فرهنگی: افراد فاقد صلاحیت اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند

به گزارش بهمن سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر لزوم قانونمند كردن نحوه ثبت نام كاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری اصرار كرد و اظهار داشت: باید تمهیدی اندیشیده شود تا افراد بی سواد و فاقد صلاحیت اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند.
محمدحسین فرهنگی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خردادماه سال آینده اظهار داشت: کاندیداها باتوجه به شرایط کشور باید راهکارهای عملی، واقع بینانه و جدی داشته باشند تا بتوانند اعتماد عمومی را جلب کنند.
وی افزود: به سبب شرایط خاصی که ما داریم مهلت باقی مانده از دوره فعلی نیز تعیین کننده است تا بتواند بخش اعتماد عمومی را برگرداند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائلی که برای انتخابات ریاست جمهوری آینده بسیار حائز اهمیت می باشد این است که شرایط ثبت نام از طرف شورای نگهبان یا راسا و یا بوسیله بخشنامه اجرایی مشخص شود و یا از مجلس شورای اسلامی درخواست شود که دراین زمینه قانون گذاری صورت گیرد تا شرایط ادوار گذشته تکرار نشود.
فرهنگی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد: این اختیار با شورای نگهبان است که شرایط ثبت نام را به وزارت کشور اعلام نماید. در همین راستا شورا می تواند هماهنگی با مجلس شورای اسلامی داشته باشد تا مصوبه قانونی دراین زمینه داشته باشیم.
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: ما قبل از این شرط تحصیلی و سابقه اجرایی ملی را برای انتخابات ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی پیش بینی کردیم، اما شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کرد و اظهار داشت که این اختیار با شورای نگهبان است، از طرفی چون شورا ناظر است ممکنست دستگاه اجرایی به اندازه کافی به بخشنامه شورا توجه نکند، پس بهترین کار قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی در هماهنگی با شورای نگهبان است.
فرهنگی اشاره کرد: در هر صورت لازم است تمهیدی اندیشیده شود تا افراد بی سواد یا فاقد صلاحیت که حداقل خاصیت های قانونی را ندارند اجازه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند تا طنزهایی که در هر دوره ریاست جمهوری به صورت رسمی یا غیررسمی ایجاد می شود نیز از بین برود.
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در دیدار هیات رییسه مجلس با شورای نگهبان من این مساله را مطرح کردم ولی هنوز ظاهرا در این زمینه جمع بندی نشده است.

منبع: