در حاشیه اجلاس شورای حكام آب انجام شد؛ توافق آبی تهران- دمشق

بهمن: وزیر نیروی ایران و وزیر منابع آب جمهوری عربی سوریه به منظور گسترش مناسبات فنی، اقتصادی و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی تفاهم نامه همكاری امضا كردند.

به گزارش بهمن به نقل از وزارت نیرو، برمبنای توافق نامه ای كه امروز پنجشنبه به امضای رضا اردكانیان، وزیر نیروی كشورمان و حسین عرنوس، وزیر منابع آب سوریه رسید، طرفین توافق كردند نسبت به بررسی و حل و فصل مشكلات شركت های ایرانی فعال در پروژه های آب و فاضلاب سوریه اقدام مشترك را به عمل آورند.
بنابراین گزارش، همین طور طرفین توافق كردند در حوزه استحصال و تامین آب در زمینه طراحی و اجرای سدها، شبكه های آبیاری و زهكشی و راه اندازی خطوط انتقال آب كشور سوریه با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی ایران همكاری كنند.
بر این اساس، دو كشور برای همكاری در حوزه طراحی و نصب نیروگاه های برق آبی در سوریه با عنایت به امكانات و ظرفیت های فنی، مهندسی و تولید تجهیزات در ایران با یكدیگر توافق كردند.
همچنین طرفین توافق كردند به منظور همكاری موسسه تحقیقات آب ایران با موسسه همتای سوریه در زمینه اجرای طرح های تحقیقاتی و پژوهشی با سوژه اقتصاد آب، دستگاه های اندازه گیری و كنتورها و تجهیزات بهینه سازی مصرف آب همكاری كنند.
این گزارش حاكیست، طرفین توافق خودرا درباب مشاركت در تامین تجهیزات و كالاهای صنعت آب و فاضلاب همچون پمپ ها و الكتروموتورها در انواع مختلف توسط بخش خصوصی ایران برمبنای درخواست طرف سوری اعلام نمودند.
استفاده از تجارب ایران در مدیریت حوضه های آبریز مشترك و مرزی در سوریه از دیگر توافق صورت گرفته در این تفاهمنامه است.
همچنین در امتداد استفاده از ظرفیت های بین المللی در جهت بازسازی سامانه آب كشور سوریه، طرفین توافق كردند با عنایت به عضویت كشور سوریه در مركز منطقه ای مدیریت آب شهری، همكاری مشترك با سایر كشورهای عضو در قالب این مركز انجام دهند.
بر اساس این تفاهم نامه طرفین توافق كردند به منظور پیشبرد مفاد این یادداشت تفاهم، نسبت به تشكیل كمیته مشترك راهبری به ریاست معاونان ذیربط وزرای دو كشور، ظرف یكماه اقدام و جلسات این كمیته هر سه ماه یك دفعه در ایران و سوریه اجرا شود.

منبع: