مشاجره برجامی اولیانوف با دو خبرنگار

به گزارش بهمن نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین در توییتی نوشت که روسیه هم اکنون نمی تواند از ظرفیت خود جهت کمک به حصول توافق در وین استفاده نماید.
به گزارش بهمن به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی در واکنش به خبرنگاری که به نقل از جوزپ بورل چالش های پیش روی ایران و آمریکا برای احیای برجام را بازنشر می کرد، نوشت: روسیه تحت شرایط دیگر می توانست از ظرفیت خود جهت کمک به طرفین برای نهایی سازی توافق کمک نماید اما هم اکنون نمی تواند.
خبرنگار مذکور در توییتی در پاسخ نوشت: بسیار جالب است. روسیه برای نهایی کردن توافقی که می گفتند به صورت پی در پی از آن حمایت می کنند دخالت نخواهد کرد. این به صورت واضح نشان داده است که روسیه اختلافاتش با واشنگتن را بالاتر از تمایلاتش جهت کمک به ایران قرار می دهد. خوب است که در این حوزه شفاف سازی شد.
اولیانوف در واکنش به این توییت بیان نمود: اشتباه می کنید. فانتزی ها و گمانه زنی های تان را کنار بگذارید. ما بعنوان اشخاص واقع بین درک می نماییم که نمی توانیم انتظار داشته باشیم زمانی که آمریکا وارد جنگ نیابتی با روسیه شده است، نمی توانیم گفت وگوهایی نتیجه بخش بر سر برجام داشته باشیم.
خبرنگار در توییت دیگری اظهار نمود: بعنوان یک شخص واقع بین این برایم جای تعجب ندارد. چیزی که مرا به تعجب می اندازد این است که شما این مساله را تایید کردید؛ چونکه حال خیلی از دنبال کنندگان ایرانی به صورت واضح می فهمند که موضع روسیه چیست و آن “اولویت ما نیست” می باشد.
نماینده روسیه در جواب اظهار داشت: شما همچنان در جهت ادعاهای یکی دوماه گذشته درمورد این که روسیه مانع از نهایی شدن مذاکرات وین شده، به گمانه زنی می پردازید. آیا درمورد این که این ارزیابی اشتباه بوده است، تجدیدنظر کرده اید؟
خبرنگار دیگری در توییتی در این حوزه نوشت: سفیر روسیه در وین دقایقی پیش اینجا صریحا نوشته کشورش در شرایط فعلی دیگر علاقه چندانی به کمک به احیای برجام ندارد. پیشبینی می شود درآمد سال جاری روسیه از فروش نفت به ۴۵٪ افزایش به ۱۸۰ میلیارد دلار برسد، مشخص است ترجیح می دهد نفت ایران وارد بازار نشود.
دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به این خبرنگار هم نوشت: من صریحا نوشتم که تحت این شرایط ما در وضعیتی قرار نداریم که بخواهیم کمک خوبی برای نهایی سازی مذاکرات وین عرضه دهیم. شما حرف های مرا (احتمالا به عمد) اشتباه برداشت کردید و ادعا می کنید که روسیه “علاقه ای به کمک” ندارد. شرم آور است!

منبع: