جوزف بورل: تحریم دیوان كیفری بین المللی توسط آمریكا غیرقابل قبول است

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تحریم دیوان كیفری بین المللی توسط آمریكا را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا امروز سه شنبه از آمریکا خواست تا از تصمیم خود درباب تحریم دیوان کیفری بین المللی (ICC) صرف نظر کند.
در این ارتباط، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود: اتحادیه اروپا از تصمیم آمریکا ابراز نگرانی شدید کرده و حمایت کمال خودرا از دیوان بین المللی کیفری اعلام می کند. این اقدام واشنگتن غیرقابل قبول است.
این درحالیست که پیش تر دولت ترامپ با صدور فرمانی اجرایی، کارمندان و بخش های دیوان کیفری بین المللی که در پرونده تحقیق جنایات جنگی واشنگتن در افغانستان فعال بودند را تحریم کرده بود.
در این ارتباط گفته شد که دستور تحریم دیوان کیفری بین المللی در دستور اجرایی مشترک توسط «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا در حال پیگیری است تا دارایی کارمندان و کارکنان دیوان در آمریکا که در پرونده جنایات جنگی در افغانستان مشارکت دارند، مسدود شود.
همچنین مقرر است از ورود این دسته از کارمندان دیوان کیفری به آمریکا جلوگیری شود.
این اقدام آمریکا در شرایطی انجام می شود که ترامپ قبل از این نیز بارها از دیوان کیفری بین المللی به سبب پیگیری پرونده جنایات جنگی در افغانستان انتقاد کرده بود.
پیشتر در آوریل سال ۲۰۱۹/ فروردین ۱۳۹۸، تحقیق درباره جنایت های جنگی و جرایم مقابل بشریت در افغانستان از طرف قضات دادگاه بین المللی جزایی لاهه رد شده بود، اما در تازه ترین خبرها قضات تجدیدنظر دادگاه کیفری بین المللی، حکمی جدید را درباره بررسی دوباره این پرونده از طرف دادستان صادر کردند.
پرونده جنایات جنگی در افغانستان از سال ۲۰۰۶ باز شد که در این پرونده به غیر نیروهای داخلی در افغانستان، ارتش آمریکا نیز متهم به ارتکاب جنایات جنگی مقابل غیرنظامیان شده است.