اهمیت سفر رییس جمهور به قطر

یک دیپلمات پیشین کشورمان اشاره کرد: در صورت داشتن یک راهبرد برای توسعه روابط با حوزه خلیج فارس و خصوصاً سه کشور قطر، امارات و عمان در مرحله اول و سه کشور دیگر در مرحله بعدی می توان با اعتماد سازی و پیگیری های مستمر تحولی را در روابط به وجود آورد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و دیپلمات پیشین کشورمان در یادداشتی با اشاره به اهمیت سفر رییس جمهور به قطر نوشت:
در شش ماه گذشته که دولت جدید ایران قدرت اجرائی را در اختیار گرفته تلاش هایی به عمل آمده که رابطه جمهوری اسلامی با همسایگان را گسترش دهد. در همین راستا در طول این مدت آقای رییسی چندین سفر به کشورهای همسایه و حوزه پیرامونی ایران داشته که می توان گفت این سفرها بیشتر به سرزمین های شمالی مرزهای جمهوری اسلامی بوده است. در این میان سفر به روسیه، ترکمنستان و تاجیکستان قابل ذکر است که سفر به روسیه نیز توسط مقامات ایرانی مثبت و موفقیت آمیز ارزیابی گردید هر چند که در این میان گفتگو های رئیس جمهور در عشق آباد و دوشنبه
ملموس تر بوده است. برای اینکه روابط با این دو کشور در سال های اخیر به ترتیب به خاطر بعضی مسائل اقتصادی و سیاسی با نوعی سکون و رکود روبه رو شده بود که این سفر ها کمک نمود مشکل اختلافات مالی مربوط به صادرات گاز ترکمنستان گاز و انتقال آن به کشور حل و فصل گردد و بی اعتمادی هایی که بین ایران و تاجیکستان به وجود آمده بود نیز تا حد قابل توجهی کم شود.
به طوری که پس از چندین سال وقفه، هنرمندان تاجیک چندین برنامه هنری را در تهران به نمایش گذاشتند و کارهای اقتصادی و رفت و آمد مقامات نیز سرعت گرفته است.
سفر آقای رییسی به قطر نخستین سفر خارجی رئیس جمهور به یک کشور حوزه شورای همکاری خلیج فارس است که با استقبال خوبی نیز همراه بوده است. از زمان محاصره قطر از طرف بعضی دوستان خود در شورای همکاری خلیج فارس روابط ایران با این کشور رو به توسعه گذاشت و نوعی اعتماد متقابل بین دو کشور برقرار گردید. در طول این مدت رهبری قطر علاوه بر مبادرت به توسعه روابط دو جانبه نقش قابل توجهی نیز بعنوان میانجی میان ایران و غرب و خصوصاً آمریکا و کاهش تنش ها داشته است. نقشی که قبلا فقط عمانی ها برای سالها به عهده داشتند ولی اخیر علاوه بر عمان قطر نیز تلاش می کند که نقشی سازنده داشته باشد. باتوجه به یکدست شدن قوا در ایران بنظر می رسد که کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس علاقه مندی بیشتری را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران از خود نشان دهند.
به ویژه آنکه چشم انداز امیدوار کننده مذاکرات وین انگیزه بیشتری را به این کشورها خواهد داد که بدون نگرانی بر توسعه رابطه خود با ایران اقدام نمایند.
در همین رابطه وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ تمایل بیشتری را نسبت به گذشته برای گفتگو با جمهوری اسلامی نشان داد و بنظر می رسد که مذاکرات دو کشور در آینده نزدیک در سطح بالاتری برگزار شود.
مذاکراتی که در صورت موفقیت بودن آن، دو کشور بحرین و کویت را به ادامه راه عربستان تشویق می نماید برای اینکه که وابستگی سیاسی این دو کشور کوچک عرب خلیج فارسی به عربستان کاملا مشهود است.
در این میان نباید از توسعه رابطه با کشور مهم امارات عربی متحده غفلت نمود. کشوری که هر روز به روز بر نقش منطقه ای و بین المللی آن افزوده می گردد و طبق گزارش مسئولین اقتصادی کشورمان مقرر است تا آخر سال حجم روابط اقتصادی ایران و امارات به ۲۰ میلیارد دلار برسد. مشخص نیست که چقدر این برآورد قابل تحقق باشد ولی ظرفیت اقتصادی و تجاری دو کشور بسیار بالاتر از رقم ذکر شده می باشد.
در صورت داشتن یک راهبرد برای توسعه روابط با حوزه خلیج فارس و خصوصاً سه کشور قطر، امارات و عمان در مرحله اول و سه کشور دیگر در مرحله بعدی می توان با اعتماد سازی و پیگیری های مستمر تحولی را در روابط به وجود آورد. این توسعه روابط می تواند نقش مخرب رژیم صهیونیستی را که با هدف تخریب روابط ایران با همسایگان جنوبی خود نمایی می کند را تا حد قابل توجهی کم کند.