الجزیره بررسی كرد؛ قتل ابوعاقله جنایت جنگی است

به گزارش بهمن وبگاه شبکه الجزیره با انتشار مطلبی، ضمن تشریح مواضع فعالان حقوقی در مورد جنایت ترور شیرین ابوعاقله اعلام نمود که این فعالان خواهان محاکمه صهیونیست ها در دیوان کیفری بین المللی هستند.

به گزارش بهمن به نقل از مهر، وبگاه شبکه الجزیره مطلبی را در مورد شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی این شبکه منتشر نمود. در ادامه مشروح گزارش شبکه الجزیره را مطالعه می کنید؛
در جریان مراسم خاکسپاری پیکر شهید ابوعاقله همگان خواهان مجازات و محاکمه رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی به علت ارتکاب جنایات مختلف ضد خبرنگاران شدند. این خواسته ای است که هر دفعه پس از شهادت یک خبرنگار به دست رژیم صهیونیستی، مطرح می شود.
البته ناگفته نماند که این تنها خواسته و مطالبه شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری پیکر شیرین ابوعاقله نیست بلکه افکار عمومی ازجمله روزنامه نگاران، سیاستمداران و حقوقدانان هم چنین مطالبه ای دارند. اما سوال اینجاست که از لحاظ حقوقی، آیا امکان محاکمه رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی وجود دارد؟ در همین ارتباط، «فرانچسکو آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین سخنانی را مطرح کرده است.
وی می گوید: اتفاقی که روز چهارشنبه رخ داد یک جنایت جنگی بود. از لحاظ مقررات بین المللی، میتوان اظهار داشت که قتل ابوعاقله یک جنایت جنگی به حساب می آید. علت این مسأله هم آن است که تأمین امنیت خبرنگاران یک مسئولیت قانونی می باشد و باید رعایت شود. چنین چیزی حتی در مناطق محل درگیری هم باید اجرایی شود. گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: بر این اساس، اسرائیل باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. لازم است اسرائیل در دیوان کیفری بین المللی محاکمه شود.
این مقام سازمان ملل متحد همینطور اظهار داشت: کاملاً واضح است که جنایت ضد ابوعاقله به صورت تعمدی اتفاق افتاده است. از آنجاییکه وی دارای تابعیت آمریکایی هم بوده است، ازاین رو شرایط پیگیری قانونی این اتفاق توسط خانواده شهید فلسطینی تسهیل خواهد شد. ما معتقدیم که تیراندازی به سمت ابوعاقله به صورت عمدی اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر، «شعوان جبارین» مدیر مؤسسه «حق» هم سخنانی را در این حوزه بیان کرد و اظهار داشت: مؤسسه ما از راه بررسی های میدانی و شنیدن اظهارات شاهدان عینی به این نتیجه رسید که یک جنایت تمام عیار اتفاق افتاده است. این جنایت کاملاً عامدانه بوده است.
وی عنوان کرد: تحت پیگرد قرار دادن عاملان این جنایت می تواند نقطه عطفی در راه تحقیقات پیرامون جنایت های جنگی در فلسطین باشد. تابحال جنایات فراوانی ضد خبرنگاران اتفاق افتاده است. از همین روی، باید از فضای بوجود آمده بعد از شهادت شیرین اب عاقله، برای محاکمه صهیونیست ها استفاده نمود. حالا شاهد شکل گیری یک حمایت مردمی گسترده از شهیده شیرین ابوعاقله هستیم.
در همین حال، «حلمی الاعرج» مدیر مرکز آزادی ها هم می گوید: فلسطینیان در مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی نقش مهمی دارند. همین مستندسازی ها زمینه محاکمه صهیونیست ها در دیوان کیفری بین المللی را فراهم می آورد. اسرائیل باید به خاطر جنایت هایش ضد خبرنگاران در اراضی اشغالی مجازات شود. این اولین باری نیست که آنها مرتکب جنایت می شوند. اسرائیلی ها در کشتار خبرنگاران سابقه طولانی دارند.
وی در ادامه اظهاراتش در این حوزه اظهار داشت: تمامی سازمان ها و نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل متحد باید به مسئولیت های قانونی خود در برابر اقدامات غیرقانونی اسرائیل عمل کنند. آنها باید جنایتکاران جنگی را تحت پیگرد قانونی قرار دهند. با تمامی اینها حالا شاهد استانداردهای دوگانه نهادهای بین المللی در برابر جنایات جنگی اسرائیل هستیم. هرگاه پای صهیونیسم در بین باشد، جامعه جهانی سکوت می کنند.

منبع: