چاووش اوغلو: گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست

به گزارش بهمن به گزارش بهمن، وزیر خارجه ترکیه امروز با بیان زمان دور جدید نشست ها میان نمایندگان این کشور با همتایان سوئدی و فنلاندی آنها اظهار داشت: گفتگو میان ادوغان و اسد مطرح نیست؛ البته با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز پنجشنبه از برگزاری نشستی با حضور نمایندگان سوئد و فنلاند در رابطه با عضویت این دو کشور در ناتو در ۲۶ ماه آگوست (جمعه ۴ شهریور ماه) برای گفتگو در مورد نگرانی های امنیتی آنکارا آگاهی داد.
وزیر امور خارجه ترکیه در سخنان خود افزود: تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد (رؤسای جمهور دو کشور ترکیه و سوریه) در دستور کار نیست. البته، در جریان اجلاس اخیر کشورهای غیرمتعهد در بلگراد با همتای سوری خود دیدار کوتاهی داشتم. ایشان سپس ادعا کرد: برای جلوگیری از تجزیه سوریه، باید یک اداره قوی در این کشور وجود داشته باشد. اراده لازم برای تسلط بر هر گوشه از سوریه که تنها با برابری و اتحاد به دست می آید. ما باید به نحوی مخالفان و دولت سوریه را به یک توافق برسانیم. در غیر این صورت، صلح پایدار وجود نخواهد داشت.
سخنان مولود چاووش اوغلو در حالی مطرح می شود که ساعاتی پیش اعلام گردید که سوئد مقرر است یکی از اتباع تحت تعقیب ترکیه را به این کشور بازگرداند.
از سوی دیگر، رسانه های ترکیه روز گذشته سه شنبه ادعا کردند که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور این کشور و «بشار اسد» همتای سوری وی، ممکنست به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه در آینده نه چندان دوری با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.
روزنامه ترکیه ای «ترکیه» که به نهادهای دولتی این کشور نزدیک است، گزارشی را به نقل از منابع وابسته به خود منتشر نمود در خصوص این که اردوغان اخیراً از سوچی روسیه بازدید و در مورد سوریه با پوتین بحث و تبادل نظر کرد و در پاسخ، پوتین پیشنهاد نمود تا اردوغان و بشار اسد برای حل مشکل تروریسم در سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.
این روزنامه ترکیه ای همین طور ادعا نمود که تماسهای دیپلماتیک یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی با سوریه و ترکیه بمنظور ترتیب دادن دیدار اسد و اردوغان در جریان است.
انتشار این خبر در حالی است که روزنامه «الوطن» سوریه ماه آوریل گذشته به نقل از یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به ادعای روزنامه «حریت» ترکیه درباره ی نزدیک بودن نرمال سازی روابط بین دمشق و آنکارا، اعلام نمود: انتقال پیام از آنکارا برای دمشق درباره ی بهبود روابط حقیقت ندارد و تبلیغات رسانه ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است که با هدف بهبود وجهه رژیم آنکارا به انجام می رسد.
گفتنی است که اگر این اتفاق مهم روی دهد، نخستین تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد از زمان شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

منبع: