رئیس جمهور صربستان: بلگراد پر از جاسوس شده و کازابلانکای جدید است

به گزارش بهمن، رئیس جمهور صربستان می گوید که پایتخت این کشور شاهد ورود بی سابقه جاسوسان خارجی بوده و بلگراد را به شهر کازابلانکا در جریان جنگ جهانی دوم تشبیه کرد.

به گزارش بهمن به نقل از راشاتودی، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان می گوید که این کشور شاهد رکورد ورود جاسوسان خارجی بوده و در بحبوحه جشن های شب پیش از سال نو میلادی، شمار زیادی از آنها وارد بلگراد شده و حالا پایتخت صربستان به شهر کازابلانکا در کشور مراکش در جنگ جهانی دوم شباهت دارد.
ووچیچ در رابطه با موج ورود جاسوسان به صربستان اظهار داشت: شب پیش از کریسمس سال جاری، بلگراد تبدیل به کازابلانکا جدید تبدیل شد. دائما گزارش هایی مشابه دریافت می نماییم، هیچ جاسوسی نیست که در هتل های ما اتاق رزرو نکرده باشد و تاکنون این همه جاسوس اینجا نبوده است.
در فرهنگ عامه، شهر کازابلانکا در جریان جنگ جهانی دوم از دیرباز بعنوان شهری مملو از نازی های جورواجور، فراری های جنگ و جاسوسان از اقصی نقاط جهان بود و به لطف همنام بودن با یک فیلم کلاسیک هالیوودی به همین نام محصول سال ۱۹۴۲ عمده شهرت خویش را کسب کرده است.
از آن پس، شهر مراکشی که در آن برهه مستعمره فرانسه بود، در خیلی از فیلمهای جاسوسی به تصویر کشیده شد.
ووچیچ می گوید که ورود سیل جاسوسان به بلگراد در بحبوحه تنش های جاری بین صربستان و کوزوو رخ داده و به باور وی، این شهر دست کم از عصر دوران جنگ جهانی دوم، تا این اندازه با فعالیتهای اطلاعاتی و جاسوسی محاصره نبوده است.
وی اضافه کرد که عوامل اطلاعاتی «کارشان را انجام داده» و «مشخصا اقدامات متفاوتی» را تدارک می بینند. با این وجود رئیس جمهور صربستان در رابطه با این که جاسوسان از کدام کشورها به بلگراد آمده اند، شفاف سازی نکرد.
صربستان و کوزوو بر سر برنامه های پریشتینا جهت ممنوع کردن ورود خودرو های دارای پلاک بلگراد به حوزه استحفاظی کوزوو، در عمده بخش های سال ۲۰۲۲ در نزاع بودند. بلگراد پلیس های سرتاپا مسلح آلبانیایی را در مناطق پرجمعیت صربستان مستقر کرده و در سوی مقابل، مردم محلی هم با برگزاری تجمعات اعتراضی و ایجاد موانع خیابانی، واکنش نشان می دهند.
شرایط در کوزوو همچنان متشنج است. صرب های ساکن شمال کوزوو دهم دسامبر ۲۰۲۲(۲۹ آذر ۱۴۰۱) نسبت به بازداشت چند پلیس صرب توسط مقامات کوزوو با ادعای جنایت جنگی و تروریسم در ارتباط با جنگ سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، دست به اعتراض زده و از آن زمان، این اعتراضات منجر به چند دور درگیری میان صرب ها و نیروهای پلیس کوزوو شده است.
صربستان و کوزوو در سال ۲۰۱۳ با میانجی گری توافقی را برای نرمال سازی روابط امضا کردند اما مذاکرات خیلی زود به بن بست خورد. حدود ۵۰ هزار صرب در قسمت شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می دانند.
اوایل هفته جاری بعد از آنکه دو جوان صرب در نزدیکی شهر اشترپس، درحال رانندگی هدف شلیک گلوله قرار گرفته و زخمی شدند، تنش ها بار دیگر شدت یافت. این اتفاق در هیاهوی جشن کریسمس مسیحیان ارتدوکس رخ داد و بعدها مشخص شد که مهاجم، آلبانیایی تبار است.

منبع: