وزیر كشور: کولبرها و ته لنجی ها باید ساماندهی شوند

به گزارش بهمن، وزیر کشور می گوید برنامه ریزی برای مقابله با اقتصاد پنهان باید از سطوح کلان تا سطح های پایین پیگیری شده و تمام دستگاه ها برای مقابله با آن بسیج شوند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، احمد وحیدی در سومین همایش علمی – پژوهشی اقتصاد پنهان اظهار نمود: موضوعی که ما باید به آن توجه جدی داشته باشیم بحث آثار مخرب و جدی اقتصاد پنهان است. این مورد صرفاً به حوزه اقتصاد محدود نمی شود و بخش های مختلفی از فرهنگ و اجتماع را هم با خود درگیر می کند به شکلی باید در نظر داشت که وقتی از اقتصاد پنهان صحبت می نماییم به ذهن مردم یک نوع بی ثباتی، عدم اعتماد و گسترش فساد متبادر می شود.
وزیر کشور با بیان اینکه نقطه مقابل اقتصاد پنهان شفافیت اقتصادی می باشد توضیح داد: اقتصاد پنهان در حوزه هایی مانند مالیات، تجارت، تولید و حتی نظام آماری ما مشکل آفرینی می کند. در کنار آن باید در نظر داشت که وقتی از یک اقتصاد پنهان گسترده صحبت می نماییم یعنی زندگی چند میلیون نفر با آن درگیر می شود که در کنار غیرقانونی بودن نشان از غیرشرعی شدن زندگی این افراد هم دارد.
وی افزود: ما برای مقابله با این مورد باید از سطوح کلان و در سطح سیاستگذاری شروع کرده و به سطوح میانی مانند رصد نقل و انتقالات اقتصادی و نظارت بر آنها توجه داشته باشیم. از طرفی باید در نظر داشت که اگر بنا باشد دولت برای بخشی از جامعه امتیازی را در نظر بگیرد اما در واقع راه نظارت بر آنرا ببندد سیاست گذار خود به عاملی برای دشوارشدن شرایط بدل خواهد شد.
وحیدی به مبحث کولبران و ته لنجی ها هم اشاره نمود و توضیح داد: اینکه دولت بگوید برای پشتیبانی از مرزداران امتیازی را به آنها می دهد تا معیشت ساده تری داشته باشد یا به ملوانان مجوز می دهد تا به شکل ته لنجی کالاهایی را وارد کنند با قاچاق متفاوت می باشد اما باید در نظر داشت که چه در حوزه کولبران و چه در حوزه ته لنجی ها ما با این مورد مواجه هستیم که برخی افراد با بهایی اندک این امتیاز را از گروه هدف می خرند و نسبت به قاچاق گسترده تر کالا و اقدامات پنهانی اقدام می کنند ازاین رو ساماندهی این موضوعات هم باید بعنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: