آخرین تحولات اوكراین؛ انهدام ۲ راکت انداز آمریکایی

در تازه ترین تحولات میدانی جنگ اوکراین، مقر نیروهای دریایی روسیه هدف حمله پهپادی قرار گرفت و جدال مسکو و کی یف برای اثبات عامل اصلی حمله مرگبار به زندان اسرای جنگی ادامه دارد.

به گزارش بهمن به نقل از تاس، «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام نمود که نیروهای مسلح این کشور، ۲ سامانه راکت انداز آمریکایی «هویتزر M۷۷۷» را در اوکراین منهدم کردند.
وی در اینباره اضافه کرد: نیروهای مسلح روسیه دو سامانه هویتزر M۷۷۷ را در نزدیکی شهرک استپنوگورِسک در منطقه زاپاروژیه، یک سامانه راکت انداز چندمنظوره اورِگان در نزدیکی شهرک کردیوموفکا، و ۲ توپخانه هویتزر Giatsint-B را منهدم کردند».
در خبری دیگر از تحولات جنگ در اوکراین این که «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: مسکو شواهد و اطلاعاتی را در اختیار سازمان ملل قرار داده که ثابت می کند نیروهای اوکراینی ساختمان محل نگهداری زندانی های جنگی در منطقه دونتسک را منهدم کردند.
پیشتر رسانه های روسی به نقل از مقامات محلیِ جمهوری خلق دونتسک گزارش دادند که ارتش اوکراین با استفاده از سامانه های «هیمارس» آمریکا، ساختمان محل نگهداری اُسرای جنگی در منطقه «یِلِنووکا» را بمباران کردند. در نتیجه این حمله ۴۰ نفر کشته و ۳۰ دیگیر زخمی شدند.
مقامات اوکراین این گزارش روس ها را رد کردند و مدعی شدند که خود نیروهای روسیه زندانی های جنگی اوکراینی را هدف قرار دادند.
بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، این زندان محل نگهداری نظامیان اوکراینی است که در جریان محاصره کارخانه فولاد «آزوفستال» در شهر «ماریوپل»، به اسارت ارتش روسیه و نیروهای متحدش درآمدند. این کارخانه فولاد، آخرین پایگاه نئونازی های و تندروهای اوکراینی بود که پس از چند هفته درگیری خویش را به نیروهای روسیه تسلیم کردند و کنترل کامل شهر ماریوپل به دست ارتش روسیه افتاد.
وزرات دفاع روسیه هم در اینباره اعلام نمود «به منظور انجام تحقیقاتی بی طرفانه درباره حمله به ساختمان محل نگهداری اُسرای جنگی از کارشناسان سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی دعوت کردیم تا در این تحقیقات مشارکت کند.
خبرگزاری اسپوتنیک هم گزارش داد که صبح امروز یکشنبه ارتش اوکراین، مقر «نیروهای دریایی روسیه در دریای سیاه» در نزدیکی شهر «سواستوبول» در شبه جزیره کریمه را با پهپا دهای تهاجمی هدف قرار داند.
بنا به قول فرماندار این شهر، ۵ نفر در این حمله پهپادی زخمی شده اند و کسی کشته نشده است. به دلیل نگرانی های امنیتی تمام مراسم های «روز نیروی دریای» لغو شده و از مردم خواسته شد تا جای ممکن در منازل خود بمانند. نیروهای امنیتی تحقیقات درباره این حادثه را شروع کرده اند.

منبع: