تنها ۱۴ نیروگاه قابلیت مازوت سوزی دارند

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، بر پایه ارزیابی های انجام شده، از میان ۱۴۹ نیروگاه حرارتی موجود، تنها ۱۴ نیروگاه به سیستم های لازم جهت استفاده از مازوت تجهیز شده اند و سایر واحدها در زمان محدودیت گاز به نفت گاز وابسته اند.
بخش قابل توجهی از آمادگی شبکه هم به تکمیل ذخایر سوخت بازمی گردد؛ به صورتی که طبق اعلام ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه ها بالاتر از ۹۱ درصد پر شده و برای عبور از ماه های سرد سال برنامه ریزی منسجمی صورت گرفته است.
بگفته وی در عرصه مدیریت سوخت، توجه ویژه ای به کیفیت مازوت شده است. سال جاری سوخت تحویلی به نیروگاه های بخاری مطابق استاندارد جدید و با سولفور کمتر از ۰.۸ درصد بوده؛ موضوعی که باعث شده نگرانی از آلایندگی مازوت در صورت استفاده محدود آن بطور محسوسی کاهش پیدا کند.
علاوه بر این همزمان، طرح هایی جهت استفاده از LPG به عنوان سوخت جایگزین هم در مرحله اجرا قرار گرفته تا در صورت موفقیت، گزینه تازه ای برای مواقع کمبود گاز فراهم گردد.
در بخش راندمان، ارزیابی های صنعت برق نشان میدهد که آمادگی نیروگاه های کشور بازهم بیشتر از استاندارد جهانی است و میانگین راندمان آنها به ۳۹.۷ درصد رسیده است. با این وجود برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، باید این رقم تا ۴۴ درصد افزایش یابد و نیروگاه های جدید با راندمان ۵۵ درصد ساخته شوند.
بدین منظور توسعه بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی در دستور کار قرار گرفته و ۳۳ واحد بخار که در مجموع حدود ۵۳۰۰ مگاوات ظرفیت دارند، با همراهی صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه درحال پیگیری است.
موضوع نوسازی نیروگاه های فرسوده هم از محورهای مهم صنعت برق است. حدود ۷ هزار مگاوات از ظرفیت حرارتی کشور در واحدهای قدیمی با راندمان پایین فعالیت می کند و برنامه جایگزینی این واحدها تدوین شده است.
بر طبق این طرح، با نوسازی هر واحد، امکان افزایش ۱.۵ تا دو برابری راندمان با همان میزان مصرف سوخت فراهم خواهد شد و مدل مالی پروژه ها هم بگونه ای تنظیم شده که انرژی مازاد تولیدی متعلق به خود نیروگاه ها باشد.
طبق وعده اعتمادی سرپرست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی مقرر است سال آینده ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور سه هزار مگاوات افزایش یابد و پروژه های نوسازی مهمی همچون نیروگاه تبریز و کنگان وارد مسیر تصویب غائی شوند. در کنار این برنامه ها، روند بومی سازی تجهیزات هم ادامه دارد و اولین توربین ملی کلاس F که مقرر است راندمان بالاتری نسبت به نمونه های فعلی عرضه نماید، در نیروگاه ری نصب و راه اندازی می شود.
بگفته وی برای افزایش تولید بدون مصرف سوخت بیشتر، مجموعه ای از اقدامات فنی هم در نیروگاه ها دنبال شده است. همچون راه اندازی واحدهای بخار که بدون نیاز به سوخت اضافی و فقط با استفاده از حرارت خروجی توربین های گازی برق تولید می کنند، بهره برداری گسترده تر از واحدهای کلاس F با راندمان بالای ۵۷ درصد، و هم پیشرفت تجهیزات و اصلاحات فنی در نیروگاه های موجود.
با وجود محدودیت های گازی پیش ِرو، ارزیابی ها نشان میدهد استفاده از مازوت در شبکه برق بسیار محدود است و تنها در ۱۴ نیروگاه امکان به کارگیری این سوخت وجود دارد.
سال جاری هم برای کاهش نگرانی های زیست محیطی، مازوت کم سولفور به واحدهای بخاری تحویل شده و همزمان ذخایر سوخت نیروگاه ها تا بالاتر از ۹۰ درصد تکمیل شده است.
برنامه های توسعه ای در عرصه راندمان، نوسازی واحدهای فرسوده و راه اندازی بخش بخار نیروگاه ها هم با هدف حفظ پایداری شبکه درحال اجراست؛ مجموعه اقداماتی که مقرر است زمستان پیش رو را بدون چالش جدی در تأمین برق و سوخت پشت سر بگذارد.
بطور خلاصه، به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، بر پایه ارزیابی های انجام شده، از میان ۱۴۹ نیروگاه حرارتی موجود، تنها ۱۴ نیروگاه به سیستم های لازم برای استفاده از مازوت تجهیز شده اند و سایر واحدها در زمان محدودیت گاز به گازوئیل وابسته اند. علاوه بر این همزمان، طرح هایی برای استفاده از LPG به عنوان سوخت جایگزین هم در مرحله اجرا قرار گرفته تا در صورت موفقیت، گزینه تازه ای برای مواقع کمبود گاز فراهم شود. بدین منظور توسعه بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی در دستور کار قرار گرفته و ۳۳ واحد بخار که در مجموع حدود ۵۳۰۰ مگاوات ظرفیت دارند، با همراهی صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است.

منبع: