سازمان ملل: نامه ایران در ارتباط با تحریم ظریف در شورای امنیت به جریان افتاده است

به گزارش بهمن سخنگوی دبیركل سازمان ملل تائید كرد كه نامه نماینده ایران به سازمان ملل در اعتراض به تحریم وزیر امورخارجه این كشور از جانب آمریكا به شورای امنیت عرضه شده است.
به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری شینهوا، استفان دوجاریك سخنگوی دبیركل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نامه مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ارتباط با تحریم وزیر امورخارجه ایران از جانب آمریكا در شورای امنیت سازمان ملل به جریان افتاده است.
ایشان در ادامه تصریح كرد كه دبیركل سازمان از تمام طرف ها می خواهد تا از هر اقدامی كه وضعیت پر تنش كنونی را تشدید می كند، پرهیز كنند.
سطح اختلافات میان تهران و اشنگتن در یك سال قبل از زمان خروج یك جانبه آمریكا از توافق هسته ای و به دنبال آن، بازگرداندن تحریم ها ضد ایران شدت افزایش یافته است. آمریكا در جدیدترین اقدام خود ضد جمهوری اسلامی وزیر امورخارجه ایران را تحریم كرده است.
سخنگوی دبیر كل سازمان ملل روز گذشته هم در یك كنفرانس خبری اظهار داشت كه امیدوار است دولت آمریكا راجع به حضور یافتن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل كه در ماه سپتامبر برگزار می شود، به مقررات این كشور بعنوان میزبان سازمان ملل پایبند باشد.
دوجاریك اضافه كرد: باید منتظر بمانیم و ببینیم كه چه اتفاقی در مجمع عمومی می افتد، نمی توانم پیشبینی كنم اما سازمان ملل الزاماتی طبق توافق كشور میزبان دارد و مطابق اصول، ما امیدواریم هر كشوری كه مشمول این مقررات می شود، طبق آن عمل كند.
هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، روز ۱۷ سپتامبر در نیویورك برگزار می شود و مذاكرات در سطح بالا، مطابق برنامه از ۲۴ سپتامبر آغاز خواهد شد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه ای در ارتباط با تحریم ظریف به دبیركل این سازمان تصریح كرد كه تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریكا نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.
وی با اشاره به اینكه حسب اعلام مقامات دولت فعلی آمریكا، این تحریم ها به علت نقش و جایگاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بعنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعمال شده است، خاطرنشان كرد كه این امر به خوبی نشان داده است كه رژیم ایالات متحده از دیپلماسی كه یكی از بزرگترین دستاوردها برای حفظ صلح و امنیت میان ملل به حساب می آید، بیزار است.
روانچی این محدودیت را غیرقانونی و بخشی از سیاست كلی آمریكا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی ضد ایران دانست و اضافه كرد: این اقدام آمریكا نقض آشكار اصول اساسی حقوق دیپلماتیك، بخصوص اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی، همچون مصونیت وزرای امور خارجه، بعنوان یك هنجار و قانون پذیرفته شده جهانی دانسته است.
نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود با تاكید بر اینكه جامعه جهانی باید رفتار غیرقانونی آمریكا را محكوم كند، همینطور خواهان ایفای نقش فعالانه دبیركل سازمان ملل در برخورد با این روند خطرناك برای حقوق و روابط بین الملل، چندجانبه گرایی و یكپارچگی سازمان ملل شده است.