در جلسه مشترك كمیسیون های امنیت ملی و شوراها مطرح شد توضیحات نماینده وزارت اطلاعات درباره بازداشتی ها در اعتراضات اخیر

بهمن: سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت كه طبق توضیحات یكی از نمایندگان وزارت اطلاعات در جلسه امروز این كمیسیون جهت بررسی اعتراضات اخیر وزارت اطلاعات از یك سال قبل بحران امنیتی را پیش بینی كرده و آنرا در چارچوب نامه ای به وزارت كشور فرستاده است در این اعتراضات هم اغلب دستگیرشدگان بیكار یا دارای مشاغل كم درآمد بوده و از سواد كمی برخوردار بودند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سید حسین نقوی حسینی در تشریح جلسه امروز كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: كمیسیون امروز جلسه مشتركی با كمیسیون شوراها درباره بررسی اتفاقات اخیر پس از سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین با حضور مسئولان مربوطه برگزار كرد. در ابتدای این جلسه از حضور امت حزب الله و مردم مومن و انقلابی در راهپیمایی ها برای محكوم كردن اقدامات خرابكارانه و آشوب های اخیر قدردانی گردید.
وی با بیان این كه در این نشست ذوالفقاری معاون انتظامی – امنیتی وزارت كشور به بررسی ابعاد و جوانب مختلف اتفاقات اخیر پرداخت، افزود: طبق توضیحات آقای ذوالفقاری جمع بندی و برآورد دستگاه های مختلف در ارتباط با سوژه بنزین، تك نرخی شدن آن با قیمت متوسط بود ولی به هر حال پس از تصمیم گیری و تصویب در شورای هماهنگی همه دستگاه ها آماده اجرا شدند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست آقای ذوالفقاری تاكید داشت كه با وجود وجود نگرانی برای اتفاقات پس از آن كه عملیات اجرایی آغاز شد اتفاقات دیگری رخ داد كه قابل قبول نبود. وقتی مقام معظم رهبری اظهارنظر كردند جریان تغییر نمود و مردم هم در صحنه حضور پیدا كردند همین طور دستگاه های امنیتی – انتظامی و نظارتی وارد شدند و در چند روز كل آشوب ها جمع شد.
وی افزود: در این نشست نماینده اطلاعات سپاه بیان داشت كه در این حادثه همه ظرفیت های ضد انقلاب و معاند كه سال ها تدارك دیده بودند به صحنه آمده و با سوء استفاده از اعتراض های مردم اهتمام كردند آشوب ایجاد كنند.
نقوی حسینی اضافه كرد: سوژه دیگری كه نماینده اطلاعات سپاه در این نشست اشاره داشت این بود كه برآوردهای امنیتی دستگاه های مختلف چنین بود كه شرایط و مقطع زمانی خوبی نیست ولی وقتی طرح مصوب و اجرای آن شروع شد ما همه امكانات خودرا به كمك آوردیم البته كه این حوادث آخر نخواهد بود و ممكنست در آخر شاهد اتفاقات مشابه باشیم.
سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های نماینده نیروی انتظامی در این نشست اظهار نمود: آقای ساجدی نیا از جانب نیروی انتظامی توضیح داد پلیس با حضور فعال و سازمان یافته خود اهتمام كرد با كمك سپاه، بسیج و ارتش در بعضی نقاط به كنترل و مدیریت اتفاقات بپردازد.
وی افزود: در این نشست نماینده وزارت اطلاعات نیز در اظهاراتی بیان كرد كه ما تمامی برآوردهای خودرا از یك سال قبل به وزارت كشور اعلام كردیم. بحران امنیتی را پیش بینی كرده و در این زمینه یك سال قبل نامه ای به وزارت كشور فرستاده بودیم. اغلب دستگیرشده ها بیكار و یا دارای مشاغل كم درآمد بوده و از سواد كم برخوردار بودند. حضور نیروهای معاند سازمان یافته در حوادث اخیر با تاكتیك ها و استراتژی های مشخص غیرقابل انكار است كه برای ما مكشوف بود.
نقوی حسینی اضافه كرد: یكی دیگر از نمایندگان وزارت اطلاعات هم در این نشست توضیح داد كه آمریكایی ها از گروه های تروریستی حمایت و آنها را تشویق و تجهیز می كنند؛ البته كه جمهوری اسلامی ایران آنها را كنترل كرد. منافقین طی دو سال قبل مبادرت به آموزش گروه ها و حلقه های مختلف و هدایت آنها در اعتراضات كردند. هدف آنها موضوعاتی مثل بنزین و گرانی نیست آنها به دنبال بهره برداری از فضای اعتراض آمیز هستند.
وی با اشاره به صحبت های معاون سیاسی وزارت كشور، اظهار داشت كه طبق توضیحات ارائه شده از قبل كاملا آماده بودیم پیش بینی های لازم صورت گرفته بود شوراهای تامین استان ها هم توجیه شده بودند بنا بر این توانستیم سوژه را در ۷۲ ساعت مدیریت نماییم.
بگفته نقوی حسینی، در این نشست دستگاه های امنیتی تحلیلی از طیف، سن و سال، طبقه اقتصادی، شغل و جنسیت و محل سكونت اغتشاشگران ارائه كرد.

منبع: