در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست رئیس جمهور: حفظ محیط زیست، نوعی سرمایه گذاری است

رئیس جمهور حفظ محیط زیست را باعث قدرت، امنیت و نوعی سرمایه گذاری دراز مدت و رشد تولیدات کشور دانست و اظهار داشت: برای صیانت از محیط زیست باید ارتباط دانشگاه بعنوان اتاق فکر و جایگاه اندیشه ورزی با دستگاههای اجرایی تقویت شود و دولت دیدگاه ها و نظرات اساتید و نخبگان محیط زیست را سرمایه و پشتوانه ارزشمندی برای کشور می داند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست که به مناسبت سالروز ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری در۲۶ آبان ۱۳۹۴ برگزار شد، عنوان کرد: فلسفه تشکیل این جلسه بررسی و پیگیری اجرای سیاست های ابلاغ گردیده توسط مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست است و اینکه تابحال بعد از گذشت شش سال فقط ۴۷ درصد این سیاست ها اجرایی شده به هیچ عنوان قانع کننده نیست و لازم است دستگاههای اجرایی بازنگاهی در عملکرد خود داشته باشند و در یک اقدام جمعی این عدد به رقم قابل توجهی افزایش یابد.
رئیس جمهور با تکیه بر اهمیت تشکیل نشست های تخصصی جهت بررسی و پیگیری سیاست های کلی نظام در حوزه های مختلف، اظهار داشت: در چنین نشست هایی باید علت اجرایی نشدن بخشی از سیاست های مصوب نظام بررسی و موانع تحقق کامل این سیاست ها برطرف شود.
رئیس جمهور ضمن اشاره به لزوم و اهمیت توجه به محیط زیست، عنوان کرد: جامعه بشری باید نسبت به تعرض و طغیان ضد محیط زیست حساس باشد متاسفانه قدرت های بزرگ بدترین استفاده را از محیط زیست به عمل می آورند و سپس با سازوکاری، از مبحث محیط زیست به عنوان حربه ای ضد کشورهای درحال توسعه استفاده می نمایند، همانند مسئله حقوق بشر که امروز بزرگترین ناقضان آن مدعی حقوق بشر در سایر کشورها هستند.
رئیسی اضافه کرد: حفظ محیط زیست باید بعنوان یک موهبت الهی برای حیات انسان و تمام موجودات زنده مورد توجه همگان باشد و در این راستا لازم است ساختارهای متناسب با این رسالت بزرگ بوجود آمده و برخی رفتارها ناصحیح اصلاح گردد.
رئیس جمهور با تکیه بر ارجحیت توجه به محیط زیست بر توسعه یافتگی و فعالیت اقتصادی و این که توسعه یافتگی فرع بر محیط زیست است، اظهار داشت: باآنکه توسعه یافتگی و فعالیتهای اقتصادی یک مبحث ضروریست اما حتما باید از پیوست محیط زیستی برخوردار باشد و توجه به محیط زیست در تمام طرح های توسعه و فعالیت اقتصادی به دقت لحاظ شود ضمن این که محیط زیست هم باید پیوست اقتصادی داشته باشد.
رئیس جمهور ضمن اشاره به این که امروز کمبود آب، مشکل همه مردم کشور در استانهای مختلف است، اظهار داشت: در جریان سفرهای استانی، مهم ترین مشکلی که مردم آنرا مطالبه می کنند، تأمین آب است و در این حوزه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت های اقلیمی میتوان بخش زیادی از مشکلات موجود را کم کرد.
رئیسی اهمیت عرضه آموزش در صیانت از محیط زیست را ضروری دانست و اظهار داشت: امروز لازم است رسانه های جمعی، دانشگاه ها، حوزه ها و صاحبان تریبون در زمینه آموزش ایفای نقش کنند. آموزش می تواند به جلب مشارکت عمومی بینجامد و هر کجا که مردم احساس مسئولیت کرده و مشارکت می کنند، مشکلات به سادگی برطرف می شود.
رئیس جمهور توجه به ظرفیت ها و قابلیت های مناطق مختلف کشور را ضروری دانست و عنوان کرد: بدون شک دانشگاه ها در این عرصه ها مطالعاتی دارند و می توانند با نگاه تخصصی، قابلیت های هر استان را شناسایی کنند و دولت مکلف است از این یافته ها، برای فعال کردن ظرفیت های موجود هر استان استفاده نماید.
رئیسی ضمن اشاره به مشکل پسماندها در کشور اظهار داشت: برای غلبه بر این مشکل نیازمند ایجاد سازوکار فعال برای مدیریت پسماند در کشور هستیم و ایجاد چنین مجموعه ای لزوم دارد تا مسائل در ارتباط با حوزه پسماند را به صورت متمرکز حل و فصل کند.
رئیس جمهور در ادامه به خطرات ناشی از صید ترال و دغدغه های صیادان بوشهر و بندرعباس در این حوزه اشاره نمود و اظهار داشت: حتما باید جلوی صید ترال گرفته شود چون که این نوع صید به آبزیان، دریا و حتی صیادان صدمه می رساند و از رئیس سازمان محیط زیست می خواهم که با جدیت این مورد را پیگیری کند.
رئیسی اضافه کرد: سازمان محیط زیست حکم بهداشت را در وزارت بهداشت و درمان دارد و بر درمان مقدم است و این که سازمان محیط زیست زیر نظر رئیس جمهور تعریف شده برای این است که نسبت به وزارت خانه ها و دستگاههای اجرایی از جایگاه برتری بر حفظ محیط زیست تاکید کند.
رئیس جمهور اظهار داشت: صرفاً با سفارش نمی گردد محیط زیست را حفظ کرد و در کنار آن بعضاً اقدام و عمل جدی هم لازم است.
رئیسی ضمن اشاره به اهمیت مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد در صیانت از محیط زیست، اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد نقش ارزشمندی در حوزه محیط زیست دارند و باید از فعالیت مردم در این عرصه حمایت شود و اینها بهترین پشتوانه برای دولت هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توجه به محیط زیست منحصر به مقطع خاص زمانی نیست و همواره باید نسبت به آن دغدغه داشت.
رئیسی همینطور ضمن اشاره به اهمیت توجه به مدیریت آب و آبخیزداری اظهار داشت: باید برای اقلیم های مختلف راهکارهای متفاوتی، متناسب با آن اقلیم اتخاذ و اجرایی شود.
رئیس جمهور در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حفظ جنگلها تصریح کرد: جنگل ثروت عظیم ملی و حفظ آن برای نسل های آینده ضروریست و همواره باید نسبت به حفظ و صیانت از ثروت های عظیم ملی حساس باشیم و غفلت از این سرمایه های عظیم می تواند کشور را گرفتار صدمه کند.
در این مراسم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفظ محیط زیست و ۱۷ نفر از اساتید، نخبگان و فعالان محیط زیست در سخنان جداگانه ای با قدردانی از توجه و اهتمام ویژه رئیس جمهور نسبت به صیانت از محیط زیست، دیدگاهها، پیشنهادات و دغدغه های خویش را با رئیس جمهور در بین گذاشتند.
لزوم تحول و در ساختار سازمان محیط زیست، استفاده از ظرفیت فناوری های نو و دانش بنیان در صیانت از محیط زیست، دیپلماسی فعال در حوزه آب، توجه به آمایش سرزمین در حوزه آب، توجه به قابلیت های سرزمینی، توجه به پیوست اقتصادی در مسائل زیست محیطی، مدیریت مناسب پسماند، استفاده از پنل های خورشیدی، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی، پرهیز از صید ترال، بازبینی در مأموریت های سازمان های محیط زیست در حوزه آب، کاهش تعارض تولید و محیط زیست، توجه به ابعاد سیاسی، اجتماعی و امنیتی محیط زیست، نوسازی تجهیزات محیط بانان و توجه به وضعیت معیشتی و استخدامی آنان و توجه به ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست همچون نکاتی بود که در این نشست از جانب اساتید و فعالان حوزه محیط زیست بیان شد.