تحولات نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق؛ ابطال نتایج ۱۸ درصد از حوزه ها

بهمن: کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام نموده است که باتوجه به تغییرات حاصل شده در نتیجه انتخابات پارلمانی بعد از رسیدگی به شکایات واصله، امکان بازشماری تعداد بیشتری از آراء نیز وجود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: «عماد جمیل محسن» عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق سخنانی را درباب رسیدگی به شکایات واصله در حوزه نتایج نهایی این انتخابات، بیان نمود. این عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در این خصوص اظهار داشت: شکایت های دریافت شده تأثیر زیادی بر نتایج انتخابات پارلمانی سریع عراق گذاشته است. نتایج نهایی دو روز بعد از تصمیم گیری دستگاه قضائی درباره آخرین شکایت دریافت شده، اعلام می شود.
این شخصیت عراقی در ادامه اظهارات خود دراین زمینه اشاره کرد: واقعیت این است که تغییرات زیادی در نتیجه انتخابات به وجود آمده است. تصمیم هیأت قضائی برای ابطال آرای برخی حوزه های انتخاباتی باعث شده است تا نتیجه در بعضی مناطق تغییر کند.
مقتدی صدر: نسبت به تغییر نتایج انتخابات هشدار می دهیم
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به احتمال تغییر در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد. وی اظهار داشت: کمیساریای عالی انتخابات برای تغییر نتایج انتخابات پارلمانی تحت فشار قرار دارد. رهبر جریان صدر اظهار داشت که ما نسبت به هرگونه تغییر در نتایج نهایی انتخابات هشدار می دهیم.
لغو نتایج ۱۸ درصد حوزه های انتخاباتی
هادی العامری رییس ائتلاف فتح عراق از لغو نتایج ۱۸ درصد حوزه های انتخابات پارلمانی اخیر این کشور آگاهی داد و تاکید کرد: لغو این حجم از حوزه های انتخاباتی، تغییر فاحشی در نتایج انتخابات به وجود می آورد.
دفتر العامری امروز با صدور اطلاعیه ای در این خصوص اعلام نمود: رییس ائتلاف فتح در دفترش در بغداد با یک هیئت جبهه ترکمانی به ریاست «حسن توران» دیدار نمود. دو طرف در این دیدار تاکید کردند تناقض ها در اعلام نتایج و سو مدیریت کمیسیون عالی انتخابات در روند برگزاری آن، در ایجاد آشوب فراگیر در عرصه تحولات سیاسی کشور نقش به سزایی داشت.
در این بیانیه به نقل از هادی العامری آمده است: تصمیم هیئت قضائی برای باطل کردن تعدادی از حوزه های انتخاباتی که در ساعت ۶ روز انتخابات بسته نشدند، به باطل شدن نتایج بیش از ۶ هزار حوزه منجر خواهد شد. همین طور حدود ۴ هزار حوزه به سبب اثر انگشت های تکراری باطل شده است. این یعنی نتایج ۱۰ هزار حوزه لغو خواهد شد که حدود ۱۸ درصد مجموع همه حوزه های رأی گیری در عراق است که شمار آن به ۵۵ هزار حوزه می رسد.
جریان صدر: ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات بعید است
جریان صدر نسبت به درخواست ائتلاف فتح از دادگاه عالی فدرال برای ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات پارلمانی اخیر واکنش نشان داد. ریاض المسعودی عضو جریان صدر در سخنانی پیرامون این مساله اظهار داشت: مغلی اعلام کردن نتایج انتخابات پارلمان کار آسانی نیست و بسیار بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.
وی اضافه کرد: این که تعدادی از گروههای سیاسی چنین درخواستی را مطرح می کنند به خاطر اعمال فشار در جریان مذاکرات برای تشکیل دولت آینده است. مسعودی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جریان صدر به رای و نظر دستگاه قضایی عراق احترام می گذارد، اما ما بر این باوریم که دستگاه قضایی حکم به ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات نخواهد داد. به جهت اینکه هیچ توجیهی در این خصوص وجود ندارد. خصوصاً این که انتخابات به شکل سالم و عادلانه ای انجام شد و تمام شاخص ها هم حاکی از این امر است.
واکنش ائتلاف دولت قانون به برگزاری انتخابات سریع جدید
ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نسبت به موضوع امکان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در کشور در صورت لغو نتایج انتخابات، واکنش نشان داد. محمد الصهیود از رهبران ائتلاف دولت قانون در سخنانی پیرامون این مساله اظهار داشت: نمی توان انتخابات سریع را بدون وجود پارلمان و بر طبق قانون فعلی انتخابات، وجود کمیساریای عالی انتخابات فعلی و وجود دولت فعلی برگزار کرد.
وی اظهار داشت: حتی اگر روند تشکیل دولت با مشکل مواجه شود، باز هم برگزاری انتخابات سریع بعید است. صهیود با اعلان اینکه تقلب در انتخابات در چند مرحله صورت گرفته، اضافه کرد: در نتیجه تقلب انتخاباتی، مردم اعتماد خودرا به قانون انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات و دولتی که نتوانست از برگزاری سالم انتخابات حفاظت کند، از دست داده اند.
کمیساریای عالی انتخابات: امکان بازشماری تعداد بیشتری از آراء وجود دارد
کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز دوشنبه نسبت به موجود امکان افزایش بازشماری دستی تعداد بیشتری از صندوق های رای در ایام آتی واکنش نشان داد. این کمیساریا اعلام نمود: احتمال این که تعداد بیشتری از آراء مورد اعتراض بصورت دستی شمرده شود وجود دارد و چه بسا در چند روز آینده این اتفاق رخ دهد.
وی در عین حال اشاره کرد: بازشماری دستی آراء منوط به صدور حکم از طرف هیات قضایی است و و چنانچه هیات قضایی اعتراضات را رد کند، کمیساریا آراء نهایی انتخابات را اعلام خواهدنمود.
در حال تکمیل…

منبع: