اخبار سیاسی ۱۹ تیر تاکیدات رؤسای سه قوه

بهمن: «نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه»، «ابطال حکم انتصاب میثم لطیفی»، «متقلبین کنکور»، «عفاف و حجاب» و… از موضوعات مهم خبری امروز (نوزدهم تیر ماه ۱۴۰۲) حوزه سیاست بود که می توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت امور خارجه سوالاتی درباره ی ارتباطات با باکو و ادعای مذاکرات میان ایران و رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا عنوان شد که ناصر کنعانی در پاسخ اظهار داشت: ما برای اظهارات رسانه ای منابع رسانه ای رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم که با اهداف و انگیزه های سیاسی اقدام به ایجاد موج رسانه ای می کنند ارزشی قائل نیستیم. ما اینگونه اخبار را در امتداد سیاست توام با موج آفرینی رژیم صهیونیستی می دانیم و ارزشی برای آن قائل نیستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد وضعیت فعلی روابط ایران و آذربایجان در پی سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان به باکو و رایزنی اش با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه برگزاری نشست وزیران امور خارجه اجلاس غیر متعهدها در باکو اظهار داشت: خوشبختانه حالا در راه خیلی خوب و سازنده دوجانبه قرار گرفته ایم. دو طرف اتفاق نظر دارند که از آن چیزی که در روند روابط دوجانبه صورت گرفت و موضوع ناگوار در رابطه با حمله انجام شده به سفارت این کشور در تهران، در قالب گفت وگوهای دوجانبه عبور کرده و روابط را به مسیر درست خود برگردانند.
بعد از آنکه در ادامه جوسازی ها مقابل توان موشکی ایران با تاکید بر همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه هفته گذشته با صدور اطلاعیه ای مشترک، خواهان عدم رفع تحریم های موشکی ایران – که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱، مهرماه سال جاری پایان می یابد – شدند، امروز ایسنا در گزارشی به بررسی این مساله پرداخته است که آیا اروپا از برجام عبور می کند؟.
در قسمتی از این گزارش آمده است: اخبار رسمی و غیررسمی خصوصاً بیانیه اخیر سه کشور در سازمان ملل نشان می دهد، آنها تلاش می کنند بطور رسمی تعهدات برجامی خودرا نقض کنند. سه کشور اروپایی ایران را شدیدا به عدم اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، همکاری کافی نداشتن با آژانس و توسعه برنامه غنی سازی و موشکی خود فراتر از برجام متهم می کنند و از ایران می خواهند که یک جانبه بدون آنکه طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند برجام را اجرا نماید. اما در صورت لغو نکردن تحریم های تسلیحاتی از طرف این کشورها این مساله برای ایران بیش از پیش مسجل خواهد شد که این کشورها به احیای برجام و حفظ این توافق پایبند نیستند.
همچنین، در صورتیکه بتازگی بحث هایی درباب میدان گازی آرش مطرح گردیده است، منابع خبری از برگزاری نشست کمیته مشترک نفتی عربستان و کویت و تاکید بر تسریع روند اقدامات در میادین مشترک خبر دادند.
این جلسه در پی به وجود آمدن اختلافات با ایران بر سر میدان گازی الدره (آرش) برگزار گردید، آخرین تحولات مربوط به عملیات مشترک همچون در منطقه الوفره و الخفجی و عملیات نفتی در منطقه مشترک زمینی و دریایی را بررسی کرد.

****
روز گذشته خبر ابطال حکم انتصاب میثم لطیفی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور منتشر گردید و امروز معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام نموده که درخواست رسیدگی مجدد به موضوع انتصاب میثم لطیفی را مطرح کرده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در قسمتی از رای خود ضمن اشاره به ممنوعیت به کارگیری کارمندان شرکتها و موسسات غیردولتی برای انجام تمام یا قسمتی از وظایف و اختیارات پست های سازمانی دستگاه های اجرائی اعلام نمود: میثم لطیفی یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) است و انتصاب او به سمت رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، مصداق به کارگیری کارمند یک موسسه غیر دولتی برای انجام قسمتی از وظایف و اختیارات یک پست سازمانی در دستگاه های اجرائی بوده و مشمول ممنوعیت مقرر در ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است.
در همین ارتباط رییس دیوان عدالت اداری اظهار داشت: انتصاب رییس سازمان اداری استخدامی کشور برخلاف مفاد ماده ۴۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است و ۶۵ درصد از اعضای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری معتقد به ابطال حکم انتصاب رییس سازمان اداری و استخدامی بودند.
یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس دهم نیز ضمن اشاره به درخواست تجدیدنظر معاونت حقوقی به روسای قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری، پیشنهاد کرد که دولت با میثم لطیفی قرارداد استخدام موقت امضاء کند.
همین طور در پی انتشار خبری در بعضی از رسانه ها با تحلیل های نادرست در خصوص عدم امکان برخورد با متقلبین کنکور ۱۴۰۱ و دانشجو دانستن آنها توسط کمیسیون اصل نود، این کمیسیون در اطلاعیه ای ضمن تکذیب این مساله اعلام نمود که با اقدام صحیح کمیسیون اصل نود نه فقط بستری برای حضور متقلبین در دانشگاه ها فراهم نگردید بلکه سبب شد تا در کنکور سال ۱۴۰۱ شبهات تقلب و تخلف در موعد مقرر و پیش از اعلام نتایج نهایی کنکور توسط سازمان سنجش بررسی شود و از تعداد قریب به هزار نفر داوطلب دارای احتمال تقلب، حدود ۱۵ درصد در آزمون مجدد موفق به گرفتن نمره قبولی شدند و متقلبین اساسا به دانشگاه ها راه نیافتند و حق سایر داوطلبان ضایع نگردید.

****
در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فارابی که امروز برگزار گردید، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ناآرامی های سال گذشته، اظهار داشت: اگر نهضت نرم افزاری تولید علم که در دهه ۸۰ عنوان شد ادامه پیدا کرده بود چه بسا شاهد رخدادهایی مثل ناآرامی های سال قبل نبودیم یا مواجهه متفاوت تری با آن داشتیم. اگر فراخوان حکمرانی نو را جدی می گرفتیم امروز با مساله تو در توی عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی شدیم.
همین طور در جلسه ویژه ای که بامداد امروزبه منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای تکالیف قانونی دستگاهها در عرصه حجاب و عفاف تشکیل شده بود، رییس جمهور از دستگاه های مختلف همچون وزارت کشور، وزارت ارشاد، قوه قضاییه و نیروی انتظامی خواست تا به تکالیف قانونی خود عمل نمایند و اجرای تکالیف قانونی هیچ دستگاهی نباید به بهانه تاخیر در تصویب لایحه جدید حجاب و عفاف معطل بماند.
رئیس قوه قضاییه هم طی سخنانی در نشست شورای عالی این قوه اظهار داشت: در مقوله مخدوش کردن امنیت روانی مردم، شاهد می باشیم که برخی حرفی را به طرق مختلف بیان می کنند و منکر حرف خود نیز نمی توانند شوند؛ در اینجا گوینده حرف، یا برای اظهارات خود دلیل و مدرک دارد و یا ندارد؛ شاید بتوان ظرف یک هفته این قبیل موضوعات را تعیین تکلیف کرد، پس نباید در این موارد و بطور کلی تمامی مواردی که در مرئی و منظر مردم است، با اطاله مواجه باشیم و باید در رسیدگی ها تسریع شود.

منبع: