از فردا چهارشنبه؛ روسیه گاز شرکتهای شل آلمان و اورستد دانمارک را قطع می کند

به گزارش بهمن شرکت گازپروم اعلام نمود که به علت عدم پرداخت بهای گاز روسیه به روبل، گاز شرکتهای شل آلمان و اورستد دانمارک را از فردا قطع می کند.

به گزارش بهمن به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شرکت دولتی گازپروم روسیه امروز سه شنبه با صدور اطلاعیه ای از قطع صادرات گاز به دانمارک اطلاع داد.
در بیانیه صادره از جانب شرکت دولتی گازپروم روسیه در این خصوص آمده است که این اقدام از فردا اول ژوئن صورت خواهد گرفت.
بیانیه مذکور تاکید می کند: از اول ژوئن تحویل گاز به شرکتهای «شل» در آلمان و «اورستد» دانمارک را متوقف می کند؛ چونکه تا آخر روز ۳۱ می از آنها پرداختی دریافت نکرده است.
این در حالیست که روسیه پیش تر اخطار داده بود که بعضی از کشورها باید هزینه گاز خویش را به واحد پولی مسکو یعنی روبل پرداخت کنند.
در همین رابطه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه اعلام نموده بود که سازوکار پرداخت گازبها به واحد پول روسیه یعنی روبل که به تازگی توسط مسکو پیشنهاد شده است، کارایی خویش را ثابت کرده و میتوان از آن در پرداخت بدهی های عمومی استفاده نمود.
اظهارات پسکوف به دنبال آن بیان شد که مسکو پیش تر طی دستوری، شرکت گاز روسیه (گازپروم) را موظف کرده بود که دریافت بهای گاز صادراتی روسیه به کشورها را از راه روبل آغاز نمایند. این اقدام هم به دنبال آن صورت گرفت که چندین کشور غربی و هم پیمانانشان مبادرت به اعمال تحریم ها برضد مسکو به علت عملیات نظامی روسیه در اوکراین نمودند.
این اقدام مسکو با استقبال برخی کشورها در این حوزه مواجه گردید و آنها اعلام نمودند که حاضر هستند که مطابق سیستم جدید گازبهای خویش را بپردازند.
در مقابل اما برخی کشورهای دیگر از پذیرش این مساله سر باز زدند. برای مثال دو کشور لهستان و بلغارستان از پرداخت گازبها به روبل خودداری کردند که روسیه هم متقابلا عرضه گاز به آنها را متوقف کرد.