نوری المالكی: امنیت انتخابات پارلمانی عراق تامین گردد

رییس ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی اشاره کرد: لازم است پوشش امنیتی مطلوب برای انتخابات پارلمانی سریع عراق تامین گردد.

به گزارش بهمن به نقل از سبق پرس، «نوری المالکی» رییس ائتلاف دولت قانون عراق بر لزوم تامین امنیت انتخابات پارلمانی سریع این کشور تاکید کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: لازم است پوشش امنیتی مطلوب برای انتخابات پارلمانی سریع عراق تامین گردد.
بر اساس این گزارش، رییس ائتلاف دولت قانون اشاره کرد: اگر انتخابات تحت پوشش امنیتی مطلوب برگزار نگردد، آنگاه نمی توان از نتایج حقیقی آن اطلاع یافت. اگر تامین امنیت انتخابات در سطح مطلوب نباشد ما به شیوه دیگری صحبت خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: وضعیت امنیتی فعلی کشور نسبت به گذشته بهبود شایان توجهی داشته و دولت باید دراین زمینه مسئولیت پذیر باشد. ما به همه شرکت کنندگان حتی کسانی که از انتخابات انصراف داده اند، احترام می گذاریم.
المالکی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سلاح های بی ضابطه متعلق به حشد شعبی نیست و ما امیدواریم که این نهاد نقش پررنگی در تامین امنیت انتخابات پیش رو داشته باشد.
پیشتر دولت عراق اعلام نموده بود که انتخابات پارلمانی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) انجام می شود. با این وجود، مقامات عراقی موعد تعیین شده برای برگزاری انتخابات را به تعویق انداخته و آنرا به روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه) موکول کردند.
هر چند که اخبار ضد و نقیضی پیرامون احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق شنیده می شود اما تا حالا هیچ نوع خبر رسمی پیرامون این مسأله شنیده نشده است. افزایش گمانه زنی ها پیرامون تعویق قریب الوقوع زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق واکنش های زیادی را در صحنه سیاسی این کشور به همراه داشته است.
بسیاری از شخصیت های سیاسی عراق به این مسأله واکنش نشان داده و اعلام نموده اند که تحت هیچ شرایطی زیر بار تعویق زمان برگزاری انتخابات نخواهند رفت. در همین راستا، شیخ عبد الامیر التعیبان نماینده پارلمان عراق اشاره کرد: هرگونه تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی سریع عراق به مثابه کودتا مقابل اراده مردمی در این کشور است.
وی همین طور اظهار داشت: برخی گروه های صاحب نفوذ در ساختار دولت به دنبال این هستند تا برای مدت طولانی تری در پست های تصمیم گیری کشور حضور داشته باشند. بنا بر این آنها برای تعویق زمان برگزاری انتخابات تلاش می کنند.
از سوی دیگر، مدتی پیش ائتلاف «وطنیه» که «أیاد علاوی» ریاست آنرا برعهده دارد انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی سریع در عراق را اعلام نمود. «وائل عبد اللطیف» از مقامات ائتلاف وطنیه دراین زمینه اعلام نمود: در وضعیت فعلی وضعیت به شکلی است که مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود و نتیجه آن روی کار آمدن دولتی ضعیف است. قبل از این نیز «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق انصراف خود از مشارکت در انتخابات پارلمانی سریع را اعلام نموده بود.
شخصیت های سیاسی مختلف عراقی به اقدام اخیر «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در کناره گیری از مشارکت در انتخابات پارلمانی سریع واکنش نشان دادند.
بر اساس این گزارش، عزت الشابندر، سیاست مدار سرشناس عراقی در این خصوص تاکید کرد: مقتدی صدر بطور کاملاً روشن موضع خودرا نسبت به مشارکت در دولت فعلی و انتخابات آینده مشخص کرد؛ بدون این که نیازی باشد وارد تحلیل ها و تفسیرهای بی فایده شد. وی همین طور خطاب به احزاب عراقی اظهار داشت: چه می کنید؟ ادامه می دهید، منصرف می شوید و یا این که تماشا می کنید تا همه چیز را از دست بدهید؟
از سوی دیگر، احمد عبد الساده نویسنده، روزنامه نگار و فعال رسانه ای عراقی به کناره گیری مقتدی صدر از شرکت در انتخابات واکنش نشان داد و اظهار داشت: اقدام برخی به اعلام کناره گیری خود از شرکت در انتخابات، مقدمه ای است برای به تأخیر انداختن و چه بسا لغو برگزاری انتخابات!
وی اضافه کرد: کناره گیری از شرکت در انتخابات، به اعتراض منجر می شود و اعتراض به تظاهرات منجر خواهد شد، تظاهرات هم به هرج و مرج منجر خواهد شد و هرج و مرج هم خواسته سفیر انگلستان در عراق را محقق خواهدنمود.
در همین حال، ابو الاء الولایی، دبیر کل مقاومت اسلامی گردان های سید الشهدا در واکنش به انصراف مقتدی صدر از شرکت در انتخابات، از او خواست تا به مسیر اصلاح طلبی خود ادامه دهد و از ایده انصراف از شرکت در انتخابات منصرف شود.