در همایش جهاد تبیین و اطلاع رسانی هوشمندانه رئیسی: برخی خواص در اغتشاشات اخیر وظایف خودرا انجام نداده و مردود شدند

به گزارش بهمن، رییس جمهور همه مدیران روابط عمومی ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند و همین طور پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد و بی انگیزه سفارش کرد و اظهار داشت: باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چونکه در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز پنجشنبه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه کسانی که در راستای روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند تقدیر کرد و اظهار داشت: کار جهادی یک معنا و مفهومی دارد و در مبانی ما با کار عادی فرق می کند.
رئیس جمهور اضافه کرد: در حرکت جهادی جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدامات خود و خودی ها و نیز اقدامات، توانایی، ظرفیت ها، روش ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خودرا با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود.
رئیسی جهاد با مال، جان و لسان را همچون اقسام جهاد تبیین برشمرد و گفت: قرآن در آیات گوناگون خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت غیر از خوف است. خشیت یعنی این که حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست و این به انسان توکل می دهد؛ این که انسان بداند آنچه که تأثیر می کند، سخن و بیان الهی است.
روابط عمومی ها نقش مهمی در مقابله با تلاش دروغ پردازان برای گمراه سازی جامعه دارند
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه پراکنان و دروغ پردازان در گمراه سازی جامعه، اشاره کرد: این نقش مخرب تا اندازه ای اثرگذار می باشد که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مُرجِفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است.
رئیسی با اعلان اینکه این جریان بدنبال شکل دهی شناخت و ادراک جامعه بر طبق اهداف و منافع خود هستند، اشاره کرد: در چنین عرصه ای که شایعه پراکنان و دروغ پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک نمایی کنند، نقش روابط عمومی ها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.
امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی و جهت گیری ما متناسب با جنگ پیچیده شناختی نیست
رئیس جمهور با اشاره به این که امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت گیری، مبادرت به موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، اشاره کرد: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال قبل ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همین طور پیشرفت های بسیار بزرگ و شگرفی که در زمینه های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و پس دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره های ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام نموده است.
روشنگری و بازکردن گره های ذهنی افکار عمومی وظیفه افراد آگاه در روابط عمومی هاست
رئیسی با اعلان اینکه این گره های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل گشته که امروز در بعضی نقاط کشور شاهدیم، اشاره کرد: امروز روشنگری و باز کردن این گره های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد باخبر و آگاه در نهاد روابط عمومی هاست.
کار روابط عمومی در عین سختی، باید هنرمندانه و همراه عقلانیت و عطوفت باشد
رئیس جمهور در ادامه نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین دانست و گفت: کار سخت روابط عمومی و اطلاع رسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع رسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه بوجود آورد.
رئیسی در ادامه با تکیه بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از طرف روابط عمومی ها، اشاره کرد: بارها اعلام نموده ایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانه ای، اطلاع رسانی زمان شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کار اقناعی از طرف روابط عمومی ها، اضافه کرد: اقناع افکار عمومی فقط با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقص ها در روش ها و برطرف سازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح صورت گیرد.
روابط عمومی ها باید اولین، جامع ترین، گویاترین و قانع کننده ترین روایت را ارائه کنند
رئیسی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در زمینه روابط عمومی و اطلاع رسانی، اظهار داشت: روابط عمومی های ما باید اولین، جامع ترین، گویاترین و قانع کننده ترین روایت را درباره ی مسایل، ارائه کنند، در غیر این صورت کار برای اقناع سازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد.
به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شده و نیروهای کارآمد و هنرمند در آن جذب شوند
رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاه های اطلاع رسانی و همین طور پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بی انگیزه و غیرفعال، سفارش کرد و اضافه کرد: حقیقتاً باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چونکه در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
در برابر بمباران ثانیه ای افکارعمومی از طرف دشمن، زمان شناسی یکی از ضرورت هاست
رئیسی در ادامه ضرورت زمان شناسی در اطلاع رسانی، ادراک سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در شرایطی که دشمن بصورت دقیقه ای و ثانیه ای به بمباران فکری جامعه اقدام می کند، زمان و زبان مناسب در اقناع سازی یکی از ضرورت هاست که باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و هم افزایی دستگاهها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و اضافه کرد: دراین زمینه همفکری و هم افزایی همه مدیران، مسئولین و وزرا، مورد تاکید جدی است.
رئیس جمهور نقش مدیر روابط عمومی را همسان و همتراز، رییس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و اظهار داشت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت می باشد که باید به هنگام خبر بگیرند و به هنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، خیلی از مسایل مهم، در زمینه اطلاع رسانی با اختلال موجه خواهد شد.
برخورداری از روحیه جهادی در عرصه روابط عمومی موثرتر و مهم تر از بودجه و امکانات است
رئیسی در ادامه «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت ها» را از دیگر وظایف مهم و بااهمیت روابط عمومی ها برشمرد و اضافه کرد: روابط عمومی ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت ها و قوت ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند.
رئیس جمهور در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامه ریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت امر روابط عمومی و اطلاع رسانی دانست و اظهار داشت: قبل از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در راس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاع رسانی به بودجه و امکانات پذیرفتنی نیست.
رئیسی روابط عمومی ها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگ نمایی یا کوچک نمایی سفارش کرد و اضافه کرد: در طول یک سال قبل برغم همه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته، برون داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت ها نیست و دراین زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم.
رئیس جمهور با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیان آور، اضافه کرد: حقیقتاً کار روابط عمومی ها جزو کارهای دشوار است، اما اقناع و تبیین سخت و زیان آور بودن این شغل با عملکردها و اقدامات انجام شده نیز به عهده خود روابط عمومی هاست.
برخی خواص در اغتشاشات اخیر وظایف خودرا انجام نداده و مردود شدند
رئیسی در این همایش همین طور عدم موضع گیری درباره ی اغتشاشات اخیر از طرف برخی خواص، چهره های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و اظهار داشت: خیلی از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن را انجام نداند و مردود شدند، چونکه از جوسازی ها در فضای مجازی می ترسند در صورتیکه خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «اثرگذار در اندیشه ها و افکار مردم من هستم.»
رئیس جمهور رصد و دیده بانی و همین طور هشدار و مبادرت به موقع را از خاصیت های نخبگی و روشنفکری در جامعه توصیف کرد و اظهار داشت: نخبه و روشنفکر واقعی ما شهید سلیمانی و بسیجیان و نیروهای جان برکفی هستند که امروز جان خودرا برای امنیت کشور و مردم خود فدا کردند.