در نامه گروهی از فعالان حقوق مدنی در استرالیا؛ اسکات موریسون بابت نقشه آمریکا برای ترور آسانژ بازخواست شد

به گزارش بهمن گروهی از فعالان حقوق مدنی در استرالیا در واکنش به برخی گزارشها در خصوص نقشه ترور بنیانگذار وبگاه افشاگر ویکی لیکس توسط عوامل آمریکا، خواهان عرضه توضیحی از جانب نخست وزیر این کشور شدند.

به گزارش بهمن به نقل از اسپوتنیک، روز یکشنبه وبگاه خبری یاهو نیوز در گزارشی اعلام نمود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و مأموران سازمان سیا در سال ۲۰۱۷ نقشه ربایش و ترور «جولیان آسانژ» تبعه استرالیا و بنیانگذار وبگاه افشاگر ویکی لیکس را که در آن زمان به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده بود، طراحی نموده بودند.
در واکنش به این گزارش، گروهی از وکلای برجسته، روزنامه نگاران و اساتید دانشگاه های استرالیا از «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور خواستند تا در مورد این گزارش جنجالی توضیح دهد.
اعضای این گروه روز پنج شنبه در نامه ای خطاب به موریسون، مقامی که پیشتر با آسانژ در لندن دیدار کرده بود، نوشتند که مایلند بدانند دولت استرالیا در مورد این نقشه شوم کاخ سفید چه اطلاعاتی داشته است.
این گروه از فعالان برجسته حقوق مدنی استرالیا همینطور تاکید کردند که «مایلند بدانند آنها هم از جانب نهادهای اطلاعاتی کشورهای متحد استرالیا- انگلیس و ایالات متحده- تحت چه تدابیر تجسسی یا نظارتی قرار دارند و این که آیا هیچکدام از آنها در لیست قتل های سوداگرانه این نهادهای اطلاعاتی قرار دارند یا خیر».
این نامه در ادامه می افزاید: «ما بر این باوریم که این حق ماست بدانیم آیا دولت استرالیا در جریان ردیابی تماس ها و اقدام های ما قرار گرفته یا به آن رضایت داده است».
یکی از امضاکنندگان این نامه، «جولیان برنساید» وکیل دعاوی استرالیایی است که به شبکه خبری ای بی سی گفته بود که در مورد نقشه ترور آسانژ به شدت نگران است. وی در این زمینه اظهار داشت: «چشم پوشی [دولت استرالیا] از یک تبعه استرالیایی ساکن در خارج که با شرایط دشواری روبروست، یک مبحث است؛ اما چشم پوشی از یک تبعه استرالیایی که امکان دارد بوسیله ی یک دولت دیگر کشته شود، دولتی که ظاهراً متحد ماست، مبحث دیگری است».