طالبان: حقابه ایران برمبنای توافقنامه هلمند پرداخت می شود

بهمن: به دنبال تاکید مقامات کشورمان بر لزوم پرداخت حقابه ایران، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اصرار کرد حقابه برمبنای توافقنامه هلمند پرداخت خواهد شد.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا) سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام نمود که برمبنای توافقنامه میان دو کشور حقابه ایران پرداخت خواهد شد.

اختر محمد نصرت؛ در این زمینه اظهار داشت: «مطابق با توافق نامه‌ی ۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما ۴ مترمکعب نیز به سبب حسن هم جواری به این کشور پرداخت می نماییم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می شود.»

نصرت تاکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سالهای غیرعادی نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است.

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران اخیراً وزرای امور خارجه و نیروی را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرده و اظهار داشته بود: دولت ایران در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

به دنبال این دستور حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه هفته گذشته با امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفت و گو کرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به بارندگی های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرده بود که موانع مصنوعی جهت تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.

امیرخان متقی نیز در این گفت وگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در راه کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیئت وزارت نیروی ایران اظهار داشت: ما نسبت به حق آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آنرا به سمت ایران روان می نماییم.

منبع: