مظفر بر قلاب عقاب سر سفید

بهمن: از ۲۷ سالگی خدمات بی شماری برای امپراتوری انگلیس و سیاستمداران آمریکایی و دربار محمدرضا پهلوی انجام داد، حتی کودتای سیاسی – نظامی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقط کردن دولت محمد مصدق را عروسک گردانی کرد و نظام حزبی متکی بر حزب توده و کمونیست های شوروی در ایران را با همه سختی هایش به زیر کشید و احزاب انگلیسی و آمریکایی ها را میدان دار حوادث دهه های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ ایران کرد و قانون ملی شدن صنعت نفت ایران را به محاق برد؛ اما به سبب انواع زیگزاگ های سیاسی و بی وفایی اش به اصول مانع از اعتماد روباه پیر و عقاب سر سفید و دربار پهلوی شد.

به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، ۲۵ آبان سی و پنجمین سالمرگ مظفر بقایی دست نشانده پادشاهی انگلیس و سیاستمداران آمریکایی در سال ۱۳۶۶ است.

تاریخچه

با سقوط محمدعلی شاه قاجار به دست مشروطه خواهان و فتح تهران، دومین دوره مجلس شورای ملی در پاییز ۱۲۸۸ تشکیل شد. از این تاریخ به بعد میرزا شهاب الدین بقایی راوری پدر مظفر بقایی راوری که از جوانی در شمار چهره های سیاسی طرفدار پادشاهی انگلستان و سیاستمداران آمریکایی قرار گرفت، به عضویت شعبه حزب دمکراتِ کرمان درآمد. سازمان مرکزی این حزب در آن ایام مجمع احیاء نفوس و مجمع ۱۰۸ نام داشت و بصورت مخفیانه و زیرزمینی فعالیت داشت.

فعالیت های سیاسی و حزبی میرزا شهاب الدین سبب شد پای مظفر از هفت سالگی به جلسات سیاسی حزب باز شود چونکه میرزا از سال ۱۲۹۷ بیشتر جلسات حزب دمکرات کرمان را در خانه اش برگزار کرد و همین اقدام موجب حضور گاه و بی گاه فرزند خردسالش در این جلسات شد.

البته حضور مظفر محدود به این جلسات نبود. میرزا، مظفر را به جلسات حزبی و سیاسی که در سایر جاها برگزار می شد هم برد و رفت و آمد مظفر به این جلسات، سرآغاز آشنایی او با سیاست و مردان سیاسی عصر احمد شاه قاجار و بعدها رضا و محمدرضا شاه پهلوی شد.
مظفر بقایی در دفتر حزب زحمتکشان ایران

منبع: