فلاحت پیشه: آمریکا به برجام برمی گردد

به گزارش بهمن، یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که سیاست آمریکا این است که به برجام و مذاکرات احیای آن بازگردد، اظهار داشت: سیاست کلی آمریکا درباره ی ایران مبتنی بر ˮکنترلˮ آن با هدف کاهش چانه زنی اش در منطقه است و برجام یکی از این سیاست هاست.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مواضع اخیر آمریکا درباره ی این که مذاکرات برجامی دیگر در اولویت سیاست خارجی این کشور نیست اظهار داشت: یک فراتحلیل در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران وجود دارد که اگر آنرا مدنظر داشته باشیم ارزیابی مواضع متناقض آمریکا سخت نیست. آمریکایی ها هر سیاستی که درباره ی ایران به کار ببرند آن سیاست تحت سیاست راهبردی “کنترل” ایران تعریف می شود؛ چه این سیاست حفظ برجام باشد یا بی نیازی به توافق هسته ای و مذاکرات احیای آن یا مداخله در ایران یا تحریم همه جانبه. همه اینها قسمتی از یک فراتحلیل به اسم راهبرد “کنترل” ایران است. آمریکایی ها این ها را در قالب یک بسته می بینند و هدف شان این است که تا حد امکان از هر تحولی برای کاهش توان چانه زنی ایران بهره گیرند.
وی افزود: معتقدم آمریکا به برجام برمی گردد و این مواضع، مقطعی است. باتوجه به تحولات سیاسی داخل ایران و متاسفانه ضعف کشور ما در شکل دهی یک نظام حل اختلاف درونی کشورهای دیگر همچون آمریکا و برخی اروپایی ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران و کاهش قدرت چانه زنی ایران استفاده می نمایند. امروز چالش بنده با تعدادی از افراد افراطی در کشور بر سر همین مساله است که باید یک نظام یا فرایندی داخلی برای رفع اختلاف داشته باشیم اما در صورتیکه فاقد این مساله هستیم، یک سری افراد هستند که بیشتر اختلاف افکنی می کنند و آمریکا از این مساله در امتداد تضعیف چانه زنی ایران سوءاستفاده می کند.

فلاحت پیشه درباره ی موضع وزیر امور خارجه کشورمان که بر خلاف آمریکایی ها بر تلاش و خواست آمریکا برای احیای توافق هسته ای تاکید دارد، معتقد است: این که آقای امیر عبداللهیان می کوشد خلاف آمریکایی ها موضع گیری کند درست نیست و این موضع گیری به نفع ایران نیست. یک فراتحلیل دیگر در فضای سیاست خارجی کشور وجود دارد که به اشتباه به سیاستمداران القا می کنند اگر برجام امضا شود همه مسایل ایران با آمریکا حل می شود یا اگر برجام نباشد و تحریم ها رفع نشود هیچ اتفاقی برای کشور نمی افتد. معتقدم این دیدگاه ها درست نیست.

وی اشاره کرد: آمریکا از نیمه اول قرن جدید راهبردش حفظ هژمونی بوده است و چالش اصلی آمریکا با چین و روسیه است و در این میان تلاش نموده است چالش های منطقه ای و فرامنطقه ای را در راستای رسیدن به اهداف کلی اش کنتر ل کند. چین و روسیه از این فرصت استفاده کردند و اهتمام کردند وارد شدن آمریکا به چالش با آنها را به تاخیر بیندازند اما متاسفانه ایران چنین سیاستی را تا حالا دنبال نکرده است و همین سبب فشار سیاسی و اقتصادی و امنیتی بیشتر به ایران شده است.

منبع: