الاخبار مطرح كرد: پیشنهاد ریاض به سوریه كاهش ارتباط با تهران در مقابل مشاركت در بازسازی

بهمن: روزنامه الاخبار در تحلیلی نوشت که عربستان بعد از ناامیدی از آمریکا پیشنهاد مشارکت در بازسازی سوریه در مقابل کاهش روابط دمشق با تهران را داده است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت: عربستان سعودی در سایه ناامیدی پی درپی از هم پیمان آمریکایی چاره ای جز بازسازی سیاست منطقه ای خود خصوصاً در قبال ایران و هم هم پیمانان آن ندارد.
در این تحلیل آمده است: در این راستا سعودی ها تلاش دارند که روابط خود با سوریه را تغییر دهند واخیرا هیاتی سعودی در سفری به دمشق پیشنهاد مشارکت در بازسازی سوریه را داده اند اما مشکل اینجاست که این تلاش ها همچنان برپایه تصورات و شرط بندی های اشتباه است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به فراز و نشیب های روابط ریاض و دمشق از سال ۲۰۱۱تا این لحظه نوشت: بتازگی اخباری در ارتباط با سفر هیات سعودی به دمشق انتشار یافته و سعودی ها تنها اعلام نمودند که این اخبار غیردقیق است و آنها را بطور کامل تکذیب نکردند و دلیلش این است که اطلاعات روزنامه گاردین صحیح نیست و خالد الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان به سوریه سفر نکرده بلکه یک مسئول دیگری بود و حدودا بعد از یک دهه اختلاف بین دو طرف در سوم ماه جاری این دیدار انجام شده است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که سفر هیات سعودی به سوریه چند روز بعد از اظهارات تلویزیونی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در خصوص اینکه کشورش تمایل به ایجاد روابط خوب و متمایز با ایران دارد انجام شد، همین طور سفر این هیات بعد از دیدارهای مسئولان امنیتی ایرانی و سعودی در بغداد با وساطت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بود.

این روزنامه نوشت: عوامل زیادی وجود دارد که سبب شده است عربستان به سوریه روی بیاورد و همه این عوامل به ناامیدی های مکرر عربستان از سیاست های منطقه ای آمریکا به ویژه پس از روی کار آمدن جو بایدن مرتبط می باشد. حالا کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصاً عربستان و امارات براین باورند که سوریه باتوجه به جنگ ویرانگر طی ده سال اخیر از ضعف استثنائی رنج می برد و در سال ۲۰۱۹ هزینه بازسازی سوریه ۲۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است بدین سبب دمشق ناچار به همکاری با کشورهای عربی است و از نظر پایتخت های عربی بهای هرگونه ارتباط دمشق با کشورهای عربی لزوما منوط به توقف روابط سوریه با تهران است اما این باور عرب ها با این واقعیت رو به رو است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روابط خود با تهران را کاهش نخواهد داد برای اینکه در طول سالهای جنگ روابط میان این دو کشور مستحکم شده است.

الاخبار می نویسد: ائتلاف سعودی-اماراتی بر این باور است که بشار اسد مجبور به ایجاد روابط متعادل با ایران از یک طرف و با کشورهای حاشیه خلیج(فارس) از جانب دیگر است و بر طبق اطلاعات برخی منابع آگاه سوری، ریاض بوسیله برخی تاجران و سرمایه داران سوری که روابط تاریخی با عربستان دارند و تعدادی از آنها در آن کشور اقامت دارند پیشنهاد مشارکت در بازسازی سوریه را داده است اما پیشنهاد سعودی ها هنوز مشخص نیست که از دیوار تحریم های آمریکا مقابل سوریه عبور کند یا خیر.

در این گزارش تاکید شده است: کارشناسان براین باورند که این برنامه ریزی ها تنها در حد توهم است برای اینکه بشار اسد شروط سعودی ها را نخواهد پذیرفت و از روابطش با تهران کوتاه نخواهد آمد و این مساله از همان ابتدا در رسانه های عربی خصوصاً قطری و اماراتی نمایان شد برای اینکه با انتقاد از رویکرد جدید عربستان اعلام نمودند که این رویکرد تنها منجر به تضعیف جبهه مخالفت عربی با نظام بشار اسد می شود.

منبع: