سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برآیند انسان-اجتماع شناختی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش بهمن، یک استاد دانشگاه اظهار داشت: طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طبق فرموده ی رهبر معظم انقلاب دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی است و تولید الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی لازمه تحقق تمدنِ اسلامی است.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سعید وکیلی در یادداشتی به تبیین جایگاه اجتماعی انسان در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.

او در این یادداشت نوشت: «در مبانی دین شناختی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است: اسلام، نظام جامع معرفتی معیشتی است که خداوند متعال برای تربیت انسان و تامین کمال و سعادت دنیوی و اخروی او نازل فرموده است. بدین جهت ماهیت پیشرفت، کمال ورزانه و از سنخ اجتماعیات و امور دنیوی است و شامل عرصه های نظر و عمل و همه عرصه های حیات انسان مانند علم و معرفت، عبودیت و معنویت، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، صنعت، محیط زیست و منابع و غیر آن می شود.

نظریه اسلامی پیشرفت، مبتنی بر مبانی دین شناختی همچون جامعیت، کارآمدی، روزآمدی، انعطاف پذیری و فهم پذیری دین است، منبع نظریه اسلامی، مشیت تکوینی و تشریعی الهی است. بنا بر این طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت طبق فرموده ی رهبر معظم انقلاب: دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی است و تولید الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی لازمه تحقق تمدنِ اسلامی است.

در این موضوع، پژوهشی به انجام رسیده که با دو هدف اصلیِ شناسایی نظریه اسلامی پیشرفت و شناسایی برآیند مبانی انسان- اجتماع شناختی پیشرفت ورزی در نظریه اسلامی پیشرفت به انجام رسانید خلاصه ای از این پژوهش در ادامه می آید.

در این پژوهش برای شناسایی نظریه اسلامی پیشرفت از بیانات و مکتوبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۹۵-۱۳۶۸ استفاده و از روش نظریه داده بنیاد (گرانددتئوری) بهره برده و با بهره بردن از داده های حاصل از مصاحبه با اساتید و صاحبنظران، تأثری که نظریه اسلامی پیشرفت از مبانی انسان- اجتماع شناختی پیشرفت ورزی می گیرد، شناسایی کرده است. در نتایج پژوهش علاوه بر مفهوم و اهداف پیشرفت: ۱۰ مضمونِ پیشرفت(ابعاد)، ۳۴ مقوله پیشرفت(۳۴ مولفه)، ۲۹۶ مفهوم پیشرفت(۲۹۶ شاخص) و همین طور ارکان پیشرفت استخراج و نظریه اسلامی پیشرفت همراه با استعاره ای برای آن و همین طور مدلی از این نظریه برمبنای رهیافت نظریه داده بنیاد ارائه شده است.»

منبع: