رئیس كمیسیون امور داخلی: فهرست دستگاههای خاطی از اجرای قانون هوای پاک به صورت شفاف منتشر شود

به گزارش بهمن، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس تصریح کرد: باید فهرست دستگاه هایی که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشته و یا کم کاری کرده اند به صورت شفاف اعلام شده و با آنها برخورد شود تا درس عبرتی برای تمام دستگاه ها شود.
محمدصالح جوکار در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به لزوم اجرای دقیق قانون هوای پاک به منظور کنترل آلودگی هوا، بیان نمود: آنچه که در مورد کنترل آلودگی هوا حائز اهمیت بوده، اجرای دقیق قانون هوای پاک است. دستگاههای متولی باید قانون هوای پاک را به شکل دقیق اجرایی کنند. تمام دستگاه ها باید به وظایفی که در قانون هوای پاک برای آنها مشخص شده است عمل کنند.

باید دستگاه هایی که در اجرای قانون هوای پاک کوتاهی کردند شناسایی شوند
ایشان در ادامه اظهار نمود: بخشی از نظارت بر اجرای این قانون به مجلس باز می گردد و بخش دیگر به دستگاههای نظارتی باز می گردد. دستگاه هایی که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشته و یا کم کاری کرده اند باید شناسایی شده و به صورت شفاف اعلام گردد. اگر شفافیت در این عرصه اجرایی شود درسی خواهد شد برای تمام بخش های دیگر. باید فهرست دستگاه هایی که به وظایف تعریف شده برای آنها در قانون هوای پاک عمل نکرده اند، به صورت شفاف اعلام گردد.

نمی توان به آسانی از کنار سلامت مردم عبور کرد
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید حقیقت ها را بپذیریم. سلامت مردم چیزی نیست که ما به سادگی بتوانیم از کنار آن بگذریم. بحث آلودگی هوا یک مبحث مهمی است که امروز سلامت مردم جامعه را تهدید می کند. از طرفی این معضل هزینه های بهداشت و درمان را هم بالا می برد. از یک سو با عدم اجرای قانون هوای پاک مشکلات گوناگونی برای جامعه در حوزه سلامت و سایر بخش ها بوجود آمده و از طرفی هزینه هایی که دولت باید بپردازد هم بالا رفته است.

اجرای قانون هوای پاک ضامن سلامت جامعه است
ایشان در ادامه تصریح کرد: اجرای قانون هوای پاک نوعی پیشگیری در حوزه سلامت به حساب می آید. اگر این پیشگیری را با اجرای دقیق این قانون انجام داده هزینه های درمان بشدت کاهش پیدا خواهد نمود. انواع بیماری های قلبی و عروقی که امروز با آن مواجه هستیم به وضعیت هوا باز می گردد. خط قرمز ما باید رعایت فاصله صنایع آلاینده با اماکن سکونتی باشد. نباید اجازه داد صنایع آلاینده در شهرها برپا شوند.
وی ادامه داد: از طرفی باید استانداردهایی که در عرصه تولید خودرو است رعایت شود. باید خودرو های فرسوده هم کنار گذاشته شود. به صورت کلی اگر همه دستگاه ها در چهارچوب قانون هوای پاک گام بردارند، معضل آلودگی هوا قابل کنترل خواهد بود.

منبع: