خبر از برجام بودیم ولی امروز می بینیم که این تنش و تکانه ها به این اندازه نیست که کل اقتصاد را متاثر کند؛ این وضعیت نشان داده است که اقتصاد ما در مقابل تکانه هایی از این دست تا حدودی مقاوم شده است.

تقی پور با تکیه بر ضرورت گسترش اقتصاد مقاومتی به لایه های پایین اقتصاد، اظهار داشت: نباید اقتصاد کشور متاثر از نرخ دلار باشد؛ تحقق این مورد نیازمند برداشتن گام هایی است که بخشی از آنها برداشته شده است. همینطور باید با افزایش تولید که شعار چند سال قبل هم بر آن محور است، اقتصاد کشور را به اندازه ای قوی باشد که در زمان ارائه کالا در داخل و خارج تفاوت بسیاری در عرضه این کالاها به دلار یا هر ارز دیگری وجود نداشته باشد.

وی دارا بودن «جرات و شجاعت وارد شدن به یکسری کارهای کلان» را از دیگر نقاط قوت دولت سیزدهم مطرح و اظهار نمود: همه تقریبا در این که تداوم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در دراز مدت یک صدمه و عارضه سنگین بر اقتصاد است، متفق القول بودند اما تابحال برنامه ای برای حذف تدریجی یا یکباره و جایگزینی آن وجود نداشته است. دولت سیزدهم با جرات و شجاعت نسبت به اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها اقدام نمود.

نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس همینطور «عدم وجود یکپارچگی در تیم دولت» را یک نقطه ضعف اصلی دولت سیزدهم عنوان و اظهار نمود: در بازی ها نخست یک تیم فوتبال هم شاهدیم که اعضای تیم یکپارچگی لازم را برای گل زدن بعنوان یک هدف تعیین شده ندارند؛ در این تیم فوتبال یکی از شرایط موفقیت در دست یابی به اهداف حرفه ای بودن بازیکنان و دیگری انسجام تیم بعنوان مهم ترین عامل به حساب می آید.

تقی پور اضافه کرد: مهم ترین چیزی که در یک سال سپری شده از عمر دولت سیزدهم محقق نشده، یکپارچگی در تصمیمات و همینطور توجه به مباحث کارشناسی است. دولت چندین اقدام بزرگ را انجام داد که یکی از آنها مبحث هدفمندسازی یارانه ها بود که اقدامی در سطوح کلان به حساب می آید.

وی با اشاره به اینکه «در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، کار به نحوه مطلوب انجام نشد»، تصریح کرد: از نظر من نحوه مطلوب انجام اقداماتی از این دست آن است که ابتدا مدلهای مفهومی و عملیاتی طرح طراحی شود، سپس با شبیه سازی و همینطور اجرای آزمایشی طرح در بعضی مناطق، صدمه شناسی لازم صورت گیرد و سپس طرح به صورت کامل اجرایی شود؛ در اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها فکر می کنم که به علت عجله و شتاب این مراحل بعضاً طی نشده است که این را میتوان از نقاط ضعف دولت عنوان نمود.

منبع: