در دیدار با روسای واحدهای قضایی و مدیران سازمان های تابعه قوه قضاییه در استان فارس رییسی: هیچ گونه ناسلامتی در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست

به گزارش بهمن رئیس قوه قضاییه با تاكید بر اینكه دستگاه قضا باید سالم بماند و هیچ گونه ناسلامتی در این دستگاه قابل تحمل نیست، اظهار داشت: سلامت برای همه جا یك اصل است اما برای دستگاه قضایی اصلی برتر.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز (پنج شنبه، ۲۲ خردادماه) در دیدار با روسای واحدهای قضایی و مدیران سازمان های تابعه قوه قضاییه در استان فارس ضمن ابراز خرسندی از حضور در کلان شهر شیراز، اظهار داشت: به علت حاکمیت شرایط بهداشتی که رعایت آن لزوم دارد برنامه ریزی برای حضور در این استان بگونه ای انجام شد تا در خدمت مدیران و همکاران قضایی این استان علاوه بر مدیران استانی باشیم.
او از اینکه نتوانسته در جریان این سفر با مردم فرهنگ دوست شیراز و فارس دیدار داشته باشد عذرخواهی نمود و اضافه کرد: امید است در آینده ای نزدیک سفری دیگر به این استان داشته باشم.
رئیس قوه قضاییه افزود: امروز برای همه ما افتخار بزرگ خدمت این است که خدمت گذار و نوکر خالصانه مردم باشیم و از کار و مشکلات آنها گره گشایی نماییم. افتخار این است که احساس نماییم روزانه گره ای از مردم با تلاش همکاران قضایی، کارکنان دادگستری و سازمان های وابسته صورت گیرد.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: گزارش های مطرح شده در این نشست همچون کاهش گروهی پرونده ها، کاهش جمعیت کیفری، تسریع در رسیدگی به پرونده ها و… حاوی نکات قابل تقدیر بود که خوب است این شرایط حفظ شود.
ایشان در ادامه خواهان حفظ شرایط موجود، کاهش کمیت و افزایش کیفیت برنامه های دستگاه قضا در استان فارس شد و عنوان کرد: بنای ما در این استان باید این باشد که مجموعه اقدامات منجر به آرامش در مردم، قانون مداری در مجموعه استان، توجه به نظارت های قانونی و ضدارزش بودن نظارت گریزی شود.
رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از نکات مهم امروز این است که تمرکز بر مولفه های مردم داری، توجه به خواست آنها و رفع مشکلات زندگی آنها را از افتخارات خود بدانیم.
آیت الله رئیسی نسبت به تلاش همکاران قضایی در حوزه امنیت در استان فارس تقدیر و تاکید کرد: اقداماتی نظیر کاهش جرایم خشن، افزایش ضریب های امنیتی قابل تقدیر است.
او بر ضرورت ارتقای سلامت در مجموعه قضایی کشور تاکید و تصریح کرد: بنا بر آمار همکاران ما در دستگاه قضا یک درصد تخلف داریم که این یک درصد هم زیاد است. باید نسبت به رفع آنها تلاش شود.
رئیس قوه قضاییه همینطور از تلاش شبانه روزی قضات تقدیر و عنوان کرد: اگر امروز پرونده یا پرونده های درون سازمانی دستگاه قضایی در رسانه ها منتشر می شود حاوی این نکته است که ناسلامتی در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست.
او بر ضرورت حفظ کرامت قاضی، کادر اداری، مردم و… تاکید کرد و اظهار داشت: شخص و سازمان باید اخلاق سازمانی و حرفه ای کرامت را حفظ کند و همواره در سلوک و رفتار همه همکاران مجموعه قضا حفظ کرامت جلوه گر باشد.
او اساس کار یک قاضی را دین قلمداد کرد و اضافه کرد: این مهم جزئی محکم برای حفظ آبروی یک قاضی در مقابل ناشایسته ها، نفوذها، فتنه ها و کجی ها و… است.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: نباید مجموعه دستگاه قضایی و مجموعه تصمیم سازان، فضاسازی را در تصمیم سازی ها لحاظ کنند بلکه یافتن و کشف حققیت حق خواهی و حق گرایی در تصمیم گیری ها اولی است.
آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر حفظ منافع طبیعی در همه جای کشور بخصوص استان فارس تاکید کرد و اظهار داشت: اولویت ما جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی است بنابراین نباید اجازه سودجویی زمین خواران به سرمایه های طبیعی داد.
وی همینطور افزود: نسبت به انشعابات غیرمجاز هم همین گونه باید رفتار شود. اگر در مقدمه کار این مورد توسط دستگاه های مربوطه بخصوص وزارت نیرو رسیدگی شود، نوبت به دستگاه قضایی می رسد.
رئیس قوه قضاییه همینطور به پرونده سیل شیراز اشاره و تصریح کرد: در این پرونده با افراد مقصر برخورد شد که حق هم همین بود اما کار درست و اساسی تر در جلوگیری از چنین حوادثی انجام بموقع لایروبی است.
آیت الله رئیسی همینطور با اشاره به توسعه داوری ها که باعث کاهش برخی از پرونده های شهرستان مرودشت در استان فارس شده واکنش نشان داد و اظهار داشت: توسعه میانجی گری از مهم ترین برنامه های ما در این دوره از مدیریت قوه قضاییه است.
رئیس قوه قضاییه همینطور از تعیین تکلیف وضعیت شوراهای حل اختلاف طی ماه های آینده در چارچوب لایحه شورای حل اختلاف اطلاع داد.
وی در بخش پایانی سخنان خود به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب در ۱۴ خرداد سال جاری هم اشاره و بیان نمود: رهبر فرزانه انقلاب در این سخنرانی مبحث تبیین شخصیت امام (ره) با محوریت تحول اشاره کردند چون که امام تحول خواه و تحول گرا بود بنابراین مسؤلان، مدیران و امت اسلامی باید در تحول گرایی و تحول خواهی از امام امت تأسی کنند، وضعیت موجود و مطلوب را ببینند و برای نزدیکی این دو وضعیت تلاش کنند.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: امروز در برنامه های تحولی باید نظام اداری مورد توجه قرار گیرد و به نظامی بر فراز انقلاب اسلامی تبدیل گردد که در آن رشوه، فساد، کجی ها، پارتی بازی ها و… جایی نداشته باشد.
رئیس قوه قضاییه همینطور با اشاره به اینکه فارس و شهر شیراز مهد شعر و ادب و فرهنگ است و می تواند بعنوان الگویی برای تمام کشور باشد، اظهار داشت: این استان ذخایری برای فرهنگ است. بنابراین مسؤلان این استان نسبت به مسائل فرهنگی باید حساس باشند. البته تمام دست اندرکاران فرهنگی، مالی و پولی کشور باید تلاش شان این باشد که ناهنجاری فرهنگی در ایران اسلامی وجود نداشته باشد.