پرونده ۱۰۰ ثانیه به نیمه شب ، ۱۰ بمب های تاکتیکی

به گزارش بهمن، در ادبیات و گفتار جنگ هسته ای غرب ضد روسیه، این پرسش مطرح می شود که سلاح های هسته ای تاکتیکی چه نوع سلاح هایی هستند که احیانا آغازگر جنگی ویرانگر خواهند بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در هفته های اخیر اتحادیه اروپا و ناتو هجمه تبلیغاتی در رابطه با طرح احتمالی روسیه جهت استفاده از سلاح های اتمی در اوکراین در سطح رسانه و عرصه دیپلماتیک افزایش داده اند. مسکو این ادعاها را رد می کند و تاکید دارد که تنها تحت شرایط قیدشده در قانون اساسی این کشور، از سلاح اتمی استفاده خواهد نمود.
صرف ‎ نظر از اهداف و نتایج این گونه گفتارها در سطح رسانه، آنچه در لابه لای این «جنگ روانی» یا بازتاب دهنده حقیقت شنیده می شود اینست که ادعا می شود اگر روسیه تصمیم بگیرد دکمه هسته ای را فشار دهد، به گمان بسیار از «سلاح های هسته ای تاکتیکی» استفاده خواهد نمود.
ویژگی و مختصات سلاح های هسته ای تاکتیکی
کلاهک های تاکتیکی در مقابل «کلاهک های راهبردی» قرار می گیرند که قدرت انفجاری آنها تقریبا برابر با ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلوتُن دینامیت است و برای تخریب مساحت های عظیم طراحی شده اند. گرچه کلاهک های تاکتیکی، قدرت تخریبی و کُشندگی بسیار زیادی دارند، گاهی به سلاح های تاکتیکی هسته ای، «اتمهای کوچک» هم گفته می شود. این نوع سلاح ها برای حملات کوچک و اهداف ویژه و نزدیک مانند مراکز فرماندهی استفاده می شود یا برای از بین بردن ستونی از تانک ها یا گروههای جنگی ناو هواپیما. این کلاهک ها با بازده یک کیلوتُن تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت، «کم بازده» هم نامیده می شوند.
اشاره به «بازده پایین» برای سلاح های تاکتیکی تا حدودی گمراه کننده است، چونکه بازده انفجاری یک تا ۱۰۰ کیلوتن دینامیت هنوز برای ایجاد ویرانی بزرگ کفایت می کند؛ کافی است به یاد داشته باشیم بمب هایی که آمریکا در سال ۱۹۴۵ روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن پرتاب کرد، به ترتیب معادل ۱۲ و ۲۱ کیلوتُن دینامیت بودند.
هدف از تولید سلاح های تاکتیکی چه بود؟
در نبردها و جنگ های تاکنونیِ بشر، هیچ کسی از تسلیحات تاکتیکی استفاده نکرده است. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق، در جریان جنگ سرد این تسلیحات را با هدف بازدارندگی توسعه دادند. اعضای ناتو این گونه سلاح ها را در کشورهای اروپایی مستقر کردند تا به اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش نشان دهند که هر گونه درگیری، حتی درگیری با تسلیحات متعارف می تواند منجر به جنگ هسته ای شود.
در انفجار بمب های تاکتیکی چند نفر کشته می شوند؟
درباره قدرت تخریب و مرگباری این نوع تسلیحات، گزارش ها و پیشبینی های مختلفی وجود دارد. گفته می شود در بمباران شهر هیروشیما، بیشتر از ۷۰ هزار نفر و در شهر ناکازاکی بیشتر از ۳۵ هزار نفر درجا کشته شدند و هزاران نفر هم بعداً به دلیل آلوده شدن به تشعشات هسته ای جان خویش را از دست دادند.
بمب های تاکتیکی بگونه ای طراحی شده اند که که تشعشعات هسته ای زیادی نداشته باشند، چون برای تخریب اهدافی خاص استفاده می شوند، اما بهرحال همیشه در جریان استفاده از بمب های هسته ای، تشعشعات هسته ای هم وجود دارد.
بنا بر گزارش شبکه سی بی اس نیوز، «الکس ولرشتاین»، مورخ هسته ای برای پیشبینی و تخمین تأثیرات حملات هسته ای، اخیراً شبیه سازی ای انجام داده که به آن «نقشه هسته ای NukeMap» گفته می شود. بنا بر این نقشه اگر بمب «دیوی کراکِت»، کوچک ترین بمب هسته ای جهان، در یک شهری منفجر شود، فوراً ۳۲۷۰ نفر کشته و ۳۶۲۰ نفر هم زخمی می شوند. دیوی کراکت ساخت آمریکاست، ۴۵ کیلو وزن دارد و قدرت انفجاری آن ۱۰ تُن است. دیگر سلاح های هسته ای تاکتیکی بزرگ تر هستند و طبعاً قدرت تخریبی و کُشندگی آنها هم بیشتر است.
کدام کشور بیشترین سلاح هسته ای تاکتیکی دارد؟
بنا بر گزارش رسانه های آمریکا، آخرین برآوردهای اطلاعاتی آمریکا نشان داده است روسیه بیشتر از ۲ هزار سلاح هسته ای تاکتیکی در زرادخانه خود دارد و آمریکا هم کمی بیشتر از ۲۰۰ بمب.
وب سایت شبکه سی ان ان در توضیح این که چرا سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا از روسیه کمتر است مدعی شده، آمریکا و کشورهای غربی یک دهه پیش موجودی سلاح های تاکتیکی خویش را کاهش دادند، چونکه بر این باور بودند که شیوه ها و روش های بازدارندگی موثرتری وجود دارد، و مهم تر این که این نگرانی را داشتند که کوچکی و قابلیت حمل آنها باعث می شود به سادگی به «دست های ناپاک مانند تروریست ها» برسند.
حمله هسته ای روسیه چگونه خواهد بود؟
در هفته های اخیر گمانه زنی مقامات و رسانه های غربی در رابطه با احتمال حمله هسته ای روسیه تا جایی پیش رفته که برخی رسانه ها حتی نقشه و چگونگی اجرای آنرا هم ترسیم کرده اند.
پایگاه شبکه «سی بی اس» دراین باره می نویسد پوتین احتمالا با به کارگیری تاکتیک ایجاد رعب و وحشت، در ابتدا چند شلیک نمایشی بر فراز «دریای بالتیک» یا «دریای سیاه» انجام دهد؛ مردم و زیرساخت ها را هدف قرار نخواهد داد، صرفا نشان خواهد داد که قادر به استفاده از تسلیحات هسته ای است. یا این که یک حمله ضد زیرساخت های اوکراین مانند حمله به یک پایگاه نظامی ارتش اوکراین را در دستور کار خواهد داد.
چه موقع پوتین از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد؟
مؤسسه مطالعات جنگ ( ISW) اخیراٌ در گزارشی اعلام نموده اگر پوتین از سلاح هسته ای تاکتیکی استفاده نماید، احتمالا با این هدف این کار را خواهد نمود که به اوکراین شوک روانی ایجاد نماید و آنرا به سمت تسلیم ‎ شدن سوق دهد یا روند کمک های نظامی و مالی غرب به اوکراین را متوقف نماید. بنا بر برآورد این مؤسسه احتمالا پوتین به هیچکدام از این دو هدف خود نخواهد رسید.
اما ولادیمیر پوتین و مقامات ارشد روسیه بارها تاکید کرده اند مسکو تنها زمانی از سلاح هسته ای استفاده می نماید که تمامیت ارضی اش در معرض خطر قرار گیرد.
پایان کره زمین حتی با سلاح های تاکتیکی؟
با توصیف قدرت تخریبی و خصوصیت های نقطه زنی سلاح های تاکتیکی، مقایسه آن با سلاح های راهبردی، شاید این تصور ایجاد شود که حتی در صورت استفاده از این گونه سلاح، تنها بخشی از کره زمین و مشخصاً محدوده سرزمینی روسیه و اروپا درگیر شد. اما اگر به یاد داشته باشیم که هر کنشی، واکنشی دارد و این چرخه احتمالا آخر ناپذیر باشد و آتش خیلی از وقایع بزرگ، مانند جنگ های جهانی با جرقه های کوچک شروع شده و این که همیشه این احتمال وجود دارد که در سطحی از روند اوضاع، کنترل مسائل از دست انسان خارج شده و دیگر «عقلانیت» کارایی خویش را از دست خواهد داد، این تنش های لفظی در رابطه با کاربرد سلاح هسته ای حتی در سطح رسانه هم جدی خواهد بود و مایه نگرانی می شود.
«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس هفته پیش در گفت وگویی اختصاصی با «ان بی سی نیوز» با این که تلاش داشت اطمینان دهد که «روسیه از نتایج استفاده از سلاح هسته ای آگاه است و هیچگاه و هیچگاه از سلاح هسته ای استفاده نخواهد کرد، چون به حد کافی سلاح های مدرن دیگر دارد»، اما در عین حال به سران غرب اخطار می دهد که از خطوط قرمز روسیه عبور نکنند و «پوتین و روسیه را به گوشه رینگ نبرند.. روسیه سلاح هسته ای دارد و اگر از سلاح هسته ای استفاده شود، آخر سیاره زمین خواهد بود».