رونمایی آمریكا از كاندیدای خود برای تصدی مدیركلی آژانس بین المللی انرژی اتمی

به گزارش بهمن خبرگزاری رویترز در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، گزارش داد: ˮریك پریˮ، وزیر انرژی آمریكا در یك موضع گیری اعلام نمود: ˮبه نظر می رسد نامزد آرژانتینی برای پست مدیر كلی آژانس، یك كاندیدای عالی باشد.ˮ
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، پس از درگذشت یوكیا آمانو در ماه جولای، مقرر است ۳۵ عضو شورای حكام در ماه آینده میلادی جایگزین وی را انتخاب كنند. برای این پست، ۴ نفر نامزد شده اند كه عبارتند از: كورنل فروتا، اهل رومانی و معاون سابق آمانو، “رافائل گروسی”، نماینده آرژانتین نزد آژانس، “لاسینا زربو”، اهل بوركینافاسو و مدیر اجرایی سازمان معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای، و “مارتا زیاكوف”، رئیس نهاد نظام ایمنی هسته ای اسلواكی.
گروسی، تنها نامزدی است كه به صورت علنی جهت كسب این سمت تبلیغ كرده است. دیپلمات های در رابطه با آژانس ابراز داشته اند كه او رایزنی های خویش را زودتر از دیگران آغاز كرده تا بتواند حمایت كشور رقیب منطقه ای خود یعنی برزیل را به دست آورد. در حالیكه موضع خیلی از كشورهای شورای حكام نامعلوم هست، وزیر خارجه آمریكا در ماه آگوست با گروسی در واشنگتن دیدار نمود كه برخی دیپلمات ها این برداشت را كردند كه نظر آمریكا بر انتخاب این كاندیدا می باشد.
همینطور در زمان حضور وزیر انرژی آمریكا در وین برای شركت در كنفرانس عمومی آژانس، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد كاندیداتوری گروسی اظهار داشت: “طوری كه شما خبرنگاران وی را توصیف كردید، ظاهرا با شخصی سر و كار داریم كه مورد احترام بخش های زیادی از دنیا همچون آمریكا می باشد. به نظرم، او یك كاندیدای عالی است و همه پیچیدگی ها دنیایی كه ما در آن زندگی می نماییم را می فهمد.”
در حالیكه هر كاندیدایی روش خود برای اداره آژانس را دارد، با این وجود دیپلمات ها در وین معتقدند صرف نظر از اینكه كدام كاندیدا انتخاب شود، به نظر نمی رسد كه تغییر عمده ای در رویكرد آژانس به مهم ترین مبحث كاری آن، یعنی نظارت بر توافق هسته ای ایران به وجود آید. اصلی ترین رقیب گروسی، فروتا می باشد كه هم اكنون آژانس را اداره می كند و به كشورهای عضو گفته است كه او فعلا امور آژانس را اداره می كند تا كارها تداوم داشته باشد. با این وجود، وزیر انرژی آمریكا تصریح كرد كه آژانس بایستی در بعضی موضوعات سریع تر عمل كند.