استاد دانشگاه بوستون آمریكا در گفت وگو با مهر: مردم آمریكا از جنگ های بی انتها برپایه آرمانگرایی لیبرال خسته اند

به گزارش بهمن جفری كارلینر اظهار داشت: به نظر واضح می رسد كه ترامپ از كمك های نظامی به اوكراین در نبرد با روسیه به منظور مجبور كردن اوكراین برای كمك به وی در انتخابات ۲۰۲۰، خودداری كرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه محمدی پور: روند تحقیقات استیضاح ترامپ بعد از رسانه ای شدن مكالمه او با رئیس جمهوری اوكراین در اوایل مهر ماه آغاز و سوم مهر ماه متن كامل آن منتشر گردید.
این متن در پنج صفحه مربوط به مكالمه ۲۵ جولای (سوم مرداد ماه) بود. نتایج این افشاگری سبب شد تا پنجم مهر ماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر، آغاز فرایند استیضاح ترامپ را خواهان شوند.
براساس متن این گفت وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسكی خواسته بود تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموكراتش كه زمانی عضو هیات مدیره شركت گاز «بوریسما» در اوكراین بود، انجام دهد.
اگر استیضاح ترامپ در جریان روند تحقیقات قطعی شود آنگاه رای گیری بركناری او از سمت ریاست جمهوری از ۱۶ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ تا ۲۹ آذر ماه) صورت خواهد گرفت.
باید دید بحث استیضاح ترامپ بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریكا در سال ۲۰۲۰ چه تاثیری خواهد داشت.
در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «جفری كارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریكا تنظیم نموده كه در ادامه می آید.
*ایدئولوژی غالب در ایالات متحده آمریكا جمهوریخواهی و لیبرالیسم كلاسیك است، اما به نظر می آید دونالد ترامپ فردی مركانتلیست بوده و از ناسیونالیسم امریكایی جهت سود خود بهره می برد، نظر شما در این مورد چیست؟
هنگامی كه حزب جمهوریخواه در ۱۷۵ سال پیش تأسیس شد، از موانع تجاری بالا و صنعت آمریكا حمایت كرد. اما چندین دهه است كه طرفدار كاهش موانع تجاری، مذاكره معاملات تجاری مانند نفتا با كانادا و مكزیك و همینطور مناطق آزاد تجاری با خیلی از كشورهای دیگر است.
بیشتر مخالفت ها برای پایین آمدن موانع تجاری ایالات متحده امریكا، از سوی دموكرات ها صورت گرفته است، حتی وقتی روسای جمهور دموكرات مانند كلینتون و اوباما طرفدار معاملات تجاری مانند نفتا و TPP (مشاركت ترانس پاسیفیك با كشورهای حاشیه اقیانوس آرام) بودند.
طعنه آمیز است كه ترامپ، یك رئیس جمهور جمهوری خواه، جهت محافظت از صنعت آمریكا در مقابل واردات، تعرفه های زیادی را اعمال كرده است. جمهوریخواهان در كنگره مواضع خویش را در مورد تجارت بین المللی كاملاً معكوس كرده اند چونكه رأی دهندگان جمهوری خواه بسیار مشتاق ترامپ هستند. پشتیبانی از سیاست های تجاری ترامپ فقط مربوط به ناسیونالیسم نیست بلكه ناشی از افزایش زیاد واردات از چین و سایر كشورها است كه این امر به بیكاری و دستمزد كمتر برای كارگران صنایع آمریكایی كه با این واردات رقابت می كنند منجر گردیده است.
*متفكرانی چون جان مرشایمر معتقد هستند كه آمریكا پس از جنگ جهانی دوم سیاست خارجی لیبرال را دنبال كرده و لازم است این سیاست شكست خورده را كنار بگذارد و در سیاست خارجی به صورت رئالیستی عمل كند. نظر شما در این خصوص چیست؟
سیاست خارجی آمریكا سالهاست كه بین لیبرالیسم و ​​واقع گرایی پیش می رود. نیكسون و كیسینجر مطمئنا واقع گرا بودند و روابط آمریكا و چین را برای دستیابی به مزیتی فراتر از اتحاد جماهیر شوروی شروع كردند.
بوش پدر به منظور پیشگیری از كنترل میادین نفتی كویت و تسلط بر همسایگان عرب توسط صدام با عراق جنگید. در عوض، بوش پسر یك ایده آل لیبرال بود كه فكر می كرد می تواند افغانستان و عراق را به دموكراسی های غربی تبدیل كند.
اكنون بعد از گذشت ۱۸ سال از حضور سربازان آمریكایی در افغانستان و تقریباً در عراق، خیلی از آمریكایی ها از جنگهای بی انتها برپایه آرمانگرایی لیبرال خسته شده اند.
تقریباً همه آمریكایی ها قبول دارند كه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ اشتباه بوده است و بسیاری موافقند كه جنگ در افغانستان بعد از ویرانی ۱۱ سپتامبر در نیویورك باید به گونه دیگری انجام می شد. با این وجود، هنوز اختلاف نظرهایی در مورد اینكه منافع آمریكا واقعا چیست و ایالات متحده امریكا تا چه حد باید در درگیری ها و تنش ها با سایر كشورها درگیر شود وجود دارد.
*دموكراتها شروع روند استیضاح ترامپ را در مجلس نمایندگان آمریكا تصویب كردند. چرا با اینكه بحث استیضاح از مدتها قبل مطرح بود در مورد مبحث گفتگوی ترامپ با رئیس جمهور اوكراین به جریان افتاد؟
شواهد در خصوص اینكه ترامپ كاری غیرقانونی و غیرقابل قبول با اوكراین انجام داده، بسیار قویتر از شواهد تبانی با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است.
به نظر واضح می رسد كه وی از كمك های نظامی به اوكراین در نبرد با روسیه به منظور مجبور كردن اوكراین برای كمك به وی در انتخابات ۲۰۲۰، خودداری كرد.
دموكرات ها در مجلس نمایندگان تقریباً در مورد استیضاح ترامپ قاطع هستند. استیضاح ترامپ به اكثریت آراء در مجلس نمایندگان نیاز دارد كه بیشتر از نیمی از نمایندگان مجلس دموكرات هستند. با این وجود، بسیار بعید است كه سنا ترامپ را مقصر بداند و وی را از سمت ریاست عزل كند.
عزل ترامپ احتیاج به رای تمام نمایندگان دموكرات و رای ۲۰ نماینده جمهوریخواه از ۵۴ نماینده جمهوریخواه در مجلس سنا دارد. حتی اگر چند جمهوری خواه به عزل ترامپ از مقام خود رأی دهند، قابل تصور نیست كه ۲۰ نفر از آنها چنین اقدامی انجام دهند.
دموكرات ها از روند استیضاح حمایت می كنند نه به این علت كه آنها فكر می كنند می توانند ترامپ را در ۱۲ ماه آینده از كاخ سفید خارج كنند بلكه به این علت كه فكر می كنند با نشان دادن اینكه ترامپ به صورت غیرقانونی و مخالف منافع آمریكا عمل كرده است، به آنها جهت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ كمك خواهد نمود.
*پیش بینی شما از نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریكا با عنایت به مطرح شدن بحث استیضاح ترامپ چیست؟
پیش بینی اینكه چه كسی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز خواهد شد خیلی سخت است. ترامپ نزد اغلب آمریكایی ها محبوب نیست اما از حمایت قوی ۳۵-۴۰ درصد امریكایی ها برخوردار می باشد. این امكان وجود دارد كه دموكرات ها شخصی را انتخاب كنند كه نزد خیلی از رای دهندگان نامحبوب باشد ازاین رو نتیجه انتخابات بسیار نامشخص خواهد بود.