رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش: ارتش آماده مقابله با تهدیدات بیولوژیكی است

به گزارش بهمن رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش از آمادگی ارتش در زمینه مقابله با تهدیدات بیولوژیكی اطلاع داد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، امیر پوردستان رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش در گفتگو با شبكه العالم در مورد اقدامات ارتش برای مقابله با ویروس كرونا در كشور اظهار نمود: زمانی كه ویروس كرونا در كشورتشخیص داده شد در حوزه ستادی، یكی از نخستین سازمان هایی كه قرارگاه پدافند زیستی را در رده بسیار بالا در سطح ستاد ارتش و معاونین و هیئت رئیسه فعال كردند ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و ارتباط نزدیكی با قرارگاه هایی كه در سطح كشور برای مبارزه با كرونا تشكیل شده بود برقرار كرد و بلافاصله با توجه با ظرفیت هایی كه در ارتش وجود دارد، اقدامات اجرایی آغاز شد و در نخستین حركت سه بیمارستان عمده ارتش در تهران؛ بیمارستان هاجر كه مربوط به نیروی زمینی است بیمارستان بعثت نیروی هوایی و بیمارستان گلستان نیروی دریایی برای پذیرش بیماران كرونایی اختصاص داده شد، ضمن این كه تخت های ICU و تخت های مربوطه را هم توسعه دادیم؛ یگان هایی آماده و سازمان دهی شدند كه كار پاكسازی و ضد عفونی را انجام دهند بخصوص در استان هایی كه درگیر بودند و در وضعیت قرمز قرار داشتند مثل استان های گیلان و استان قم كه آمار كرونا در آنها نگران كننده بود ارتش بلافاصله یگان های اجرایی خویش را به این دو استان اعزام كرد و بیشتر از چندین هزار روستا، قصبه و شهر را ضد عفونی و پاكسازی كردند. در مبادی و معابر ورودی شهرها ایستگاه های تب سنجی و ضد عفونی برقرار كردند. یك نقاتگاه دو هزار تخت خوابی را در عرض دو روز آماده كردند با تمامی تجهیزات كه این نقاتگاه ها در سرتاسر كشور ایجاد شدند و قرارگاه پدافند زیستی ارتش اعلام نمودند آماده هستند تا بیست هزار تخت را احیا كنند كه بحمدالله به آن مرحله نرسید.

اصلی ترین ظرفیت ارتش نیرو های جوان، با انگیزه، پرانرژی و مسولیت پذیر است
وی در پاسخ به این سؤال كه آیا این اقدامات موفق بود، اظهار داشت: اصلی ترین ظرفیت ارتش نیرو های جوان، با انگیزه، پرانرژی و مسولیت پذیر است كه آماده هرگونه خدمت رسانی هستند ما محدود به یك زمان خاصی نخواهیم بود، این ظرفیت سبب شده كه این بیماری تا هرزمان ادامه داشته باشد و احتیاج به مقابله باشد، یگان های ارتش جمهوری اسلامی در صحنه حضور خواهند داشت. این خدمت رسانی بگونه ای بود كه تمام مسولین عالی رتبه نظام از آن قدردانی كردند مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر بهداشت و سایر مسولین و روسای قوا از حضور مومنانه ارتش در این حوزه و اثرگذاری این اقدامات تشكر كردند. در كنار ماموریتی كه ارتش در حوزه مقابله با كرونا انجام می دهد از مأموریت اصلی خود كه حفظ حدود و ثغور نظام جمهوری اسلامی ایران است پدافند از مرزها در زمین و هوا و دریاست غافل نشد و آن مأموریت را با قوت و قدرت ادامه می دهد.

آمادگی ارتش در زمینه مقابله با تهدیدات بیولوژیكی
رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: زمانی كه ویروس كرونا در ایران شایع شد، سازمان های فراوانی در كنار وزارت بهداشت در حوزه مقابله با این ویروس قرار گرفتند كه در این بین نیروهای مسلح و ارتش هم در این حیطه وارد شدند. اما تدبیر مقام معظم رهبری و فرمانده كل قوا این بود كه نیروهای مسلح به صورت یك رزمایش وارد این عرصه شوند.
وی اظهار داشت: ما تابحال رزمایش های زیادی در حوزه های سایبری، جنگ های سخت و نرم انجام داده بودیم اما در حوزه بیولوژیك تا كنون رزمایشی انجام نداده بودیم و شاید خودمان هم نمی دانستیم كه چنین توانایی در مجموعه ارتش وجود دارد. اما وقتی كه ارتش با این سازوكار وارد عرصه شد و تجهیزاتی كه در انبارها داشتیم به پای كار بردیم و یك سری تجهیزات جدید را هم به آنها اضافه كردیم، مشخص شد كه قابلیت های بسیار زیادی در این عرصه وجود دارد و به همین خاطر هم مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت.
امیر پوردستان درمورد آمادگی ارتش در زمینه مقابله با تهدیدات بیولوژیكی خاطرنشان كرد:، ما این ظرفیت را از قبل در خودمان بوجود آورده بودیم و امروز هم در میدان عمل این ظرفیت را پیاده كردیم. حالا پس از سه ماه فعالیت در این حوزه به تجربه های خوبی در این خصوص كه چگونه نیروهای مسلح یك كشور بلافاصله بتوانند در حوزه جنگ های بیولوژیك وارد شوند و به كمك مردمشان بشتابند و در صحنه های مختلف انجام وظیفه كنند، دست یافته ایم، ضمن این كه بتوانند در عین حال وظیفه اصلی خویش را كه دفاع از مرزها است، حفظ كنند.

ایران می تواند تجربیات خویش را به دیگران منتقل كند
وی ادامه داد: ما حتی حالا می توانیم تجربیات خویش را به دیگر كشورها انتقال دهیم و امروز این توانایی را به وفور داریم. تجربه ما می گوید كه یك سری تجهیزات دیگری را هم باید تولید نماییم و این توانمندی را ارتقاء دهیم.
رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: ما در حوزه مقابله با تهدیدات بیولوژیك یك سری تجهیزات و امكاناتی را داشتیم اما با ورود ویروس كرونا به این نتیجه رسیدیم كه یك سری صلاحیت ها و قابلیت های بیشتری را باید در خودمان ایجاد نماییم. در همین خصوص در حوزه بسیار وسیع و گسترده به تولید ماسك، لباس ها و گان پزشكی مبادرت كردیم. آزمایشگاه های ما تجهیز شدند برای تشخیص ویروس كرونا و تأمین كیت های مورد نیاز و همینطور یك همكاری بسیار نزدیكی را با مجامع دانشگاهی بخصوص وزارت دفاع در حوزه ساخت كیت های تشخیص داشتیم كه این ظرفیت سبب شد ارتش بتواند در این عرصه وارد شود.

ارتش در تولید تجهیزات حفاظت شخصی به خوداتكایی رسیده است
وی ادامه داد: ارتش امروز در تولید تجهیزات حفاظت شخصی مانند ماسك و گان و همینطور مواد ضد عفونی كننده به سطح قابل قبول و خود اتكایی در كشور رسیده است به صورتی كه دیگر نیازی نداریم آنها را از خارج وارد نماییم بلكه خودمان در داخل تولید می نماییم.
امیر پوردستان درمورد قدرت دفاعی ایران هم خاطرنشان كرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از قابلیت و قدرت بالایی برخوردار می باشند ما جنگ ۸ ساله ای را تجربه كردیم كه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی آن درمقابل دنیا ایستادگی كردند. در این جنگ رژیم بعثی عراق به ظاهر در خط مقدم بود اما تمامی كشورهای منطقه به لحاظ پول و تجهیزات آنرا حمایت و پشتیبانی می كردند از طرفی ابر قدرت های آن زمان همچون اتحاد جماهیر شوروی و آمریكا به حمایت های اطلاعاتی از این رژیم مبادرت می كردند كه نیروهای مسلح ما با این وجود توانستند در مقابل این هجمه جهانی مقاومت كنند و پیروز شوند.

در ارتش به لحاظ تكنیك، تاكتیك و تجهیزات از قابلیت بسیار خوبی برخورداریم
وی ادامه داد: جنگ ۸ ساله تجربه بسیار خوبی برای ما بود، جنگ اول و دوم خلیج فارس، جنگ افغانستان و تجربیاتی كه نیروهای ما در جنگ با گروهك های تروریستی در عراق و سوریه بدست آوردند سبب شده كه امروز ما به لحاظ تكنیك، تاكتیك و تجهیزات از قابلیت بسیار خوبی برخوردار شویم. بدون اغراق می گویم كه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیروهای اول نظامی منطقه هستند. نیروهایی هستند كه در مقابل آمریكا ایستادگی كرده اند و الان صلاحیت، قابلیت و توانمندی آنها بگونه ای است كه قدرت اول نظامی دنیا یعنی آمریكا جرات حمله پیدا نمی كند و این نشان از اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد. در شرایط كنونی كدام كشور مثل ما این توانمندی را دارد كه آمریكا بخواهد به آن تهاجم كند ولی ترس و هراس داشته باشد.

نیروهای مسلح ایران از نظر سطح توانمندی در منطقه حرف اول را می زنند
رئیس مركز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: بدون اغراق نیروهای مسلح ایران از نظر سطح توانمندی در منطقه حرف اول را می زنند. نیروهای مسلح ما در مقابل آمریكا ایستادگی كردند. صلاحیت و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حدی است كه آمریكا بعنوان قدرت نخست نظامی جهان، جرات حمله به نیروهای ما را ندارد و این نشاندهنده اقتدار ایران است.
امیر پوردستان با اشاره به ترس آمریكا از حمله به ایران اظهار داشت: آمریكایی ها به صورت ناجوانمردانه یكی از فرماندهان ارشد نظامی ما را ترور كردند و سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در عراق به شهادت رساندند و طبیعی است كه مردم این مطالبه را داشته باشند كه با این اقدام مقابله شود. یكی از اقدامات مقابله ای ما موشك باران پایگاه آمریكایی عین الاسد بود البته جبهه مقاومت اساسا ضربات دیگری را بر پیكر پوشالی آمریكا در منطقه وارد خواهد نمود.

موشك باران عین الاسد نمایش اقتدار نیروهای مسلح ما بود
وی خاطرنشان كرد موشك باران عین الاسد نمایش اقتدار نیروهای مسلح ما بود و این اقتدار بگونه ای است كه آمریكاییها توان پاسخ و مقابله با این اقدام ما را نداشتند. قبلاً در ماجرای ساقط كردن گلوبال هاوك آمریكایی توسط سامانه موشكی سوم خرداد هم ایالات متحده جرات پاسخ به اقدام ما را نداشت و به دلیل ترس از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، عكس العملی نشان نداد.

هدف از حمله به عین الاسد در هم شكستن ابهت و هیمنه پوشالی آمریكا بود
امیر پوردستان اضافه كرد: هدف ما از حمله به عین الاسد كشتن افراد نبود بلكه هدف در هم شكستن ابهت و هیمنه پوشالی آمریكا بود كه به حمدالله به این هدف هم دست یافتیم.
وی درباره اهمیت بودجه نظامی و واقعیت میدان نبرد چنین توضیح داد: بودجه نظامی یكی از مؤلفه های آمادگی رزمی است یعنی سبب می شود كه یك كشور با بودجه نظامی اش بتواند تجهیزات و امكانات بخرد اما واقعیت های میدان نبرد به ما نشان داده است كه در میدان نبرد این نیروی انسانی است كه می تواند اثرگذار باشد و معادله جنگ را عوض بكند. من خاطرات نورمن شوراتزكوف را پس از عملیات طوفان صحرا ( دزرت استورم) می خواندم وی می اظهار داشت كه من فكر می كردم كه آمریكا با این تجهیزات و امكاناتی كه دارد توانست بر عراق پیروز بشود، اما پس از جنگ به این باور رسیدم كه این نیروی انسانی بود كه ما را پیروز كرد. می خواهم این را عرض بكنم كه واقعیت های میدان نبرد به ما حكم می كند كه نیروی انسانی اثرگذار می باشد و بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران نیروی انسانی مؤمن، متدین، باانگیزه و اثرگذار می باشد كه می تواند تمام معادلات را به هم بزند. چرا در طوفان قاطعیت كه امروز به طوفان فضاحت برای عربستان تبدیل گشته، نتوانسته است موفق بشود، چون نیروی انسانی اش با انگیزه نمی جنگد. نیروی انسانی اش می داند كه یك هدف باطلی را دنبال می كند.** عربستان به این باور رسیده است كه این جنگ نتیجه ای ندارد
وی درباره جنگ عربستان و یمن باور شخصی خویش را اینگونه بیان كرد كه خود عربستان و مسئولین عربستان به این باور رسیده اند كه این جنگ نتیجه ای ندارد و نمی خواهند آنرا ادامه بدهند اما سرسپردگی آنها و دیكته ای كه آمریكا به آنها می كند به آنها اجازه نمی دهد كه جنگ را آخر بدهند و سبب می شود كه این برادر كشی ادامه یابد و هر روز كه می گذرد خسارت های عربستان بیشتر خواهد شد و ما شاهد می باشیم كه این خسارت ها در حال كشیده شدن به داخل خود عربستان است و در آینده نزدیكی بطور قطع شاهد زمین لرزه های بزرگی در هیئت حاكمه عربستان با این وضعیتی كه پیش می رود خواهیم بود.

معادله جنگ به نفع یمنی ها در حال تغییر است
امیر پوردستان درباره آتش بس ادعایی عربستان و نپذیرفتن انصارالله یمن اظهار داشت: عربستان در گفتارش صداقت ندارد، بارها و بارها این عدم صداقت را نشان داده است. عربستانی ها باید به حرفی كه می زنند پایبندی داشته باشند، بارها شده است كه این نقض آتش بس را اینها اعلام نموده اند اما خودشان به آن پایبند نبوده اند و طبیعی است كه حوثی ها هم به این مساله اعتماد و اعتقاد نداشته باشند و اگر روند جنگ را در یمن مرور نماییم می بینیم كه معادله جنگ به نفع یمنی ها در حال تغییر است و با این كه شاهد می باشیم كه آمریكایی ها با تمام توانشان از عربستان حمایت و پشتیبانی می كنند اما پیروزی های جبهه یمنی یكی بعد از دیگری بیشتر می شود و ان شاءالله در آینده نزدیكی به آن اهدافی كه مدنظرشان هست خواهند رسید.

مستشاری ایران در سوریه بنا به درخواست رسمی سوریه بوده است
رئیس مركز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده سوریه و حضور مستشاری در سوریه اظهار داشت: وقتی كه ما روند شرایط در سوریه را رصد می نماییم می بینیم كه در حال حركت به سمت تعادل است، بحمدالله هم ارتش سوریه و هم مردم سوریه دست در دست همدیگر داده اند و امروز درحال ساختن كشورشان هستند، همچنان ناملایماتی در یكی دو جبه در سوریه وجود دارد كه درخواست ما از كلیه كشور های درگیر این است كه به معاهدات مصوب پایبند باشند تا استقامت صد درصدی را در سوریه شاهد باشیم.
ایشان در ادامه اظهار داشت: حضور مستشاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سوریه بنا به درخواست رسمی دولت سوریه بوده است كه با همكاری ما و ارتش و نیروهای مردمی سوریه، تكفیری ها به اهدافشان نرسیدند و ناموفق بودند و تا زمانی كه سوریه نیازمند حضور ما باشد در آنجا حضور خواهیم داشت.

با بهینه سازی كاستی های بودجه را پر می كنیم
پور دستان در مورد بودجه نیروهای مسلح اظهار داشت: ما در حوزه بودجه و كمی بودجه رفتارهایی برای اصلاح كاستی ها انجام می دهیم.
وی اظهار داشت: در زمینه تجهیزات، تلاش می نماییم با عنایت به تهدیدات تجهیزات را بهینه سازی می نماییم، بعنوان مثال راكت های ان ۱۰ با برد ۱۵۰۰ كیلومتر داشتیم كه با بهینه سازی برد آنرا افزایش و با دانش بومی آنرا به صورت موشك نقطه زن درآوردیم كه این از درون جوشیدن سبب شده كاستی های بودجه را پر كند.

رژه خدمت جایگزین رژه روز ارتش
امیر پوردستان در مورد برگزار نشدن روز ارتش همچون سنوات گذشته اظهار داشت: با عنایت به شرایط موجود و مقابله با ویروس كرونا و با عنایت به پرتكل های بهداشتی تصمیم ارتش جمهوری اسلامی ایران این بود كه سال جاری رژه را به صورت سالهای گذشته برگزار نكند و رژه خدمت را جایگزین آن كند.
او در آخر اضافه كرد: كلیه یگان های ارتش جمهوری اسلامی با تمام ظرفیت خدمت رسانی در حوزه های مختلف ضدعفونی، بهداشتی، غربال بیماران و اقدامات مقابله با كرونا را انجام دادند كه در این مدت كوتاه كارنامه خوبی از خود بر جای گذاشتند.