پورابراهیمی: نرخ بازدهی دارایی های وقفی در كشور پایین است

بهمن: رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه نرخ بازدهی دارایی های وقفی در كشور بین ۳ تا ۵ درصد است، اظهار داشت: حلقه مفقوده فعالیت های حوزه وقف در كشور، فقدان بازدهی كامل از مجموعه دارایی های وقفی در اقتصاد كشور است.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای اداری ماهان با محوریت نشست تخصصی و صنفی یاوران وقف اظهار نمود: با رویكرد جدیدی كه در مدیریت حوزه وقف كشور وجود دارد، انتظار است كه مسائل مربوطه به سرعت برطرف شوند.
وی اتصال میان مجموعه وقفی و میراثی را مورد تاكید قرار داد و اضافه كرد: مجموعه های زیادی در حوزه وقف داریم كه كاربری و خصوصیت آنها میراثی است و این مسئله اداره مجموعه را با سختی مواجه كرده است.

پورابراهیمی عنوان كرد: گاها مجموعه ای به علت قدمت در حال تخریب است و باید طبق ضوابط میراث نسبت به مرمت آن اقدام گردد و از طرفی اوقاف نمی تواند در زمینه اعتبارات مورد نیاز آنگونه كه باید ورود كند كه در این میان همكاری و هماهنگی بیشتر دو مجموعه لازم است.

نماینده مردم كرمان و راور در مجلس اظهار داشت: انتظار از حوزه وقف این است كه درآمدهای قابل توجهی را هم برای ذی نفعان خودش تولید كند و هم به اقتصاد كشور كمك داشته باشد.

پورابراهیمی با بیان اینكه طبق محاسبات به عمل آمده، نرخ بازدهی دارایی های وقفی در كشور بین ۳ تا ۵ درصد است، حلقه مفقوده فعالیت های حوزه وقف در كشور را فقدان یك بازدهی كامل از مجموعه دارایی های وقفی در اقتصاد كشور دانست.

وی تصریح كرد: مجموعه اوقاف با عنایت به زمین ها و املاكی كه در اختیار دارد، باید تحولی در حوزه اقتصادی تولید كند كه ظرفیت آن در استان كرمان وجود دارد.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: موضوعات مربوط به حوزه میراث فرهنگی نیازمند دو مرحله تصمیمات استانی و ملی است.

پورابراهیمی اظهار داشت: از رئیس سازمان میراث فرهنگی برای حضور در كرمان دعوت كردیم و امیدواریم طی هفته های آینده عملیاتی شود تا مباحث ملی مربوطه را اتخاذ تصمیم نماییم.

ایشان در ادامه با اشاره به اینكه در حوزه زیرساخت ها در ماهان اقدامات خوبی انجام شده است، البته خلاءها و اشكالاتی هم داریم، عنوان كرد: مجموعه ملی فرش در شهر ماهان قول داده تا نمایشگاه دائمی و موزه فرش را راه اندازی كنند، همینطور در بحث اشتغال فرش هم سهمیه ای برای شهرستان كرمان گرفته ایم كه ماهان امكان اجرا را دارد.