نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی: میزان افزایش درآمدهای دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به میزان مصارف بیشتر است

آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تشریح جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ اقداماتی انجام داده است که میزان افزایش درآمدهای دولت نسبت به میزان مصارف بیشتر باشد یعنی دولت اهتمام کرده بار بودجه را به مردم تحمیل نکرده و درنتیجه مجبور به خلق پول نشود.

روح اله متفکر آزاد روز چهارشنبه، یکم دی ماه، در نشستی با حضور اساتید و دانشجویان بسیجی که به همت سازمان بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی در تالار شهریار دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار نمود: بودجه ۱۴۰۱ حدود سه هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که دو هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکت های دولتی که شامل دخل وخرج این شرکتها است و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نیز بودجه عمومی کشور است البته برمبنای تبصره ۱۴ که یک بودجه در داخل بودجه است و دخل و خرجش بوسیله هدفمندی ها تامین می شود، ۴۷۰ هزار میلیارد تومان نیز به بودجه عمومی کشور اضافه می شود و در حقیقت این تبصره یک امکان است.

وی اشاره کرد: از این ۱۵۰۰ میلیارد تومان، ۱۳۳ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی و ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان نیز بودجه عمومی کشور است و ۶۶۴ هزار میلیارد تومان از این مبلغ نیز بعنوان درآمد پایدار در نظر گرفته شده است که این رقم افزایش شایان توجهی داشته است البته نگرانی هایی بابت تحمیل بار مالیاتی به مردم وجود دارد که دولت با اقداماتی مانند ادامه معافیت های کرونائی، معافیت های مالیاتی ادامه اقداماتی که در بودجه سال قبل توسط مجلس انجام شد ازجمله مالیات بر خانه های لوکس و…، اهتمام دارد که این کار اتفاق نیفتد.

متفکر آزاد اضافه کرد: در کنار ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار، ۴۰۸ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی های سرمایه ای همچون نفت، اموال منقول و غیرمنقول در نظر گرفته شده است همین طور درباب نفت نیز ۱۲۰۰ بشکه در روز با بشکه ای ۶۰ دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان و ۲۹۹ هزار میلیارد تومان نیز بعنوان واگذاری دارایی های مالی مانند استقراض از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

انضباط بودجه سال ۱۴۰۱ بیشتر است

وی اشاره کرد: تخمین کسری بودجه تامین نشده بودجه سال ۱۴۰۱ تقریباً نصف سال ۱۴۰۰ است که مدلول این مساله فشار کمتر بر مردم است و در کل می توان گفت انضباط بودجه سال ۱۴۰۱ بیشتر است.

وی با انتقاد از توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی در دولت قبل اظهار داشت: در طول این چند سال ۱۳۷۰ هزار میلیارد تومان دلار ۴۲۰۰ تومانی معادل ۶۵ میلیارد دلار داده شده است که به اندازه ی بودجه ی عمومی یک ساله کشور بشمار می رود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی طوری مدیریت شود که تبعات کمتری داشته باشد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباب تبعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد: ما می دانیم که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می تواند تبعاتی مانند سوءاستفاده کردن، ملتهب شدن بازار و… به همراه داشته باشد اما توقع مان از دولت این است که این مساله را به نحوی مدیریت کند که کمترین تبعات ممکن را داشته باشد.

بودجه آذربایجان به اصفهان داده نشده است

متفکر آزاد در بخش پایانی سخنان خود درباب جدول منتشرشده در رسانه ها و بیان این مساله که اصفهان بودجه آذربایجان را تصاحب کرده است، اظهار داشت: این مساله اصلا درست نیست چونکه جدول منتشرشده درباب درآمدهای مالیاتی است و با توجه به این که در اصفهان سه برابر آذربایجان مالیات داده می شود، طبیعتا درآمد مالیاتی آنها نیز از آذربایجان بیشتر است که این مساله به سبب سرمایه گذاری های زیادی است که در اصفهان انجام می شود پس این مساله که اصفهان بودجه آذربایجان را برده است، اصلا حقیقت ندارد.

مطالبات جوانان از دولت باید افزایش یابد

نمانیده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی اظهار داشت: نباید جوانان کشور متوقف شوند و هر روز باید مطالبات جوانان افزایش یابد.

جعفر راستی افزود: نمایندگان مجلس نیز پس از روی کار آمدن دولت انقلابی آقای رئیسی نسبت به گذشته مطالبات زیادی را مطرح می کنند.

وی با اعلان اینکه انتقاد از مسئولین به نفع خود مسئولین است، اضافه کرد: ما باید خوشحال باشیم که جوانان از ما انتقاد می کنند و این مساله موجب افزایش دقت در انجام امور نیز خواهد شد.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، در این نشست برخی از اساتید و دانشجویان بسیجی دانشگاه های آذربایجان شرقی به بیان دیدگاه های خود در موضوعات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند.