همزمان با شیوع كرونا؛ نامه ۲۴مقام آمریكایی و جهان به ترامپ برای رفع تحریم های ایران

بهمن: برخی مقامات سیاسی سابق آمریكا و دیگر كشورهای جهان با انتشار نامه ای از دونالد ترامپ خواسته اند تا قسمتی از تحریم ها مقابل ایران را تسهیل كند.

به گزارش بهمن به نقل از گاردین، بعضی از مقامات سیاسی سابق آمریكا و دیگر كشورهای جهان با انتشار نامه ای از «دونالد ترامپ» درخواست كرده اند كه قسمتی از تحریم ها مقابل ایران را همزمان با بحران جهانی شیوع ویروس كرونا تسهیل كند.
این نامه به امضای ۲۴ نفر از چهره های سیاسی آمریكا و جهان همچون «جورج رابرتسون» دبیر كل پیشین ناتو، «فدریكا مورگرینی» رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «گرو هارلم براندتلند» رئیس سابق سازمان بهداشت جهانی و «هانس بلیكس» دبیركل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق، «ویلیام كوهن» و «چاك هاگل» وزرای دفاع اسبق، «پاول اونیل» وزیر خزانه داری پیشین، «ویلیام برنز» از دیپلمات های ارشد آمریكایی حاضر در مذاكرات اتمی با ایران رسیده است.
امضا كنندگان در این نامه خواهان كاهش تحریم های آمریكا مقابل ایران و تسهیل قوانینی شده اند كه مانع خرید كالاهای ضروری و پزشكی توسط ایران می شود.
مقامات سیاسی سابق آمریكا و جهان با امضای این نامه تاكید كرده‎ اند كه رفع و تسهیل تحریم ها مقابل ایران می تواند مقابله با بحران جهانی شیوع ویروس كرونا را آسان تر و قابل دسترس تر كند. بگفته امضا كنندگان این نامه، حضور در كشورهای دیگر برای نجات جان انسان ها جهت حفظ امنیت خودمان لازم است و باید اختلافات سیاسی بین دولت ها را نادیده بگیریم.
در این نامه گفته شده است كه «سیاست فشار حداكثری» آمریكا مقابل ایران بوسیله تحریم ها، عملكرد نظام بهداشتی و سلامت ایران را با اختلال روبرو كرده و شیوع ویروس كرونا در ایران را به دومین ماه كشانده است.
به گفته امضا كنندگان این نامه، با وجود برخی معافیت های اعلام شده بر طبق حقوق بین المللی و قوانین آمریكا، اما این تحریم ها تهیه تجهیزات مهم پزشكی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات داخلی پزشكی در ایران را با كندی زیادی روبرو كرده است.
امضاءكنندگان نامه همین طور از ترامپ خواسته اند تا آمریكا در راه درخواست ایران از صندوق بین المللی پول برای وام ۵ میلیارد دلاری مانعی ایجاد نكند.
مقامات و شخصیت هایی سیاسی امریكا و جهان در نامه خود همین طور نسبت به نتایج و تأثیرات دراز مدت مخدوش شدن اعتبار آمریكا و اروپا در میان مردم ایران و افزایش هزینه های تعامل با ایران در آینده آگهی داده اند.
پیش از این نیز مقامات و افراد دیگری نیز همچون برخی مقامات چینی، پاكستانی و اروپایی در درخواست هایی جداگانه خواهان تسهیل تحریم های آمریكا مقابل ایران همزمان با شیوع ویروس كرونا شده بودند، هرچند در مقابل مقامات آمریكایی بی توجه به درخواست های جهانی به سیاست فشار حداكثری و تحریم ها مقابل ایران ادامه می دهند.

منبع: