خلاصه مهمترین خبرهای روز ۲۷ مرداد ماه

به گزارش بهمن اعلام وصول طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه های تبعیت كننده از تحریم آمریكا به ایران/ تصویب موافقت نامه تاسیس مركز توسعه مدیریت بلایا/ مأموریت «لاریجانی» به كمیسیون عمران برای تهیه طرح تامین قیر رایگان/ مسئولیت مدنی سازنده خودرو نسبت به ایمنی در تصادف و… همچون مهمترین اخبار امروز (یكشنبه) بیست و هفتم مرداد ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند كه می توانید مشروح آنرا در لینك های زیر بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار گردید و بررسی لایحه یك فوریتی موافقتنامه بین ایران و كمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مركز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا، بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی(صندوق مكانیزه فروش) و گزارش كمیسیون عمران در مورد نحوه تامین و توزیع قیر مجانی مبحث بند ه تبصره یك قانون بودجه سال ۹۸ در دستور كار نمایندگان قرار گرفت.

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراكسیون مستقلین مجلس با اشاره به حضور سید عباس عراقچی در جلسه بامداد امروز فراكسیون مستقلین اظهار نمود: در این نشست آقای عراقچی این مورد را بیان كرد كه فعالیت های هسته ای ایران دارای مشروعیت بین المللی است و تا زمانی كه منافع ایران در برجام تامین گردد ایران در برجام می ماند و با هر تهاجمی مقابل به مثل خواهد نمود.
همچنین فاطمه سعیدی، سخنگوی فراكسیون امید مجلس با اشاره به جلسه هیات رئیسه این فراكسیون اظهار داشت: در این نشست مقرر شد كه گزارش عملكرد فراكسیون امید بزودی تهیه شود و در اختیار مردم و گروههای سیاسی قرار گیرد.

ناطقین امروز مجلس
ذوالقدر: رئیس قوه قضائیه در تقدیم لایحه منع خشونت ضد زنان اقدام لازم را انجام دهد
قمی: اختیارات نمایندگان را در بیان مسائل نگیریم
كعبی: لایروبی كارون و اروند رود را فراموش كرده اید
گلمرادی: گرفتن حقوق های نجومی در تعارض با سیره علی (ع) است
موسوی لارگانی: طرح رفراندوم در شرایط فعلی گرای نادرست به مردم است

***
در ادامه جلسه علنی، نمایندگان مجلس مصوب كردند كه صندوق های مكانیزه فروش شناسه دار شوند كه بر این اساس تمامی تراكنش های مالی محاسبه شده و مشمول مالیات می شوند.
همچنین لایحه موافقت نامه بین ایران و كمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مركز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت بلایا در دستور كارمجلس قرار گرفت و نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان آنرا اصلاح كردند.

صدیف بدری، سخنگوی كمیسیون عمران گزارش این كمیسیون در خصوص نحوه تامین و توزیع قیر مجانی را در جلسه علنی قرائت كرد كه بر مبنای آن اعلام شد، توسعه شركت های قیرساز باعث كاهش منابع نقدی پالایشگاه ها می شود.
علی لاریجانی بعد از استماع گزارش كمیسیون عمران در مورد نحوه ی تامین و توزیع قیر مجانی مبحث بند «ه» تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور و مطرح شدن نظرات نمایندگان، به كمیسیون عمران مأموریت داد تا طرحی را كه در گزارش خود برای تخصیص منابع به منظور تامین قیر مجانی پیشنهاد داده را با حضور نمایندگان مجلس بررسی نموده و به صحن مجلس بیاورند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همینطور با تاكید بر اینكه وزارت نفت مطابق مصوبه مجلس باید ۶ هزار میلیارد برای تامین قیر مجانی تخصیص دهد، اظهار داشت: كمیسیون برنامه و بودجه مجلس این مورد را پیگیری كند تا سازمان برنامه و بودجه طبق قول رئیس جمهور ۲ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر مجانی تخصیص دهد.

طرح ساماندهی صنعت خودرو كه از جانب شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده بود در دستور كار قرار گرفت و اصلاحاتی برای تامین نظر شورای نگهبان در این طرح انجام شد. كه بر مبنای آن نمایندگان مقرر كردند سازنده خودرو تا پنج سال نسبت به عیب و نقص و ایمنی خودرو در وقوع تصادف مسئولیت مدنی دارند.

اخطارها و تذكرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس
سلیمی: دولت قوانین مصوب مجلس را اجرا نمی كند/ شأن مجلس پایمال نشود
انتقاد نماینده خوی از بداخلاقی ها پس از اعلام وصول طرح تشكیل استان آذربایجان مرزی
اعتراض چند نماینده نسبت به ایراد شورای نگهبان به لایحه تجارت
حاجی دلیگانی: چرا گزارش سقوط هواپیمای تهران-یاسوج منتشر نمی شود؟
پژمان فر: دولت در مورد پرداخت ۱۴ میلیارد دلار یارانه پاسخ دهد
ابراهیمی: بانك ملی در زمینه بنگاه داری پیشتاز است

***
نمایندگان مجلس امروز وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه تجارت مربوط به بخش قراردادهای تجارتی شدند كه كل این لایحه ۳۳۱ ماده دارد و مواد یك، دو، سه و چهار این لایحه مربوط به فصل اول با عنوان مقررات عمومی را جهت تامین نظر شورای نگهبان تصویب كردند.
یك عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه های تبعیت كننده از تحریم های آمریكا به ایران را به همراه ۱۱ طرح دیگر اعلام وصول كرد.
امروز همینطور تعدادی از نیروهای قراردادی و شركتی ایثارگر مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار تبدیل وضعیت قراردادهای خود شدند.
یك عضو هیات رئیسه مجلس هم تذكرات كتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسؤلان اجرایی كشور را قرائت كرد.