یادداشت بین الملل؛ ائتلاف اروپایی در خلیج فارس همكاری یا رقابت با ائتلاف آمریكا؟

بهمن: تشكیل ائتلاف اروپایی و در راس آن فرانسه در تنگه هرمز به بهانه های تامین امنیت نتیجه عكس خواهد داد و موجب افزایش تنش ها خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فرید حائری: پس از وقوع ناآرامی ها در اوایل سال جاری در خلیج فارس، آمریكا با ادعای برقراری امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز درصدد تشكیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس برآمد تا بتواند نظارت دقیقی را بر نحوه عبور و مرور نفتكش های كشورهای مختلف دنیا داشته باشد.
این طرح فقط با استقبال چهار كشور انگلیس، استرالیا، بحرین و اسرائیل مواجه گردید و درواقع می توان گفت این ائتلاف موفقیت آمیز نبود. طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حضور آمریكا فقط سبب افزایش تنش و تشنج در آب های خلیج فارس شد و امنیت این آب ها را خدشه دار كرد.
آمریكا معتقد بود فقط برای حفظ امنیت عبور و مرور كشتی ها در خلیج فارس حضور یافته ولی عملا هیچ گونه اقدامی در این راستا برنداشت. حتی خیلی از متحدان خود آمریكا همانند كشورهای اروپایی، ژاپن، عربستان از حضور در این ائتلاف به بهانه های مختلف خودداری كردند چونكه تمایلی نداشتند كه وارد این بازی شوند و برای خود دشمن تراشی كنند.
در واكنش به ائتلاف نظامی آمریكا، مسئولان بلندپایه ایران بارها اعلام نمودند نیازی به حضور آمریكا در خلیج فارس نیست و امنیت خلیج فارس را باید كشورهای خود آن منطقه با مذاكره و گفت و گو حل كنند. حتی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در مسافرت خود به مجمع عمومی سازمان ملل امسال از طرح جدید ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس به نام «ابتكار صلح هرمز» رونمایی نمود و از كشورهای منطقه دعوت كرد به خواسته ایران جواب مثبت دهند.
حالا پس از گذشت چند ماه از تشكیل ائتلاف توسط آمریكا در خلیج فارس، كشورهای اروپایی و در راس آن فرانسه به فكر آن افتادند تا ائتلافی نو در تنگه هرمز به همان بهانه های تكراری كه پیش تر آمریكا با همان بهانه در خلیج فارس حضور یافت، تشكیل دهند تا بتوانند نظارت مستقیمی را بر نحوه عبور و مرور و تامین امنیت كشتی ها در خلیج فارس داشته باشند.
وزیر دفاع فرانسه بتازگی با حضور خود در امارات اعلام نمود كه بزودی مركز عملیات ائتلاف دریایی خلیج فارس در ابوظبی افتتاح می شود و نیروهای نظامی كشورهای اروپایی در این مركز مستقر خواهند شد. فرانسه اعلام نموده نیروی نظامی دریانوردی اروپا باید در آب های خلیج فارس برای تامین امنیت كشتی های اروپایی حضور داشته باشند.
كارشناسان پیش بینی كرده اند كه ماحصل حضور فرانسه در راس ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز در كنار ائتلاف نظامی آمریكا در خلیج فارس ایجاد ناامنی و افزایش تنش ها خواهد شد و نكته جالب در این است كه ایران بعنوان یك كشور آگاه كاملا از آینده این ائتلاف ها مطلع است و بارها اعلام نموده است كه حضور كشورهای فرامنطقه ای در خلیج فارس تشنج ها را بیشتر می كند ولی متاسفانه نبود صدای واحد در دیگر كشورهای منطقه راه نفوذ را برای كشورهای فرامنطقه ای باز گذاشته است.
حال موضوعی كه در اینجا باید بپردازیم این است كه هدف فرانسه از تشكیل ائتلاف اروپایی در خلیج فارس چیست و به دنبال چه منافعی است؟
آن چیز كه مسلم است حضور فرانسه برای تشكیل ائتلاف اروپایی درواقع رویایی مستقیم در مقابل سیاست های ایران است و همین سوژه اساسا صداقت دولت امانوئل مكرون در باره تاكید بر ضرورت گفتگوها با ایران را زیر سوال می برد و می تواند در آینده روابط دیپلماسی ایران و فرانسه را تاریك كند چونكه ایران همواره تاكید می كند به هیچ وجه اجازه نخواهد داد كشور فرامنطقه ای در خلیج فارس دخالت كند و این مساله باید به دست كشورهای منطقه حل شود ولی حضور فرانسه در تنگه به شكلی دهن كجی به ایران شمرده می شود.
فرانسه در ایام اخیر بارها اعلام نموده است كه هدف از تشكیل ائتلاف اروپایی در خلیج فارس تامین امنیت و نظارت بر نحوه عبور و مرور كشتی ‎هاست اما سوالی كه اینجا مطرح می شود این است كه چرا فرانسه و اتحادیه اروپا به ائتلاف آمریكا در خلیج فارس ملحق نشدند و خودشان بطور مستقیم ائتلاف جدیدی را تاسیس كردند؟
برخی از كارشناسان معتقدند فرانسه یكی از منتقدان اصلی سیاست های ترامپ و آمریكا در خاورمیانه است و همواره آمریكا را متهم به رفتارهای محافظه كارانه در مقابل ایران می كند. این كارشناسان براین باورند فرانسه همیشه منتقد سیاست های آمریكا در خلیج فارس است و همین مورد سبب شد خود فرانسه مستقیم وارد عمل شود تا مقابل ایران ایستادگی كند.
فرانسه به دنبال ایجاد یك نیروی تامین امنیت دریایی در خلیج فارس است چونكه بر این باور است اقتصاد اروپا به امنیت خلیج فارس بسیار وابسته است. تشكیل ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز و عدم ملحق شدن به ائتلاف نظامی آمریكا نشان از آن دارد كه اتحادیه اروپا مایل نبود زیر چتر آمریكا قرار بگیرد و هدفشان این بود خودشان به شكل مستقل ائتلافی را تشكیل دهند.
مسئولان فرانسوی اعلام نموده اند همكاری خودرا با ائتلاف نظامی آمریكا ادامه خواهند داد و حضورشان در تنگه هرمز به منزله هم افزایی با ائتلاف نظامی آمریكا خواهد بود و با یكدیگر به امنیت آب های خلیج فارس كمك خواهند كرد.

منبع: