امین حطیط در گزارش بهمن مطرح كرد؛ ۴ هدف آمریكا از تجاوز به حشد شعبی

به گزارش بهمن كارشناس لبنانی مسائل سیاسی و نظامی اعتقاد دارد كه متجاوزان آمریكایی از رهگذر تجاوز به مواضع نیروهای مقاومت در منطقه ۴ هدف اصلی را دنبال كرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: ایالات متحده آمریكا اخیراً در اقدامی خصمانه عملیات تجاوزكارانه ای را ضد حشد شعبی در سوریه و عراق ترتیب داده است. به دنبال این عملیات تجاوزكارانه ده ها نفر از اعضای حشد شعبی شهید و زخمی شدند. وزارت امور خارجه عراق در این بیانیه ضمن محكومیت شدید حمله آمریكا، این اقدام را نقض حاكمیت عراق و مغایر با قوانین روابط بین الملل برشمرد. در بیانیه وزارت خارجه عراق تاكید گردیده است كه نیروهای حشد شعبی یك قدرت ملی هستند كه در دفاع از عراق تأثیرگذار بوده و با تمام شجاعت با گروه تروریستی داعش مبارزه كردند و بخشی از نیروهای مسلح عراق تحت امر فرمانده كل نیروهای مسلح هستند. همینطور شورای امنیت ملی عراق هم بیانیه شدیداللحنی را ضد آمریكایی ها صادر كرد. این شورا در بیانیه خود تاكید كرد كه بغداد در روابطش با ائتلاف آمریكایی تجدید نظر خواهد نمود. در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با ژنرال «امین حطیط» كارشناس و تحلیلگر لبنانیِ مسائل سیاسی و نظامی، ترتیب داده است كه مشروح آن از نظر می گذرد؛
*همانطور كه می دانید ایالات متحده آمریكا اخیراً مواضع «حشد شعبی» در سوریه و عراق را هدف قرار داده است. آمریكایی ها حتی با وقاحت تمام صراحتاً مسئولیت این اقدام تجاوزكارانه را برعهده گرفتند. به نظر شما هدف یا اهداف اصلی ایالات متحده از اقدام تجاوزكارانه اخیر ضد «حشد شعبی» چه بوده است؟
در واقع، ایالات متحده آمریكا با حمله به مواضع مقاومت كوشش كرد تا ۴ هدف را محقق سازد و پیام هایی را به طرف های مختلف مخابره كند. هدف اول، مخابره این پیام بود كه عقب نشینی از سوریه كه پیش تر اعلام شد، به مثابه عقب نشینی آمریكا از منطقه نیست و ایالات متحده همچون به حضور نظامی خود در منطقه ادامه می دهد و میدان را برای رقبای خود در آن خالی نكرده است.
هدف دوم آمریكایی ها این بود كه به مقاومت اعلام كنند گذرگاه «البوكمال» برای آنها امن نیست. آنها خواستند بدین سان به «حزب الله» لبنان و «حشد شعبی» عراق بگویند كه البوكمال جای امنی برای شما نیست. آمریكایی ها این پیام را مخابره كردند كه محور مذكور همواره زیر آتش آنها خواهد بود تا از تحركات نظامی مقاومت در آنجا جلوگیری نمایند.
هدف سوم آمریكایی ها این بود كه به مقاومت از ایران گرفته تا لبنان اعلام كنند كه راه ها و كانال های ارتباطی آنها با یكدیگر امن نیست. هدف سوم، اعمال فشار به دولت هایی نظیر عراق و لبنان بوده است. همانطور كه می دانید در عراق و لبنان همچنان تظاهرات های اعتراض آمیز ادامه دارد و هر دو كشور در شرایطی مشابه در آستانه تشكیل دولتی جدید هستند.
بنابراین، آمریكایی ها با حملات تجاوزكارانه خود به مواضع مقاومت در واقع به شكلی اظهار وجود كردند تا این پیام را به مقامات عراقی و لبنانی مخابره كنند كه هر دولت جدیدی كه روی كار آید، می بایست در آن منافع و مصالح واشنگتن تأمین شود، چونكه آمریكا به حضور نظامی خود در منطقه ادامه می دهد.
*تاكنون برخی طرف های منطقه ای نظیر رژیم آل خلیفه و همینطور رژیم صهیونیستی از حملات تجاوزكارانه آمریكایی ها به حشد شعبی در سوریه و عراق استقبال به عمل آورده و ذوق زده شدند. علت اصلی این حمایت های صریح از اقدامات ضد مقاومت را چه می دانید؟
امروز ما شاهد آن هستیم كه منطقه به دو جبهه تقسیم شده است؛ یكی جبهه مقاومت و حامیان آن و دیگری جبهه ضد مقاومت و هم پیمانان آن. طرف هایی نظیر رژیم صهیونیستی، بحرین و برخی دیگر از آنها در جبهه ضد مقاومت قرار دارند و این مسأله پیش تر هم بارها ثابت شده است.
بر همین اساس، كاملاً طبیعی است كه جبهه ضد مقاومت ازجمله رژیم صهیونیستی و بحرین كه همواره تمام تلاش خویش را برای تضعیف مقاومت به كار بسته اند، از حملات اخیر آمریكایی ابراز رضایت و خشنودی كنند؛ كما اینكه در نقطه ای دیگر، محور مقاومت هم خویش را برای پاسخگویی به جبهه مقابل، آماده می سازد.
*شورای امنیت ملی عراق بعد از حملات آمریكایی ها به مواضع حشد شعبی نشست فوق العاده ای برگزار كرد. بعد از آخر این نشست هم این شورا در اطلاعیه ای شدید اللحن اعلام نمود كه در روابط خود با ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش تجدید نظر می كند. ارزیابی شما از این موضع شورای امنیت ملی عراق چیست؟
این موضع شورای امنیت ملی عراق موضع بسیار مهمی است و بسیار امیدواریم كه این شورا تصمیم اعلامی خود در مورد بازبینی در روابط با ائتلاف آمریكایی را در عرصه عمل پیاده سازی كند. آمریكایی ها تابحال فشارهای زیادی را بر بغداد به منظور ایجاد تعدیلاتی در «توافقنامه چارچوب استراتژیك» اعمال كرده اند.
هدف ایالات متحده آمریكا از اعمال فشار بر بغداد ایجاد تعدیلات در توافقنامه چارچوب استراتژیك باقی ماندن بیشتر پایگاه های آمریكایی در عراق و عدم هماهنگی آنها با نیروهای عراقی در عملیات های نظامی بوده است؛ تا بدین ترتیب ابتكار عمل در عراق را به دست گیرند.
زمانی كه می بینیم عراق در اقدامی كه كاملاً برخلاف خواسته های آمریكایی است تهدید به تجدید نظر در توافقنامه مذكور می كند، این به مثابه یك پیروزی به حساب می آید. چونكه با این اقدام از حاكمیت ملی آن حراست خواهد شد. ما منتظر اجرایی شدن این تصمیم بسیار مهم می مانیم، چونكه معتقدیم اجرایی شدن آن تغییرات گسترده و مهمی را در عرصه مناسبات منطقه ای و بین المللی ایجاد خواهد كرد؛ تغییراتی كه ماهیت آن به نفع آمریكا نیست.
*در این میان، مسكو هم به اقدام تجاوزكارانه آمریكایی ها واكنش نشان داده است. در همین ارتباط، و وزارت خارجه روسیه حملات هوایی آمریكا ضد مواضع حشد شعبی در عراق و سوریه را غیرسازنده و غیرقابل پذیرش عنوان نمود. به نظر شما آیا اقدام خصمانه آمریكایی ها می تواند ارتباطی با مناقشات منطقه ای واشنگتن و مسكو داشته باشد؟
من معتقدم كه عملیات نظامی آمریكا ضد مقاومت در واقع حامل پیامی به روسیه هم بود. روسیه در عملیات بزرگ آزادسازی «ادلب» در كنار نیروهای مقاومت سوری مشاركت دارد. آمریكایی ها با اقدام نظامی اخیر خود این پیام را هم به روسیه مخابره كردند كه با اقداماتش در سوریه مخالف هستند و مسكو باید جانب احتیاط را رعایت كند.
آمریكایی ها می خواهند این پیام را به مسكو برسانند كه آنها منطقه را برای روس ها رها نكرده و نمی كنند. بنابراین، واضح است كه عملیات نظامی ضد مواضع مقاومت در منطقه به شكلی حامل برخی پیام ها از جانب واشنگتن برای مسكو بوده است.

منبع: