یادداشت مهر؛ عبرتهای جنگ یمن

به گزارش بهمن تجاوز ۶ ساله عربستان سعودی به یمن با نکات و عبرتهایی مواجه بوده است که آشکار شدن ضعف نظامی سعودیها تا معرفی آنها بعنوان جنایتکار جنگی همچون این موارد است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: باآنکه این تصور و گمان وجود دارد که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای آخر جنگ یمن تلاش می کند اما حقیقت چیز دیگری است. جنگ یمن در دوران باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات شروع شد. سوئدی ها نامه حمله به یمن را طوفان قاطعیت گذاشته بودند با تصور اینکه در همان هفته های آغازین تکلیف یمن را یکسره خواهند کرد.
این در حالی است که بودجه نظامی سالانه عربستان به ۷۰ میلیارد دلار می رسد که در رده بندی جهانی پس از آمریکا و چین قرار دارد و حتی از دولت هایی مانند روسیه نه فرانسه و انگلیس هم جلوتر است. بودجه نظامی عربستان سعودی در مقایسه با درآمد داخلی در این کشور بیشترین میزان بودجه نظامی جهان را تشکیل می دهد.
همین بودجه نظامی هنگفت کافیست تا از عربستان یک قدرت نظامی اعجاب انگیز در خاورمیانه ایجاد نماید. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که عربستان سعودی علیرغم این بودجه هنگفت نظامی و حمایت های سیاسی غرب خواهان مشارکت طرف سوم و کشورهای دیگر در حمله به یمن شد.
خلبان های اجاره ای به صورت کلی یک ارتش وارداتی از کشورهای دیگر، سعودی ها را در این کشتار و ویرانی بی سابقه همراهی کردند اما نتیجه آن گونه که خواست سوئدیها بود پیش نرفت. چندین بار حتی در زمان ترامپ آنها خواهان میانجیگری برخی کشورها برای خروج آبرومندانه از یمن شدند.
شرایط سیاسی داخلی عربستان هم بگونه ای بود که ریاض تحمل یک فشار خارجی بیرونی را نداشت بخصوص اینکه با رفتن ترامپ کار برای بن سلمان سخت تر شد. باآنکه رابطه عربستان و آمریکا بر مبنای نفت در مقابل امنیت تعریف شده است و ارتباطی به روسای جمهور آمریکا ندارد اما باید اظهار داشت که عربستان در زمان ترامپ گرفتار یک اشتباه راهبردی شد و آن این بود که تضمین و پایداری سیاسی خویش را نه دولت آمریکا بلکه به یک شخص خاص یعنی ترامپ وابسته کرد.
طبیعی است که آمدن یک رئیس جمهور جدید شرایط سختی را برای کشور رقم می زند بخصوص اینکه در زمان ترامپ فرایند انتقال قدرت در عربستان تغییر نمود. ملک سلمان در زمان ترامپ با دادن امتیازات اقتصادی و دلارهای نفتی توانست پادشاهی را به بن سلمان منتقل کند کاری که با عنایت به قدرت شاهزاده های سعودی و هم وضعیت سنتی و هویت در داخل بدون ترامپ ناممکن بود.
اکنون یک رئیس جمهور جدید بر سر کار آمده است رئیس جمهوری که خواستار آخر جنگ یمن و تحریم عربستان است و دائماً در رسانه ها از این نکته یاد می شود اما نباید فراموش کرد که بایدن به دنبال آخر جنگ یمن نیست باآنکه آخر جنگ یمن می تواند یک برگه جهت استفاده بیشتر بایدن از عربستان سعودی باشد چون که بایدن به دنبال کسب امتیازات بیشتر است.
عبرت ها ی جنگ یمن
اما مهم ترین نکاتی که در جنگ یمن می توان از آن بعنوان یک عبرت سیاسی و تجربه نظامی اشاره نمود این است که بن سلمان و کسانی که به دنبال بازیابی تاثیرگذاری در تحولات منطقه و بازیابی توان تعمیر و قواعد بازی بودند در اینباره شکست خوردند.
نکته دوم اینکه بودجه ۷۰ میلیارد دلاری سالانه عربستان سعودی و ارتش اجاره ای از کشورهای دیگر نتوانست در مقابل یک گروه انقلابی بدون حمایت سیاسی و نظامی که در محاصره کامل قرار داشت برتری یابد. کشتار یمن ادعای کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه و آلمان که بیشترین میزان فروش سلاح را به عربستان سعودی برای کشتار مردم داشتند آشکار کرد.
نکته سوم ضعف نظامی عربستان سعودی است و خود سعودی ها گمان نمی کردند با این حجم بودجه نظامی و خرید سلاح در مقابل یک کشور فقیر بدون زیرساخت های مهم هم شکست بخورند. از همه مهمتر اینکه عربستان سعودی و امارات در مقابل ساختار جهانی و حتی عربی بعنوان یک جنایتکار جنگی معرفی گشتند.