گزارش رافائل گروسی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم

بهمن: بهمن: گروسی با تأکید بر این که مدرکی درباره ی ساخت سلاح هسته ای در ایران وجود ندارد، اظهار داشت که تنش های اخیر نیز خللی بر روند برنامه های نظارتی این سازمان از برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرده است.
به گزارش بهمن به نقل از مهر، مدیرکل آژانس بین المللی هسته ای که به نیویورک سفر کرده است به پرسش خبرنگاران درباره ی آخرین وضعیت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران پاسخ داد. رافائل گروسی با اذعان به این که تنش های نظامی اخیر در منطقه بر نظارت آژانس بر نیروگاه های هسته ای ایران خللی ایجاد نکرده، اضافه کرد: مدرکی درباره ی قصد ایران برای ساخت سلاح هسته ای، وجود ندارد.
گروسی توضیح داد که بازرسان ما در ایران روز گذشته باخبر شدند که تمام مراکز هسته ای که ما هر روز بازرسی می نماییم بنا به دلیلهای امنیتی تعطیل می باشد.
وی اشاره کرد که این مراکز امروز برای ادامه بازرسی ها باز شدند.
گروسی همین طور افزود بازرسان ما در ایران هستند و به کارشان ادامه خواهند داد.
مدیرکل آژانس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ی تحولات جدید در برنامه هسته ای ایران برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد توضیح داد که ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح بسیار بالایی برخوردارست.
وی اظهار امیدواری کرد که ظرف چند هفته آتی راهی تهران شود. رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد: باوجود برخی ادعاهای سیاسی درباره ی ایران در خصوص داشتن ذخایر بالای اورانیوم غنی شده، این به مفهوم داشتن سلاح هسته ای برای ایران نیست. گروسی بار دیگر اشاره کرد: هیچ مدرک یا اطلاعاتی که نشان دهد ایران قصد ساخت سلاح هسته ای دارد، نداریم. وی افزود: تا آنجا که به آژانس مربوط می شود – البته ما باید در اظهار نظرهای عمومی خود محتاط باشیم – هیچ اطلاعات یا شواهدی در خصوص این که ایران برنامه تسلیحات هسته ای دارد، نداریم. گروسی همین طور از همکاری ایران با ناظران هسته ای ابراز خرسندی کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تاکید کرده است که همکاری بین ایران و آژانس «پایدار» است و برمبنای اصول معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و توافق های پادمان است. گفتنی ست که ایران ۲ سال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همیشه تاکید کرده است که تدابیر انجام شده برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف ها بطور کامل به تعهدات خود عمل کنند، ایران نیز متقابلاً رفتار خواهدنمود.

منبع: