در اولین دیدار رسمی؛ لاوروف و بلینكن بر اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف تاكید كردند

به گزارش بهمن وزرای خارجه ایالات متحده و روسیه در اولین دیدار رسمی خود ضمن تاکید بر اختلاف نظرهای جدی پیرامون مسائل جهان، نسبت به گفتگوهای دوجانبه ابراز خوشبینی کردند.

به گزارش بهمن به نقل از رویترز، «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن» وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن برای نخستین بار به صورت رسمی با یکدیگر دیدار کردند.
در این دیدار، دو طرف به رغم تاکید بر این که دیدگاه آنها پیرامون مسائل جهانی اختلافات جدی با یکدیگر دارد، نسبت به انجام گفتگوها ابراز خوشبینی کرده و گفتند که دو طرف هنوز می توانند راه هایی برای همکاری بیابند.
بلینکن در این دیدار اظهار داشت: «اختلافهای ما بر هیچکس پوشیده نیست» و واشنگتن به اقدامات تهاجمی روسیه پاسخ خواهد داد، اما با همکاری رهبران دو کشور جهان به مکانی امن تر تبدیل خواهد شد.
لاوروف هم در حاشیه جلسه شورای قطب شمال در شهر «ریکجاویک» پایتخت ایسلند اظهار داشت که روسیه و ایالات متحده «اختلاف های جدی» دارند، اما «در عرصه هایی که منافع دو کشور با یکدیگر تلاقی می کند» همکاری ضروریست.
بلینکن در این دیدار اظهار داشت که دولت ایالات متحده خواستار روابط «قابل پیشبینی، و باثبات با روسیه است» و این که دو کشور برای مقابله با همه گیری کرونا، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، رسیدگی به پرونده هسته ای ایران و کره شمالی و جنگ در افغانستان می توانند با یکدیگر همکاری کنند.
وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه اضافه کرد: «ما فکر می نماییم که این هم برای مردم ما، هم برای مردم روسیه و در واقع برای کل جهان مفید است».
گفتنی است، این دیدار اولین دیدار رودررو و سطح بالا میان مقامات دولت آمریکا و روسیه است که حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
لاوروف درباره این دیدار اظهار داشت که گفتگوها «سازنده» بود و این دو دیپلمات بلندپایه برای دیدار احتمالی رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه پیشنهاداتی عرضه می کنند.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم درباره این دیدار اظهار داشت که بلینکن بر آزادسازی «پل ولان» و «تریوور رید» دو شهروند آمریکایی از جانب روسیه تاکید کرده و علاوه بر ابراز نگرانی نسبت به استقرار نیروهای ارتش روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین، بحث وضعیت سلامتی «آلکسی ناوالنی» منتقد سرشناس روس را مطرح کرده است.
این دیدار دوجانبه در حالی برگزار شد که دولت ایالات متحده ضد برخی کشتی ها و نهادهایی که در پروژه ساخت «خط لوله نورد استریم ۲» با ارزشی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار مشارکت دارند، تحریم هایی وضع کرد. لازم به ذکر است که این پروژه با هدف انتقال گاز روسیه از قطب شمال به آلمان در حال اجراست؛ پروژه ای که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده یکی از مخالفان جدی آن است.
لاوروف در این دیدار موضع روسیه در برابر ایالات متحده را «بسیار ساده» توصیف کرد و اظهار داشت که «ما برای بحث و گفتگو پیرامون تمام موضوعات بدون استثناء آماده ایم، ولی تحت این فرض و برداشت که گفتگو صادقانه خواهد بود و تمام حقیقت ها بر روی میز است و البته بر اساس احترام متقابل».

منبع: