دكتر روحانی در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان: تنها راه حفظ برجام لغو تحریم های غیرانسانی آمریكا است

به گزارش بهمن رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد اروپا در زمینه عمل به تعهدات برجامی بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دوره دولت قبلی این کشور، تصریح کرد: اگر واقعا بدنبال حفظ برجام و اهداف آن هستیم باید کارآمدی آنرا در عمل و در قالب ساختار تدوین شده ببینیم و اروپا باید در عمل آنرا ثابت کند.
به گزارش بهمن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در گفتگو با صدر اعظم آلمان، ورود موضوعات جدید به برجام را امری غیر ممکن خواند و اشاره کرد: برجام بعنوان یک سند مصوب شورای امنیت و محصول تلاشهای طولانی ایران و ۶ کشور بزرگ جهان، یک چارچوب مشخص دارد و غیر قابل تغییر است.
دکتر روحانی با اعلان اینکه ادامه برجام با ادامه تحریم ها و عدم پایبندی طرف ها به تعهدات، فاقد مشروعیت و مقبولیت است، تنها راه حفظ برجام را لغو تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا و بدنبال آن بازگشت این کشور به برجام دانست.
رئیس جمهور با اعلان اینکه دولت برپایه قانون مصوب مجلس، موظف به کاهش بیشتر تعهدات در ازای عدم پایبندی طرف مقابل و رفع تحریم ها می باشد، اشاره کرد: اگر تحریم ها برداشته شود ما هم به طور کامل تعهدات خویش را در چارچوب برجام انجام خواهیم داد.
دکتر روحانی با اشاره به اهمیت صلح و ثبات در منطقه و بحران های ناشی از حضور بیگانگان و گسترش تروریسم، مهم ترین چالش گذشته، حال و آینده منطقه را گسترش تروریسم خواند و اشاره کرد: تأمین صلح و امنیت و ریشه کن کردن تروریسم تنها با همکاری سازنده همه کشورها امکان پذیر خواهد بود.
رئیس جمهور با اشاره به طرح های ابتکاری جمهوری اسلامی ایران همچون طرح صلح هرمز برای تأمین صلح و ثبات و آرامش در منطقه، با تاکید بر لزوم حل مشکل یمن و آخر دادن به فاجعه انسانی در این کشور، اشاره کرد: حل مشکلات منطقه در ابتکارات، راهکارها و گفت وگوهای منطقه ای است و این کشورهای منطقه هستند که باید درمورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
دکتر روحانی در این گفت وگوی تلفنی همینطور با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و آلمان بر کوشش برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور بخصوص در زمینه روابط اقتصادی و تجاری تاکید و ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها دراین زمینه را یاد شده قرار داد.
رئیس جمهور اضافه کرد: باتوجه به ایجاد شرایط جدید بین المللی و فراهم شدن زمینه همکاری ها بین کشورهای منطقه و جهان، فعال تر شدن شرکت ها و بخش های خصوصی دو کشور می تواند به توسعه همکاریهای دو کشور منجر شود.
دکتر روحانی همینطور با اشاره به مشکلات ناشی از ویروس کرونا و همینطور شیوع نوع پیشرفته این ویروس در اروپا، بر همکاری دو کشور و به اشتراک گذاشتن تجربیات در زمینه مبارزه با این بیماری اصرار کرد.
“آنگلا مرکل” صدر اعظم آلمان هم در این گفت و گوی تلفنی بر لزوم حفظ برجام بعنوان یک توافق بین المللی تاکید و حل و فصل اختلاف نظرها از مسیر گفت و گو و تقویت روابط دوجانبه و همکاری همه کشورها برای حفظ امنیت و ثبات منطقه را خواهان شد.

منبع: